Nowe zasady wynagradzania rzeczników dyscyplinarnych sędziów

4 miesięcy temu
  • Zmiana wysokości dodatków funkcyjnych dla rzeczników dyscyplinarnych i ich zastępców.
  • Ustalanie wynagrodzenia na podstawie nowych mnożników w zależności od pełnionej funkcji.
  • Nowe przepisy wejdą w życie dzień po ich ogłoszeniu.

Projektowane rozporządzenie i jego cel

Celem projektowanego rozporządzenia jest zmiana DodFunkcSędzR w zakresie regulacji zasad wynagradzania sędziów pełniących funkcje rzeczników dyscyplinarnych.

Zaproponowane zmiany obejmują modyfikację wysokości dodatków funkcyjnych przysługujących:

  • Rzecznikowi Dyscyplinarnemu Sędziów Sądów Powszechnych;
  • Zastępcy Rzecznika Dyscyplinarnego Sędziów Sądów Powszechnych;
  • zastępcy rzecznika dyscyplinarnego działającemu przy sądach apelacyjnych;
  • zastępcy rzecznika dyscyplinarnego działającemu przy sądach okręgowych;
  • Rzecznikowi Dyscyplinarnemu Ministra Sprawiedliwości.

Zgodnie z uzasadnieniem, nowelizacja ma służyć dostosowaniu wysokości dodatków do rzeczywistego obciążenia zadaniami związanymi z pełnieniem tych funkcji.

Geneza projektowanych zmian

Na gruncie art. 112b ustawy z 27.7.2001 r. Prawo o ustroju sądów powszechnych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 334) Minister Sprawiedliwości może powołać Rzecznika Dyscyplinarnego Ministra Sprawiedliwości do prowadzenia określonej sprawy dotyczącej sędziego.

Celem opisanego działania jest zagwarantowanie, iż czynności w postępowaniach prowadzonych dotychczas przez Rzecznika Dyscyplinarnego Sędziów Sądów Powszechnych i Zastępców Rzecznika Dyscyplinarnego Sędziów Sądów Powszechnych będą podejmowane przez sędziów, którzy legitymują się najwyższymi kwalifikacjami merytorycznymi i etycznymi, jak również dają rękojmię prawidłowego i niezależnego wypełniania zadań oskarżyciela dyscyplinarnego.

Co istotne, powołanie Rzecznika Dyscyplinarnego Ministra Sprawiedliwości wyłącza innego rzecznika od podejmowania czynności w sprawie, tym samym ograniczając liczbę spraw prowadzonych przez Rzecznika Dyscyplinarnego Sędziów Sądów Powszechnych oraz Zastępcę Rzecznika Dyscyplinarnego Sędziów Sądów Powszechnych. Autorzy projektu w uzasadnieniu wskazują, iż czyni to niezasadnym utrzymywanie dotychczasowej wysokości dodatków funkcyjnych przewidzianych dla sędziów pełniących te funkcje.

Nowe zasady wynagradzania rzeczników dyscyplinarnych i ich zastępców

Projektodawca przewiduje ustalenie dodatku funkcyjnego związanego z funkcją Rzecznika Dyscyplinarnego Sędziów Sądów Powszechnych z zastosowaniem mnożnika 0,1 podstawy ustalenia wynagrodzenia zasadniczego sędziego. w tej chwili wynosi on 0,8.

W stosunku do Zastępcy Rzecznika Dyscyplinarnego Sędziów Sądów Powszechnych zaproponowano analogiczny mnożnik (w miejsce dotychczasowego na poziomie 0,3-0,7).

Dodatek funkcyjny dla Rzecznika Dyscyplinarnego Ministra Sprawiedliwości

Ze względu na złożoność i doniosłość spraw powierzanych Rzecznikom Dyscyplinarnym Ministra Sprawiedliwości, projektodawca uznał za uzasadnione określenie dodatku funkcyjnego związanego z tą funkcją w wysokości 0,5 podstawy ustalenia wynagrodzenia zasadniczego sędziego (w miejsce dotychczasowego mnożnika 0,3-0,8 podstawy).

Należy pamiętać, iż w przypadku powołania jednego sędziego do pełnienia funkcji Rzecznika Dyscyplinarnego Ministra Sprawiedliwości w dwóch lub większej liczbie spraw należne z tego tytułu dodatki funkcyjne nie podlegają kumulacji. Zgodnie z § 5 DodFunkcSędzR łączne pełnienie funkcji Rzecznika Dyscyplinarnego Ministra Sprawiedliwości w odniesieniu do więcej niż jednej sprawy może wiązać się z podwyższeniem dodatku związanego z tą funkcją maksymalnie o 50%, niezależnie od liczby prowadzonych spraw.

Wynagrodzenie zastępców rzeczników dyscyplinarnych działających przy sądach apelacyjnych i okręgowych

W odniesieniu do zastępcy rzecznika dyscyplinarnego działającego przy sądach apelacyjnych oraz zastępcy rzecznika dyscyplinarnego działającego przy sądach okręgowych przewidziano określenie dodatku funkcyjnego w wysokości 0,2 podstawy ustalenia wynagrodzenia zasadniczego sędziego. w tej chwili wynosi on od 0,2 do 0,6. Zgodnie z uzasadnieniem, zaproponowana wysokość odpowiada obciążeniu pracą związanemu z pełnieniem tych funkcji.

Pozostałe zaproponowane zmiany

Zmiany w § 3 DodFunkcSędzR są wynikiem modyfikacji dotyczących wysokości dodatków wprowadzanych w tabeli stanowiącej załącznik do DodFunkcSędzR. Stanowią one rezultat ustalenia tych dodatków w jednoznacznie określonej wysokości w miejsce dotychczasowych „widełek” wskazujących minimalną i maksymalną wysokość dodatku.

Etap legislacyjny

Projekt nowelizacji DodFunkcSędzR został skierowany do opiniowania w marcu. W ramach opiniowania zgłoszono zróżnicowane stanowiska, do których w tej chwili wnioskodawca powinien się odnieść. Datę wejścia w życie projektowanego rozporządzenia określono na dzień następujący po dniu ogłoszenia.

Idź do oryginalnego materiału