Terminal LNG w Świnoujściu zabezpiecza połowę polskiego rynku gazu

1 dzień temu

Otwarcie trzeciego zbiornika oraz drugiego nabrzeża to istotny krok w kierunku zapewnienia Polsce pełnej niezależności energetycznej.

Minister Przemysłu Marzena Czarnecka podkreśliła w swoim wystąpieniu, iż zakończona w grudniu 2024 r. inwestycja ma strategiczne znaczenie dla Polski. Zapewni nam bezpieczeństwo i samowystarczalność – powiedziała Czarnecka.

– Rozbudowa Terminala LNG w Świnoujściu to kolejny dowód na to, iż Polska konsekwentnie realizuje swoją strategię dywersyfikacji dostaw gazu i wzmacnia swoje bezpieczeństwo energetyczne. Dzięki tej inwestycji stajemy się jeszcze bardziej niezależni, co ma najważniejsze znaczenie w dynamicznie zmieniającej się sytuacji geopolitycznej. Terminal LNG w Świnoujściu, jako strategiczny element infrastruktury energetycznej kraju, otwiera dostęp do rynków gazowych i daje gwarancję elastyczności dostaw – uważa szefowa resortu przemysłu.

Zdjęcia: ZUW, Facebook

Podobne stanowisko zajął Wojciech Wrochna, Pełnomocnik Rządu ds. Strategicznej Infrastruktury Energetycznej, przypominając o długoterminowych korzyściach płynących z inwestycji. Zaznaczył też, iż inwestycje takie jak terminal w Świnoujściu są realizowane w trudnych warunkach, ale ich strategiczne znaczenie jest nieocenione.

– Bezpieczeństwo energetyczne ma wymiar gospodarczy, ale daje nam też niezależność w znaczeniu politycznym, militarnym. Rozbudowa Terminala LNG w Świnoujściu to wynik długofalowej strategii państwa polskiego, której celem jest budowanie silnej, zrównoważonej i elastycznej infrastruktury energetycznej, zapewniającej dostawy gazu ziemnego do Polski z wielu alternatywnych źródeł i kierunków – podkreślił Wrochna.

Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka mówił o nowych możliwościach operacyjnych, jakie daje rozbudowa. Podkreślił również, iż rozwój polskich portów, w tym Świnoujścia, wpisuje się w szerszy plan inwestycyjny rządu.

– Dzięki nowemu pirsowi będzie można przeładowywać gaz na inne statki – wyjaśnił. Polskie porty rozwijają się najszybciej w Unii Europejskiej. Rząd o 30 proc. zwiększył wydatki na rozwój portów, co wspiera nie tylko infrastrukturę LNG, ale także rozwój morskiej energetyki wiatrowej – zaznaczył Marchewka.

fot: Gaz-System

Prezes Gaz-Systemu, Sławomir Hinc, przedstawił konkretne liczby obrazujące potencjał rozbudowanego terminala.

– Od 1 stycznia 2025 r. możliwości regazyfikacyjne Terminala LNG w Świnoujściu wynoszą 8,3 mld mł rocznie, co pozwala zabezpieczyć połowę polskiego rynku gazu – powiedział Hinc.

Według Hinca, trzy zbiorniki terminala umożliwiają zmagazynowanie ilości gazu odpowiadającej tygodniowemu zapotrzebowaniu Polski.

– Terminal LNG w Świnoujściu, polskie gazowe okno na świat, to istotny element realnej dywersyfikacji źródeł dostaw gazu do Polski – dodał Hinc.

Wojewoda zachodniopomorski, Adam Rudawski podkreślił znaczenie rozbudowy terminala LNG w Świnoujściu dla regionu i całego kraju. Zwrócił uwagę, iż zakończona inwestycja nie tylko wzmacnia pozycję regionu na mapie gospodarczej Polski, ale również podkreśla strategiczne znaczenie Świnoujścia jako kluczowego punktu na energetycznej mapie Europy.

– Rozbudowa terminala LNG w Świnoujściu – jednej z kluczowych inwestycji dla bezpieczeństwa energetycznego naszego kraju – została oficjalnie zakończona. Terminal LNG to symbol nowoczesności i niezależności energetycznej. Gratuluję wszystkim zaangażowanym w realizację tego projektu – od planowania, przez budowę, po uruchomienie. To wspólny sukces, który otwiera nowe perspektywy dla województwa zachodniopomorskiego i całej Polski.

Zdjęcia: ZUW, Facebook

W wydarzeniu wzięła także udział Prezydent Świnoujścia Joanna Agatowska. W swoim przemówieniu, zaznaczyła, iż sukces terminala jest wynikiem współpracy ponad podziałami politycznymi.

Rozbudowa Terminala LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego to koszt ponad 1,7 mld zł, z czego 461 mln zł stanowiło dofinansowanie unijne. Zrealizowane prace obejmowały m.in. budowę trzeciego zbiornika, drugiego nabrzeża oraz zwiększenie liczby regazyfikatorów SCV, co znacząco zwiększa elastyczność i wydajność terminala. Dzięki nowym funkcjonalnościom możliwe jest bunkrowanie statków, transhipment oraz obsługa większych wolumenów gazu LNG.

Idź do oryginalnego materiału