Nutri-score wprowadza w błąd

prawo-zywnosciowe.pl 2 lat temu

System Nutri-score wprowadza w błąd, nie został przyjęty ani choćby uznany przez nasz kraj za adekwatną metodę wspomagania konsumenta w podejmowaniu własnych wyborów żywieniowych” – do takich konkluzji doszedł włoski Urząd Ochrony Konkurencji.

W opublikowanej 1 sierpnia br. decyzji uznał, iż używanie systemu Nutri-score stanowi nieuczciwą praktykę handlową.

Tym samym Urząd ten zakończył wszczęte w listopadzie 2021 r. postępowanie przeciwko kilku włoskim i zagranicznym spółkom ws. stosowania oznaczenia Nutri-Score.

Postępowanie objęło następujące podmioty: Carrefour Italia S.p.A., GS S.p.A., Interdis, Pescanova Italia S.r.l., Weetabix Ltd. e Valsoia S.p.A.

Nutri-score usunięty z etykiet

Urząd zobowiązał przedsiębiorców do wykonania szeregu – zadeklarowanych przez nie same – zobowiązań.

Hiszpańska Pescanova niezwłocznie po zgłoszeniu przez Włochy zastrzeżeń co do zasadności stosowania systemu Nutri-score, zobowiązała się do zmiany opakowań z kontrowersyjną etykietą na sprzedawanym przez siebie fishburgerze.

Zadeklarowała, iż także w przyszłości nie będzie stosowała tego systemu jak również, iż nie będzie promować na własnej stronie internetowej ani też w swoich social media żadnych produktów z logo Nutri-score – przynajmniej do czasu zmiany stanowiska przez włoski rząd.

Również spółki Weetabix i Valsoia zadeklarowały wycofanie z dystrybucji na włoskim rynku niektórych swoich produktów oznaczonych znaczkiem Nutri-score.

Ma on zostać zastąpiony tabelą przedstawiającą najważniejsze dane żywieniowe (stosowaną już we Włoszech i w innych krajach UE dla różnych rodzajów produktów spożywczych). Chodzi o stosowaną także kiedyś na polskim rynku „tabelę GDA”.

Trzy spółki z grupy Carrefour (tj. Carrefour Włochy, spółka akcyjna GS oraz Interdis) zobowiązały się natomiast do usunięcia znaczka „Nutri-score” z następujących produktów:

  • produktów zleconych przez GS i Carrefour ich dostawcom i wprowadzanych na rynek we Włoszech lub za granicą, ze wskazaniem na etykiecie GS S.p.A. jako podmiotu odpowiedzialnego za informacje;
  • produktów o chronionej nazwie pochodzenia, z chronionym oznaczeniem geograficznym, gwarantowanych tradycyjnych specjalności oraz tradycyjnych produktów rolno-spożywczych;
  • produktów włoskiej tradycji gastronomicznej (wędliny, sery, oliwa z oliwek) niezależnie od miejsca produkcji;
  • produktów marki Terre d’Italia.

Nutri-score: miej się na baczności!

Zniknięcie znaczka Nutri-score z etykiet produktów we włoskich sklepach to jednak nie wszystko.

Urząd potwierdził bowiem konieczność zaproponowanego przez spółki z grupy Carrefour rozwiązania polegającego na zamieszczaniu szczególnych ogłoszeń w miejscach sprzedaży.

Za pomocą plakatów, metek na półkach, stron internetowych i kodów QR, mają one tłumaczyć konsumentom zasady funkcjonowania systemu, jego ograniczeń oraz metodologię.

A dokładniej, we włoskich sieciach Carrefour musi zostać w widoczny sposób wyeksponowana następująca informacja:

Produkty marki Carrefour z linii Classic, Sensation, Extra, Original, Carrefour Bio, Carrefour Veggie, Selection i Simple, poza Włochami, są sprzedawane przez francuską firmę Interdis, część Carrefour France, także w innych krajach europejskich. We Francji przyjęto dobrowolny system oznaczania wartości odżywczej Nutriscore, który polega na umieszczaniu na opakowaniu odpowiedniego logo. Logo nie jest obecne na wszystkich innych produktach marki Carrefour, ponieważ Włochy nie przyjęły tego dobrowolnego systemu informowania o wartości odżywczej.

