Morski gigant na fali wzrostu – ambitne plany i miliardowe inwestycje CMA CGM

1 dzień temu

Mimo trudnej sytuacji geopolitycznej i nieprzewidywalnych rynków, francuski gigant żeglugowy CMA CGM pokazuje, iż potrafi pływać pod prąd. Pierwszy kwartał 2025 roku przyniósł firmie solidne zyski, dynamiczny rozwój logistyki i śmiały plan inwestycyjny na 20 miliardów dolarów. Co stoi za sukcesem tej globalnej potęgi?

Miliardy z kontenerów

Francuska grupa CMA CGM – jeden z największych operatorów żeglugowych na świecie – zakończyła pierwszy kwartał 2025 roku z bardzo mocnym wynikiem. Przychody wyniosły 13,26 miliarda dolarów, czyli o 12,1% więcej niż rok wcześniej. Imponujący jest także wzrost zysku operacyjnego (EBITDA), który skoczył o 29,1% i osiągnął poziom niemal 3,1 miliarda dolarów.

Głównym motorem napędowym okazał się segment kontenerowy. W ciągu trzech pierwszych miesięcy roku przewieziono 5,85 miliona TEU (jednostek pojemności kontenera), co oznacza wzrost o 4,2%. Dzięki temu przychody w tym obszarze wyniosły 8,75 miliarda dolarów – o 11,5% więcej niż rok wcześniej – a zysk operacyjny skoczył o 30%, do 2,53 miliarda dolarów.

Logistyka pod lupą – mocny start 2025 roku

Nie tylko transport morski przyniósł firmie zyski. Segment logistyczny, rozwijany głównie poprzez spółkę CEVA Logistics, także odnotował znaczne wzrosty. Przychody wzrosły o 10,1% i wyniosły 4,28 miliarda dolarów. Zysk operacyjny w tym obszarze wyniósł 399 milionów dolarów, co oznacza wzrost o 10,5%.

Ten skok to efekt kilku czynników. Po pierwsze – konsolidacja z firmą Bolloré Logistics, która wzmocniła ofertę usług w kontraktowej logistyce. Po drugie – inwestycje mimo trudności, między innymi w transporcie drogowym i przewozach pojazdów w Europie. Mimo przeszkód, logistyka CMA CGM nie zwalnia tempa.

Świat w kryzysie, kurs na rozwój

Sytuacja na światowych rynkach nie rozpieszcza armatorów. Nowe cła zapowiadane przez USA i Chiny oraz ciągłe problemy w rejonie Morza Czerwonego powodują niepewność i zakłócenia w handlu międzynarodowym. CMA CGM nie ignoruje tych problemów – wręcz przeciwnie.

„W obliczu rosnących napięć handlowych i niepewności geopolitycznej osiągnęliśmy solidne wyniki, głównie dzięki inwestycjom w żeglugę i terminale. Skupiamy się na kontroli kosztów, obecności na rynkach wzrostu i wykorzystaniu sztucznej inteligencji, aby spełniać oczekiwania naszych klientów” – skomentował Rodolphe Saadé, prezes i dyrektor generalny grupy CMA CGM.

Amerykański sen i azjatycka ekspansja

Jednym z najbardziej ambitnych planów firmy jest ogłoszony na początku roku program inwestycyjny o wartości 20 miliardów dolarów. W jego ramach CMA CGM planuje stworzenie floty pod banderą amerykańską i zmodernizowanie kluczowych portów w USA – w tym w Nowym Jorku, Los Angeles, Houston i Miami. Grupa myśli także o zbudowaniu nowoczesnego centrum logistycznego oraz frachtowego w Chicago.

Na tym jednak nie koniec. Firma intensyfikuje działalność w Azji, między innymi poprzez symboliczne zawinięcie pierwszego statku pod indyjską banderą do portu w Nhava Sheva. To wyraźny sygnał wzmocnienia współpracy z Indiami, które stają się coraz ważniejszym graczem w światowym handlu.

Globalna mapa CMA CGM

Grupa CMA CGM nie tylko inwestuje w rozwój infrastruktury, ale też aktywnie poszerza swoją obecność na światowych rynkach poprzez przejęcia i nowe kontrakty.

W pierwszym kwartale 2025 roku CEVA Logistics, należąca do CMA CGM, sfinalizowała zakup tureckiej firmy Borusan Logistics, co wzmacnia pozycję grupy na Bliskim Wschodzie i w Azji. Równocześnie rozpoczęto działalność nowego terminalu kontenerowego Lyon Rhône, zlokalizowanego we francuskim porcie Édouard Herriot w Lyonie, co podkreśla ambicje rozwoju w Europie kontynentalnej. W ramach dalszej ekspansji, CMA CGM podpisała także umowy na obsługę terminalu kontenerowego w syryjskim porcie Latakia oraz zarządzanie suchymi portami w Egipcie.

To pokazuje, iż CMA CGM myśli globalnie – i działa na wielu frontach jednocześnie.

Kurs: przyszłość

Choć sytuacja na rynku pozostaje niepewna, strategia CMA CGM zakłada elastyczne zarządzanie flotą, optymalizację tras i dalsze inwestycje w technologie prognozowania oraz automatyzację. Firma wyraźnie stawia na nowoczesność, efektywność i szybkie reagowanie na zmieniające się warunki.

Czy uda jej się utrzymać ten kurs? Wszystko wskazuje na to, iż tak. Choć morze jest wzburzone, CMA CGM trzyma ster mocno i płynie pewnie ku przyszłości.

Foto: CMA CGM

Idź do oryginalnego materiału