Ministerstwo Infrastruktury planuje wprowadzić obowiązek wstępnego przeglądu jachtu i innych jednostek pływających o długości do 24 m przed ich rejestracją – wynika z założeń projektu ustawy, opublikowanych we wtorek na stronie KPRM.
We wtorek w wykazie prac legislacyjnych rządu ukazały się założenia projektu ustawy o zmianie ustawy o rejestracji jachtów i innych jednostek o długości do 24 m oraz ustawy o bezpieczeństwie morskim. Autorem nowych przepisów jest Ministerstwo Infrastruktury.
W informacji zwrócono uwagę, iż w 2018 roku utworzono rejestr jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m, obejmujący jednostki sportowo – rekreacyjne śródlądowe i morskie, żaglowe i motorowe, a także śródlądowe jednostki przeznaczone do połowu ryb. Obowiązek rejestracji dotyczy jachtów i innych jednostek pływających o długości większej niż 7,5 m lub o mocy silnika większej niż 15 kW, stanowiących polską własność. Jednostki niestanowiące polskiej własności oraz o mniejszej długości kadłuba lub mocy silnika mogą być rejestrowane na wniosek właściciela.
„Rejestr ma charakter otwarty i umożliwia rejestrację, a tym samym uzyskanie polskiej przynależności, jednostek pływających bez ograniczeń co do kraju pochodzenia właściciela jednostki. Dokument rejestracyjny jest wydawany bezterminowo. Zgodnie ze stanem na dzień 6 sierpnia 2025 r. liczba jednostek w systemie przekroczyła 92 tys., z czego ok. 40 proc. (36,5 tys.) stanowią jednostki, których właściciel wskazał miejsce siedziby (osoba prawna) albo zamieszkania (osoba fizyczna) poza terytorium RP. Ponad 10 proc. zarejestrowanych jednostek, tj. ok. 10 tys., to jednostki, których właściciel jest podmiotem mającym miejsce siedziby albo zamieszkania poza UE. W 2024 r. w rejestrze przybyło 20 tys. jednostek, a w 2025 r. – już ponad 11 tys.” – zauważył resort infrastruktury.
Zdaniem MI w rejestrze znajduje się kilkadziesiąt tysięcy jachtów eksploatowanych poza polskimi obszarami morskimi, które uzyskały prawo podnoszenia polskiej bandery. Ponadto, jak wskazał resort, organy rejestrujące i organy administracji morskiej nie mają wystarczająco skutecznych narzędzi, aby weryfikować jednostki pragnące uzyskać polską przynależność oraz skutecznie realizować nadzór nad jednostkami już zarejestrowanymi.
„Brak mechanizmów weryfikacji i aktualizacji danych w rejestrze dodatkowo utrudnia możliwość dotarcia do armatora i sprawowanie nadzoru przez organy administracji, a tym samym stwarza ryzyko niezapewnienia spełniania przepisów z zakresu bezpieczeństwa żeglugi” – zauważyło ministerstwo.
Projekt ustawy ma wprowadzić obowiązek przeglądu wstępnego, któremu podlegać będą jednostki, które pragną uzyskać polską przynależność. Przegląd wstępny będzie przeprowadzany przez upoważnioną uznaną organizację, a jego koszt będzie pokrywać właściciel jednostki. Dokumentacja z przeglądu wstępnego będzie dla organu rejestrującego podstawą dla wydania decyzji o wpisaniu jednostki do rejestru.
„Wprowadzenie przeglądów wstępnych oraz obowiązku aktualizacji danych zapewni, iż armatorzy/właściciele jednostek wchodzących pod polską banderę będą otrzymywali rzetelną informację o wymaganiach przepisów polskiego prawa w zakresie spoczywających na nich obowiązków. Możliwy będzie realny kontakt z armatorem/właścicielem jednostki, a obowiązek poddania się inspekcji bezpieczeństwa w celu uzyskania karty bezpieczeństwa w odniesieniu do jachtów podlegających takim wymaganiom będzie możliwy do wyegzekwowania” – podkreślił resort infrastruktury.
W informacji zaznaczono, iż projekt nie przewiduje zwiększenia obciążeń administracyjnych ani finansowych dla właścicieli jednostek, którzy będą ubiegać się o wydanie dokumentu celem uzyskania dokumentu potwierdzającego polską przynależność – dla tej grupy właścicieli procedura rejestracyjna pozostanie bez zmian.
Dodatkowo projektowana ustawa ma wprowadzić – dla wszystkich zarejestrowanych jednostek – obowiązek cyklicznego potwierdzania ważności danych znajdujących się w rejestrze lub ich aktualizacji, co odbywać się będzie nie rzadziej niż co dwa lata. Obowiązek ten będzie dotyczyć zarówno nowych wpisów do rejestru, jak i jednostek już zarejestrowanych przed wejściem w życie przepisów ustawy. W przypadku braku potwierdzenia danych w wymaganym terminie organ rejestrujący będzie uprawniony do wykreślenia jednostki z rejestru z urzędu.
źródło: PAP / fot: ilustracyjne, envato.elements