Rozbudowę portu w Świnoujściu oceniają jako „kontrowersyjną”. To dziennikarze niemieckiego dziennika Ostsee Zeitung. Centralny Związek Niemieckich Operatorów Portowych oraz przedstawiciele portu w Rostocku wyrazili swoje zaniepokojenie, zarzucając Polsce stosowanie niższych standardów w zakresie ochrony środowiska.
Czy te oskarżenia mają podstawy? Odpowiedź polskiej strony jest jednoznaczna.
Polska, podobnie jak inne kraje członkowskie Unii Europejskiej, jest zobowiązana do przestrzegania tych samych norm środowiskowych. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście podkreśla, iż inwestycje realizowane na polskim wybrzeżu są zgodne z unijnymi regulacjami, a wszelkie procedury zostały przeprowadzone w sposób przejrzysty i zgodny z wymogami prawa.
Przykładem tego jest budowa Głębokowodnego Terminala Kontenerowego w Świnoujściu, która wzbudziła szczególne kontrowersje po niemieckiej stronie. W tej sprawie odbyła się procedura konsultacji transgranicznych, w ramach której strona niemiecka miała możliwość zapoznania się z dokumentacją i zgłaszania uwag. Jak wynika z relacji ZMPSiŚ, niemieckie władze po analizie dokumentów nie zgłosiły zastrzeżeń.
Co więcej, podczas spotkania z mieszkańcami niemieckiej gminy Heringsdorf w listopadzie 2024 roku, Heiko Mirass, reprezentujący władze Landu Meklemburgii – Pomorza Przedniego, potwierdził, iż konsultacje przeprowadzono prawidłowo i z należytym zaangażowaniem strony niemieckiej.
Uczciwa konkurencja czy obawy o pozycję Rostocku?
Zarzuty niemieckich przedsiębiorców, jakoby Polska stosowała inne, bardziej liberalne standardy ochrony środowiska, zostały stanowczo odrzucone przez polską stronę.
Przepisy unijne obowiązują nas tak samo, jak naszych sąsiadów, a regulacje wewnętrzne nie mogą łamać unijnego prawa – podkreśla zarząd ZMPSiŚ.
Wydaje się więc, iż zarzuty te wynikają bardziej z obaw o wzrost pozycji konkurencyjnej polskich portów niż z rzeczywistych problemów związanych z przestrzeganiem norm środowiskowych.
Inwestycje w Świnoujściu, takie jak budowa terminala kontenerowego czy przystosowanie terminala promowego do obsługi transportu intermodalnego, tworzą realne wyzwanie dla portów niemieckich, w tym dla Rostocku.
Rosnące znaczenie Portów Szczecin i Świnoujście na Bałtyku jest wynikiem konsekwentnej polityki inwestycyjnej i rozwoju infrastruktury. Modernizacja i rozbudowa tych portów, w tym budowa terminala kontenerowego, mają najważniejsze znaczenie dla zwiększenia konkurencyjności Polski w regionie Morza Bałtyckiego.
Przedstawiciele ZMPSiŚ zwracają uwagę, iż reakcje strony niemieckiej mogą być oznaką uznania dla skuteczności polskich działań.
Rozwój naszych portów i realizowane inwestycje potwierdzają ich rosnącą pozycję konkurencyjną na Bałtyku oraz adekwatny kierunek rozwoju – oświadcza zarząd portów.