Mimo wsparcia szpital w Grudziądzu tonie w długach

4 dni temu

Sytuacja finansowa grudziądzkiego szpitala jest ciągle poważna, choć od lat wdrażane są kolejne programy naprawcze. NIK wzięła pod lupę efektywność tych działań i oceniła, iż nie dają gwarancji poprawy. Wyjście z trudnej sytuacji uniemożliwia przede wszystkim wysokie zadłużenie. Podejmowane przez szpital wysiłki NIK oceniła negatywnie, gdyż były niewystarczające. Niezadowalające pod względem finansowym, jak i nadzorczym były także działania ze strony władz Grudziądza. NIK złożyła trzy zawiadomienia dotyczące podejrzeń popełnienia przestępstw, wykroczeń i naruszenia dyscypliny finansów publicznych.

Choć Regionalny Szpital Specjalistyczny im. dr. Władysława Biegańskiego w Grudziądzu od 2020 r. osiągał zysk na działalności operacyjnej, to tylko w jednym roku (z ostatnich sześciu lat) nie poniósł straty netto.

Opis grafiki Wynik szpitala na działalności operacyjnej i wynik netto (mln zł) Rok 2018 2019 2020 2021 2022 2023 wynik na działalności operacyjnej wynik netto
-22,2 -18,5 57,8 22,0 11,7 31,5
-50,0 -51,2 33,9 -4,2 -27,8 -12,4

Źródło: opracowanie własne NIK na podstawie sprawozdań finansowych szpitala

Wciąż nie udało się zapewnić najważniejszego celu – samofinansowania szpitala. Długi nadmiernie uzależniły lecznicę od czynników zewnętrznych. Zadłużenie aktywów wzrosło w latach 2018-2023 o jedną czwartą. Poziom zobowiązań ogółem zwiększono z 422,1 mln zł w 2018 r. do 465,5 mln zł w 2023 r. (tj. o 10,3%), przy czym zobowiązania wymagalne wynosiły od 63,7 mln zł do 84,1 mln zł i stanowiły odpowiednio: 15,1% i 18,1% zobowiązań ogółem.

Opis grafiki Rosnące zadłużenie szpitala w latach 2018-2023, pomimo wprowadzania programów naprawczych (mln zł) Rok 2018 2018 2020 2021 2022 2023 Zobowiązania niewymagalne Zobowiązania wymagalne Kapitał (fundusz) własny
358,4 375,1 329,0 402,5 390,1 381,3
63,7 81,4 93,0 21,0 50,6 84,1
-44,0 -146,5 -113,6 -117,5 -147,7 -161,7

Źródło: opracowanie własne NIK na podstawie sprawozdań finansowych szpitala

Struktura zadłużenia pogorszyła się, ponieważ część kredytów i pożyczek została zastąpiona długami wobec dostawców i usługodawców. W efekcie szpital opóźniał płatności, co spowodowało konieczność zapłaty wysokich odsetek (ponad 26 mln zł) oraz kar i kosztów komorniczych (ponad 27 mln zł). Z takimi obciążeniami szpital nie może się rozwijać, ponieważ środki są przeznaczane głównie na spłatę długów, zamiast na rozwój. NIK oceniła, iż zarządzanie zobowiązaniami było niegospodarne i naruszało ustawę o finansach publicznych.

Opis grafiki Skutki finansowe nieterminowo płaconych zobowiązań (zapłacone, w mln zł) Rok 2018 2019 2020 2021 2022 2023 odsetki pozostałe koszty, w tym komornicze
1,1 2,8 4,1 10,3 3,3 4,9
4,5 3,4 4,0 8,5 2,4 5,0

4,5 mln zł naliczone na koniec 2023 r.

Źródło: opracowanie własne NIK na podstawie wyników kontroli

NIK miała też wiele uwag do strategii rozwoju placówki. Programy naprawcze były sporządzane, realizowane i monitorowane nierzetelnie. Szpital nie zachował należytej staranności przy wyborze pożyczkodawców trzech pożyczek (łącznie 242 mln zł), a część środków (43 mln zł) została wydana niezgodnie z celem. Mimo braku środków na spłatę wierzycieli, szpital rezygnował z naliczania odsetek (ponad 20 mln zł) i podejmował nieskuteczne działania windykacyjne. W konsekwencji z możliwych do uzyskania 70 punktów do oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej (według metodyki Ministra Zdrowia) w latach 2018-2023 szpital uzyskał odpowiednio: 13, 0, 16, 5, 20 i 10. NIK wykryła również liczne nieprawidłowości w raportach finansowych, co dowodzi nierzetelnego przedstawiania sytuacji placówki.

Opis grafiki Ustalona przez NIK sytuacja ekonomiczno-finansowa szpitala (uwzględniająca wskaźniki: zyskowności, płynności, zadłużenia, w punktach) Rok 2018 2019 2020 2021 2022 2023 Osiągnięta Optymalna
13 0 16 5 20 10
70 70 70 70 70 70

Źródło: opracowanie własne NIK na podstawie wyników kontroli i metodyki rozporządzenia Ministra Zdrowia z 12 kwietnia 2017 r. w sprawie wskaźników ekonomiczno-finansowych

Mimo iż Miasto Grudziądz udzielało placówce wsparcia finansowego i merytorycznego, to jego nadzór na gospodarką szpitala był niezadowalający. Władze akceptowały programy naprawcze, pomimo iż nie zawierały one analiz niezbędnych do poprawy sytuacji lecznicy i nie pozyskiwały szczegółowych informacji o stanie realizacji działań restrukturyzacyjnych oraz ich efektów. Nie kontrolowały też, w jaki sposób szpital realizuje działania określone w programach naprawczych oraz czy dane sprawozdawane w tym zakresie są rzetelne.

Wnioski

Po kontroli NIK sformułowała następujące wnioski.

do Prezydenta Grudziądza o:

  • zwiększenie nadzoru nad szpitalem.

do Dyrektor Szpitala w Grudziądzu:

  • o rzetelne wdrażanie programów naprawczych;
  • dbanie o interesy placówki w relacjach z dwiema spółkami miejskimi;
  • prawidłowe sporządzanie sprawozdań i planów finansowych.

NIK zawiadomiła prokuraturę o podejrzeniu popełnienia przestępstw w zakresie naruszania praw pracowników, a także pokrzywdzenia wierzycieli. Do policji przekazano informację o możliwości popełnienia wykroczenia polegającego na nieterminowym regulowaniu zobowiązań z tytułu składek społecznych i zdrowotnych. NIK planuje też zawiadomić rzecznika dyscypliny finansów publicznych o złamaniu prawa.

-->
Idź do oryginalnego materiału