Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, w ramach pytań bieżących, wiceminister obrony narodowej Paweł Zalewski przedstawił szczegóły dotyczące rozwoju polskiej Marynarki Wojennej oraz udziału Polski w natowskiej operacji „Bałtycka Warta”. Dodatkowo, poruszono kwestię incydentu z lipca 2024 roku, kiedy zagubiono transport min przeciwpancernych.
Modernizacja Marynarki Wojennej – priorytet MON
Wiceminister Paweł Zalewski podkreślił, iż proces modernizacji Marynarki Wojennej, choć długotrwały, w ostatnich latach znacząco przyspieszył.
– Głównym celem modernizacji marynarki wojennej jest osiągnięcie kluczowych zdolności w poszczególnych systemach: rażenia, przetrwania, ochrony wojsk, rozpoznania oraz logistycznego zabezpieczenia działań. Umożliwi to realizację priorytetowych zadań MW na morzu oraz z morza zarówno w rejonie Morza Bałtyckiego, jak i poza nim – mówił.
Jak zaznaczył, MON realizuje w tej chwili umowy na budowę nowoczesnych jednostek, takich jak fregaty rakietowe typu Miecznik, okręty rozpoznania radiolokacyjnego Delfin, niszczyciele min Kormoran II, okręt ratowniczy „Ratownik” oraz dywizjony ogniowe NSM.
– Dodatkowo planuje się pozyskanie m.in. okrętów podwodnych typu Orka, korwet wielozadaniowych, systemów autonomicznych, a także zintegrowanych systemów ochrony sił morskich Ostryga – komentował wiceszef resortu obrony.
Modernizacji mają podlegać również istniejące jednostki, takie jak korweta patrolowa „Ślązak” czy małe okręty rakietowe. Zalewski zaznaczył również, iż MON planuje inwestycje w infrastrukturę portową, magazynową i teleinformatyczną.
Paweł Zalewski odniósł się również do natowskiej operacji „Bałtycka Warta”, która została uruchomiona w styczniu 2025 roku na wniosek Polski. Marynarka Wojenna wydzieliła żołnierzy i sprzęt, by wesprzeć ochronę infrastruktury krytycznej na Morzu Bałtyckim.
– Inspektorat Marynarki Wojennej bierze udział w analizach i pracach planistycznych prowadzonych przez dowództwo operacyjne – wyjaśniał wiceminister.
Zagubiony transport min
Duże zainteresowanie posłów wzbudził incydent z lipca 2024 roku, kiedy podczas transportu zaginęło ponad 200 min przeciwpancernych. Miny, które ostatecznie odnaleziono w centrum logistycznym, były przewożone w stanie nieuzbrojonym. W sprawie głos zabrał wiceminister Cezary Tomczyk.
– Osoby odpowiedzialne za rozładunek i przyjęcie środków bojowych do ewidencji nie zameldowały o fakcie braku mienia swoim przełożonym. Wcześniej jeden z żołnierzy poświadczył nieprawdę, stwierdzając, iż transport przebiegł bez zakłóceń – mówił Tomczyk. Podkreślił również, iż nadzór cywilny i wojskowy gwałtownie wykrył nieprawidłowości, co doprowadziło do wszczęcia śledztwa i kontroli procedur.
Obecnie Prokuratura Okręgowa w Poznaniu prowadzi śledztwo, a zarzuty postawiono czterem żołnierzom. MON wprowadziło dodatkowe szkolenia i przegląd stanów magazynowych, aby zapobiec podobnym sytuacjom w przyszłości.
wiceminister Paweł Zalewski zapowiedział, iż w MON rozpoczęły się prace nad opracowaniem nowej Strategii Bezpieczeństwa Narodowego oraz koncepcji bezpieczeństwa morskiego, które uwzględnią zmieniające się warunki geopolityczne.
– Naszym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa Polski na Bałtyku i budowa nowoczesnej, skutecznej Marynarki Wojennej – podkreślił.
Przyspieszenie prac nad nową strategią bezpieczeństwa morskiego daje nadzieję, iż Polska skutecznie dostosuje się do zmieniających się realiów geopolitycznych, zapewniając ochronę zarówno swoich interesów, jak i infrastruktury krytycznej na Bałtyku.
fot: NATO, portal X