Nowy system faktur wciąż nie jest w centrum zainteresowania

1 rok temu

Aż 40 proc. firm nie rozpoczęło jeszcze żadnych przygotowań do wdrożenia nowego elektronicznego sposobu fakturowania, obowiązkowego od lipca 2024 r. Tylko 3 proc. przedsiębiorców korzysta dziś z testowej jego wersji, udostępnionej przez Ministerstwo Finansów. Równocześnie niemal 70 proc. firm dostrzega potencjalny problem integracji swoich systemów finansowo-księgowych z rządowym systemem e-faktur. Takie są wyniki ankiety firmy doradczej ID Advisory przeprowadzonej wśród niemal 200 przedstawicieli dużych i średnich firm.

Krajowy System Ewidencji e-Faktur (KSeF) ma obowiązywać wszystkich podatników VAT. Wprawdzie trwa jeszcze proces legislacyjny ustawy, która będzie podstawą prawną jego funkcjonowania, ale wiadomo, iż wprowadzi rewolucję w fakturowaniu. Założenia techniczne systemu przewidują, iż wszystkie faktury będą wystawiane elektronicznie i najpierw trafią do administracji skarbowej, a dopiero później do kontrahenta. W ten sposób fiskus na bieżąco ma się przyglądać wszystkim transakcjom dokonywanym przez podatników VAT.

– Największe wyzwania staną przed dużymi firmami. Będą musiały zintegrować swoje systemy finansowo-księgowe z systemem KSeF, m.in. zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur oraz system obiegu dokumentów. Skala zmian jest porównywalna, o ile nie większa od wprowadzania plików JPK w 2016 r. – twierdzi Sławomir Buszko, doradca podatkowy i partner w ID Advisory.

W dużych firmach taka techniczna rewolucja będzie się wiązała z poważnymi kosztami. Według wyników ankiety 44 proc. firm jeszcze ich nie oszacowało. Na kwotę rzędu 50–100 tys. zł szacuje te wydatki 34,5 proc. ankietowanych, a 14,2 proc. uważa, iż wyniosą ponad 100 tys. zł. Zdecydowana większość, bo aż 85 proc. badanych uważa, iż jednym z największych wyzwań przy wdrażaniu KSeF będzie modyfikacja firmowych systemów informatycznych albo zakup nowych.

Choć wiele firm nie zaczęło jeszcze przygotowań do KSeF, to ponad połowa ma wizję, jak się uporać z wdrożeniem. Prawie 55 proc. ankietowanych zamierza zlecić ten proces zewnętrznej firmie albo kupić odpowiednie narzędzie. Tylko 3,5 proc. planuje zatrudnić nowe osoby, a 41,6 proc. nie planuje zatrudniania ani zlecania tych czynności podmiotom zewnętrznym.

– Nie warto odkładać wdrożenia na ostatnią chwilę, zwłaszcza iż im bliżej będzie start systemu KSeF, tym więcej pracy będą mieć firmy informatyczne wdrażające ten system – przewiduje Sławomir Buszko.

Nieco mniej kłopotów mogą mieć małe i średnie firmy, które korzystają z polskich dostawców systemów księgowych dla MŚP lub będą wystawiać i odbierać faktury bezpośrednio poprzez stronę internetową MF.

– Dla nich też będzie to znacząca zmiana w fakturowaniu, ale wdrożenie KSeF nie będzie wkraczało w tak wiele sfer działalności firmy, jak w dużych przedsiębiorstwach – ocenia Sławomir Buszko.

Ankietowani widzą też pozytywne strony KSeF. Około 52 proc. wskazuje na usprawnienie odbierania faktur, a 35 proc. na zniesienie dostarczania plików JPK_VAT.

Idź do oryginalnego materiału