Nowy terminal Orlenu będzie mógł załadować bunkierki na potrzeby trójmiejskich portów

1 tydzień temu

Terminal na Martwej Wiśle wzmocni możliwości logistyczne gdańskiej rafinerii, umożliwiając przeładunek ok. 2 mln ton produktów paliwowych rocznie. Zakończenie budowy jest zaplanowane na drugą połowę 2025 r. Inwestycja zarówno zwiększy możliwości dostaw biokomponentów, jak i usprawni logistykę transportową pomiędzy rafinerią a tankowcami. Wraz z uruchomieniem terminala koncern planuje wprowadzenie do eksploatacji bunkierki (niewielki zbiornikowiec zaopatrująca statki w paliwo) obsługującej porty Trójmiasta w zakresie dostaw paliw konwencjonalnych i biopaliw.

Projekt obejmuje budowę nabrzeża przeładunkowego do obsługi jednostek morskich o długości do 130 m, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 m i szerokości do 17,6 m. W ramach prac zaplanowano m.in. wykonanie nabrzeża wraz z dwoma stanowiskami przeładunkowymi służącymi do obsługi zbiornikowców (każdy z 4 ramionami nalewczymi) oraz niezbędnej infrastruktury tj. m.in.: budynków, rurociągów, stalowych estakad, infrastruktury podziemnej i pomocniczej łączącej terminal z rafinerią w Gdańsku. Docelowe moce przeładunkowe morskiego terminala zlokalizowanego na Martwej Wiśle w kolejnych latach mogą wynieść choćby do 2 mln t produktów rocznie.

Realizacja inwestycji poprawi rentowność i bezpieczeństwo dostaw biokomponentów do produkcji paliw (biobenzyny i biodiesela) oraz transportu produktów (olejów bazowych i paliw żeglugowych) powstających w rafinerii. Terminal odciąży też funkcjonującą na terenie zakładu bocznicę kolejową, bo to właśnie tą drogą odbywa się w tej chwili transport produktów między rafinerią a zewnętrznymi punktami przeładunkowymi.

Projekt realizuje konsorcjum, w skład którego wchodzą spółki z sopockiej Grupy NDI (lider konsorcjum) oraz Biproraf sp. z o.o., BPBM „PROJMORS” Sp. z o.o. i Dipl. Ing. SCHERZER GmbH. Generalny wykonawca działa w tzw. formule „pod klucz”. Budżet projektu morskiego terminala to ponad 0,5 mld zł.

Źródło https://www.trojmiasto.pl fot. Grupa NDI

Idź do oryginalnego materiału