Obowiązkowy KSeF już w Sejmie

1 rok temu

Zgodnie z art. 2 pkt. 32a ustawy z 11.3.2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 931; dalej: VATU) faktura ustrukturyzowana to faktura wystawiona przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wraz z przydzielonym numerem identyfikującym tę fakturę w tym systemie. Zgodnie z kolei z art. 106nd ust. 2 VATU KSeF to system teleinformatyczny służący m.in. do wystawiania, otrzymywania, przechowywania oraz umożliwiania dostępu do faktur ustrukturyzowanych oraz powiadamiania o wystawieniu takiej faktury. Projektowane rozwiązanie dotyczące obligatoryjnego e-fakturowania jest oparte na fakultatywnym KSeF, odpowiednio rozbudowanym i dostosowanym.

Zakres podmiotowy i przedmiotowy

Obligatoryjny KSeF przez cały czas ma dotyczyć czynności opodatkowanych VAT w Polsce, dokonywanych pomiędzy przedsiębiorcami (B2B) i na rzecz organów publicznych (B2G), oraz faktury VAT RR. KSeF obejmie także WDT, eksport towarów i eksport usług, tu jednak należy uzgodnić z zagranicznym kontrahentem sposób przekazywania faktury. W wyniku uwag zgłoszonych w ramach konsultacji publicznych z e-fakturowania wyłączone zostaną faktury wystawiane na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (B2C).

Podatnicy zwolnieni podmiotowo (a więc drobni przedsiębiorcy o obrocie do 200.000 zł rocznie) lub wykonujący wyłącznie czynności zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 VATU także będą zobowiązani do korzystania z KSeF, ale uwaga – dopiero od 1.1.2025 r. To również zasługa wniosków zgłaszanych w trakcie konsultacji publicznych. Ma to zapewnić niezbędny czas na wdrożenie nowego rozwiązania w zakresie e-fakturowania tym (w teorii) najmniejszym podatnikom.

KSeF będzie fakultatywny dla zagranicznych podmiotów, co prawda zarejestrowanych do VAT w Polsce, ale nieposiadających siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju. Obowiązkiem e-fakturowania nie zostaną objęci także podatnicy korzystający z procedur szczególnych, tj. w procedurze nieunijnej dotyczącej niektórych usług, szczególnej procedurze w zakresie świadczenia usług międzynarodowego okazjonalnego przewozu drogowego osób, szczególnej procedurze dotyczącej sprzedaży na odległość towarów importowanych OSS.

Przyjęty projekt zakłada rezygnację z możliwości wystawiania faktur przy zastosowaniu kas rejestrujących. Proponuje się jednak wprowadzenie takiego ograniczenia od 1.1.2025 r., tj. z półrocznym przedłużeniem stosowania. Ta sama zasada ma dotyczyć paragonów fiskalnych z NIP do kwoty 450 zł (lub 100 euro), a także innych faktur uproszczonych wystawianych w postaci papierowej lub elektronicznej. Jeszcze przez pół roku od dnia wejścia w życie obligatoryjnego KSeF będą one uznawane za faktury uproszczone.

Faktury korygujące

Projekt przewiduje również dostosowanie przepisów w zakresie korekt zmniejszających wartość podatku należnego i naliczonego. W związku z obligatoryjnym stosowaniem KSeF przez większość podatników wprowadzona zostaje zasada, zgodnie z którą po stronie podatku należnego obniżenia podstawy opodatkowania będzie dokonywać się za okres rozliczeniowy, w którym podatnik wystawił fakturę korygującą w postaci ustrukturyzowanej. Podatnicy wystawiający faktury korygujące we wskazany sposób co do zasady nie będą obowiązani do posiadania dodatkowej dokumentacji potwierdzającej uzgodnienie nowych warunków transakcji z nabywcą. Stanowi to uproszczenie zasad związanych z korygowaniem podatku należnego.

Analogicznie nabywca będzie obowiązany do skorygowania podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał fakturę korygującą w postaci ustrukturyzowanej. Obie zmiany zapewniają neutralność rozliczenia VAT po stronie sprzedawcy i nabywcy.

Daty i terminy

Z wejściem w życie obowiązkowego KSeF wiążą się dwie istotne modyfikacje podejścia do kwestii dat i terminów związanych z nowym systemem fakturowania. Po pierwsze termin zwrotu VAT – obligatoryjny KSeF to skrócony do 40 dni podstawowy termin zwrotu nadwyżki VAT naliczonego nad należnym. Ministerstwo Finansów nie wyklucza, iż finalnie termin ten może być jeszcze bardziej skrócony.

Po drugie zmieni się istotnie określenie daty wystawienia i otrzymywania faktury. Będzie nią dzień przesłania jej do KSeF. Numer KSeF zawiera datę wystawienia, datę tę ma w sobie także urzędowe poświadczenie dokumentu elektronicznego KSeF (tzw. UPO), które przyjmuje za datę wystawienia, a więc datę przesłania faktury do KSeF. W przypadku wystawiania faktur w KSeF data wpisywana w polu P1, odpowiadająca dacie wystawienia dokumentu, nie będzie kluczowa. Kluczowa jest data przesłania faktury do KSeF. Natomiast za datę otrzymania faktury uznaje się dzień nadania tej fakturze numeru KSeF. Data ta jest widoczna dla odbiorcy e-faktury w systemie.

Komentarz

Przy okazji progresu w procesie legislacyjnym poznaliśmy już także założenia zmodyfikowanej schemy faktury ustrukturyzowanej. Jej finalna wersja ma ujrzeć światło dzienne za kilka miesięcy. To równie ważne jak przepisy merytoryczne. Przecież w ustrukturyzowanym fakturowaniu chodzi też o to, by podatnicy nie musieli zmagać się z problemami natury technicznej. Fiskus obiecuje, iż podatnicy objęci modelem obligatoryjnym lub korzystający z KSeF fakultatywnie w celu wystawiania i procesowania e-faktur oraz przekazywania określonych informacji o niektórych transakcjach będą mogli korzystać z oferowanych przez Ministerstwo Finansów nieodpłatnych narzędzi służących zapewnieniu zgodności z udzielonym Polsce upoważnieniem do wprowadzenia obowiązkowego e-fakturowania. Podobno zostanie także przeprowadzona szeroko zakrojona kampania informacyjna mająca na celu zapoznanie podatników z nowymi przepisami dotyczącymi VAT w zakresie obligatoryjnego e-fakturowania. Jak będzie – to się jeszcze okaże.

Zgodnie z szacunkami Ministerstwa Finansów obligatoryjny system KSeF będzie obsługiwał ponad 2,5 mld e-faktur rocznie.

Idź do oryginalnego materiału