W najnowszym kwartalniku „Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka” o prawnej ochronie dziecka piszą m.in. ekspertki Biura Rzeczniczki Praw Dziecka.
W artykule otwierającym najnowszy numer kwartalnika, Katarzyna Hernandez – dyrektorka Zespołu Edukacji Cyfrowej i Bezpieczeństwa w Sieci w Biurze RPD, pisze o przestrzeganiu praw dziecka w Polsce. Opisuje je w czterech kategoriach: praw osobistych, politycznych lub publicznych, socjalnych i ekonomicznych.
– Polska poczyniła znaczące postępy w dostosowywaniu krajowego ustawodawstwa do wymagań Konwencji Praw Dziecka (KPD), w tym w zakresie zapewnienia dostępu do edukacji, opieki zdrowotnej oraz ochrony przed przemocą. Wprowadzono liczne programy społeczne i edukacyjne, które mają na celu wspieranie dzieci oraz promowanie ich praw – pisze Katarzyna Hernandez.
– Mimo to przed Polską przez cały czas stoją wyzwania i obszary wymagające dalszej uwagi. W szczególności sprawiające problemy pozostają kwestie związane z zapewnieniem odpowiedniej opieki psychiatrycznej, odpowiedniego dostępu do informacji oraz możliwości wyrażania swoich opinii i brania ich pod uwagę – dodaje.
Zdaniem Hernandez brakuje systemowego podejścia i kompleksowych rozwiązań zapewniających możliwość udziału młodych i ich aktywną obecność w życiu publicznym. – Potrzebne są rozwiązania, które umożliwią młodym zabieranie głosu w sprawach ich dotyczących oraz branie tego głosu pod uwagę, gdy tylko to możliwe – czytamy.
Zdecydowanie brak rzetelnych, regularnych badań ilościowych i jakościowych, które mówiłyby o rzeczywistej realizacji założeń KPD i przestrzegania praw dzieci w środowisku cyfrowym. Potrzebne są pilne działania regulujące pełnoprawne i bezpieczne uczestnictwo najmłodszych w sieci.
W numerze przeczytać można też m.in. artykuł Anety Mikołajczyk z Zespołu Prawa Rodzinnego i Nieletnich BRPD – „Dziecko w procedurze Niebieskie Karty i inne formy ochrony dziecka wynikające z ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej”.
„Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka” jest periodykiem wydawanym przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę (dawniej Fundację Dzieci Niczyje). Pismo ma charakter interdyscyplinarny. Jego celem jest poszerzanie wiedzy profesjonalistów – psychologów, pedagogów, lekarzy, prawników, polityków społecznych i innych – na temat różnych aspektów problemu krzywdzenia dzieci.