System NutriScore wyraża ocenę żywności na podstawie profilu żywieniowego, z uwzględnieniem obecności niekorzystnych elementów (na przykład kalorii, tłuszczu, soli itp.) i korzystnych elementów (owoce, błonnik, warzywa itp.), z oceną w literach (A, B, C, D, E) oraz w skali kolorów (zielony, żółty, pomarańczowy i czerwony).

OSTRZEŻENIE: system NutriScore został opracowany na podstawie algorytmu i badań naukowych, które nie są powszechnie uznawane. System nie uwzględnia indywidualnych potrzeb i profilu żywieniowego a punktacja NutriScore nie reprezentuje bezwzględnej oceny zdrowotności danej żywności, ale jest względna w stosunku do jej składu w odniesieniu do 100 g produktu, a nie do porcji konsumpcji. Wszystkie produkty spożywcze na rynku muszą być brane pod uwagę jako część normalnej zróżnicowanej i zbilansowanej diety”.

Wielkość plakatów z powyższą informacją różni się w zależności od skali sklepu (hipermarket, market, ekspres).

Przedsiębiorstwa mają 90 dni na poinformowanie Urzędu, iż zobowiązania zostały zrealizowane.

Komu Nutri-score nie straszny?

Podczas gdy Włosi bojkotują system Nutri-score, inne siedem europejskich państw umacnia się na pozycji jego obrony.

Mowa tutaj o Francji, Belgii, Niemczech, Luksemburgu, Holandii, Hiszpanii i Szwajcarii.

Państwa te jeszcze w lutym 2021 r. utworzyły Komitet Sterujący Nutri-Score, który stanowi ponadnarodowy system zarządzania tym systemem, koordynujący jego rozwój i wdrażanie, poprzez zharmonizowane procedury a także ustanowiły Komitet Naukowy.

I właśnie gdy włoski Urząd potwierdził „nielegalność” Nutri-score, państwa te przyjęły zaproponowane przez niezależnych ekspertów zmiany w działaniu algorytmu, które będą odtąd stosowane na ich terytoriach.

Z dokumentem opisującym te zmiany można się zapoznać tu.

***

Czy system Nutri-score ma szansę stać się europejskim faworytem do „znakowania FOP”?

Przypomnijmy, iż Komisja Europejska ma przedstawić propozycję unijnego systemu podawania informacji odżywczej na froncie opakowania jeszcze w tym roku.

Czy jednak uda się wypracować jakiś kompromis, biorąc pod uwagę jak stanowczo działają zarówno zwolennicy jak i przeciwnicy tego systemu?

TO BE CONTINUED…

Agnieszka Szymecka-Wesołowska
dr nauk prawnych

***

Jadalne owady: czy konsumenci są na nie gotowi?

Unijny rynek spożywczy coraz bardziej otwiera się na owady. Komisja Europejska zatwierdza nowe gatunki insektów jako novel food: po larwach mącznika młynarka i szarańczy wędrownej, o których pisałam tu, przyszedł też czas na świerszcza domowego, który – zgodnie z rozporządzeniem nr 2022/188 – może pojawiać się w obrocie już od 3 marca br.

Pytanie jednak: czy polscy konsumenci są gotowi na jedzenie owadów? Odpowiedź na to pytanie oferuje bardziej psychologia niż prawo, stąd dziś proponuję nieco inną, pozaprawną perspektywę i przyjrzenie się, jakie bariery psychologiczne powstrzymują konsumentów przed sięganiem po takie produkty a także, jak im mogą przeciwdziałać producenci [Czytaj dalej…]

Idź do oryginalnego materiału