Nowelizacja ustawy o KRS zniesie obowiązek publikacji wpisów w MSiG

3 dni temu

Ministerstwo Sprawiedliwości zapowiedziało nowelizację ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS). Planowane zmiany mają na celu dalszą elektronizację procedury rejestrowej, zmniejszenie kosztów ponoszonych przez przedsiębiorców, a także ułatwienie podmiotom publicznym dostępu do danych z KRS.

Likwidacja obowiązku dokonywania wpisów w MSiG

Przedsiębiorcy, składający w tej chwili wniosek o wpis do KRS, muszą uiszczać opłatę za ogłoszenie wpisu w Monitorze Sądowym i Gospodarczym (MSiG). Planowana nowelizacja przepisów zniesie ten obowiązek, co zmniejszy koszty postępowania rejestrowego. W uzasadnieniu do projektu wskazano, iż konieczność publikacji danych w MSiG jest zbędna z powodu ich powszechnej dostępności w systemie KRS.

Dostęp do danych z KRS dla podmiotów publicznych przez usługi sieciowe

Planowana nowelizacja ustawy o KRS umożliwi podmiotom publicznym uzyskiwanie informacji z KRS za pośrednictwem usług sieciowych, takich jak interfejs API. Aktualnie mają one możliwość wglądu do takich danych na 2 sposoby – poprzez wyszukiwarkę internetową lub odpisy i wyciągi uzyskane z Centralnej Informacji KRS.

Po zmianie przepisów podmioty publiczne będą mogły zawnioskować do Ministra Sprawiedliwości o zgodę na udostępnienie danych z KRS za pośrednictwem usług sieciowych. Wniosek będzie musiał przedstawiać konkretne zadania ustawowe, które wymagają dostępu do takich informacji. Zgoda zostanie udzielona przez Ministra Sprawiedliwości, jeżeli dany podmiot publiczny będzie miał:

  • odpowiednie systemy do identyfikacji osób uzyskujących informacje z KRS,
  • zabezpieczenia techniczne chroniące ich dane.

Celem zmiany jest usprawnienie wykonywania zadań podmiotów publicznych. Dotyczy to szczególnie podmiotów uprawnionych do badania sytuacji majątkowej oraz działalności uczestników obrotu prawno-gospodarczego.

Dalsza elektronizacja procedury rejestrowej

Projektowane zmiany dążą do pełnej elektronizacji procesu rejestracji wpisów w KRS. w tej chwili wnioski i pisma dotyczące rejestru stowarzyszeń, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej mogą być składane w formie papierowej albo elektronicznej. Po nowelizacji będzie można je składać wyłącznie za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.

Nowelizacja ustawy o KRS ma także usunąć nieścisłości prawne związane z elektronizacją postępowania rejestrowego. Projekt rezygnuje z nałożonego na gminy obowiązku zapewniania papierowych formularzy wniosków do rejestracji spółek jawnych. Źródłem nieścisłości jest fakt, iż od 2021 roku taką spółkę można zarejestrować jedynie na podstawie wniosku w formie elektronicznej. To z kolei sprawia, iż wspomniany obowiązek jest zbędny.

Terminy wejścia w życie

Planowo ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od jej ogłoszenia. Wyjątkiem są zmiany w zakresie postępowań rejestrowych dotyczących podmiotów z rejestru stowarzyszeń, które wejdą w życie 12 miesięcy od dnia ogłoszenia nowelizacji. Będziemy na bieżąco monitorować proces legislacyjny. W razie jakichkolwiek pytań dotyczących postępowania rejestrowego KRS zachęcamy do kontaktu!

Idź do oryginalnego materiału