Ocean Infinity, poinformował 4 września o podpisaniu globalnej umowy ramowej (Global Framework Agreement, GFA) z Shell, co ma stanowić kamień milowy w zakresie świadczenia usług geomatyki dna morskiego, obejmujących usługi geofizyczne i geotechniczne. W ten sposób firma ma zaangażować się w rozwój morskiego sektora energetycznego.
Umowa GFA została zawarta na okres 5 lat i obejmuje wszystkie kraje, w których Shell prowadzi w tej chwili działalność lub planuje ją w przyszłości. Usługi objęte umową GFA mają obejmować nowoczesną flotę statków przeznaczonych do badań dna morskiego. Dotyczy to jednostek serii Armada, wyróżniających się zdolnością do pracy autonomicznej, bez załogi, bądź wykorzystując niewielki zespół osób na pokładzie. Zbudowane w wietnamskiej stoczni należącej do Vard (podmiotu zależnego Fincantieri) statki mają 78 metrów długości. Zamówienie z 2020 roku dotyczyło ośmiu jednostek, które obok automatyzacji systemów wyróżnia jeszcze ekologiczny napęd, jako iż wszystkie są przygotowane do wykorzystania pozyskiwanego ekologicznie amoniaku jako paliwa, który zapewnia adekwatnie zerową emisję CO2.
Flota jednostek serii Armada jest wyposażona w najnowsze technologie z zakresu robotyki morskiej, w tym autonomiczne pojazdy podwodne i zdalnie sterowane jednostki nawodne. Dzięki temu każdy ze statków ma posiadać zdolności wielozadaniowe, wspierając tym samym operacje Ocean Infinity na całym świecie. Zaprojektowana z myślą o różnego rodzaju zadaniach flota statków wykorzystujących tylko szkieletową załogę na pokładzie ma być wspomagana przez przetwarzanie danych i kontrolę ładunku odbywającą się z lądowych centrów operacyjnych. we właściwym czasie będą one zdolne do pracy bez personelu na morzu, zużywając przy tym wyłącznie paliwo odnawialne, w tym wspomniany amoniak.
- Umowa ta umożliwia nowym statkom o szczupłej załodze wykonywanie prac w terenie o wysokiej wartości. Wykorzystanie naszej zrobotyzowanej floty do obsługi globalnych działań związanych z energią morską przyczyni się do transformacji przemysłu morskiego w bezpieczniejsze i bardziej wydajne nowe sposoby pracy. Umacnia to również długotrwałą i cenioną współpracę między Shell i Ocean Infinity. Praca w ramach takich umów ramowych pozwala nam skrócić czas realizacji, zmniejszyć ryzyko, poprawić strategiczne dostosowanie wraz z elastycznością i skalowalnością, pracować szybciej i ostatecznie szybciej dostarczać naszym partnerom ich dane. Umożliwia nam to optymalizację zasobów, co przekłada się na bardziej wydajne i zrównoważone operacje, takie jak skuteczniejsze pozycjonowanie naszej floty w celu skrócenia czasu transportu do i z miejsc pracy - skomentowała Katya Krylova, wiceprezes ds. rozwoju biznesu w Ocean Infinity.
Z historią sięgającą początków Ocean Infinity, partnerstwo z Shell przekształciło się w solidną współpracę opartą na wspólnej wizji transformacyjnych sposobów pracy. Podróż rozpoczęła się od przełomowego projektu w Mauretanii, wykorzystującego jednocześnie flotę bezzałogowych pojazdów powierzchniowych (USV), wyznaczając początek robotyki powierzchniowej pracującej w sektorze naftowym i gazowym.
Aby zwiększyć swoje umiejętności działania w branży offshore, w lutym 2022 roku Ocean Infinity zlecił Vardowi zaprojektowanie i budowę nowej serii sześciu wielozadaniowych statków, z których wszystkie będą obsługiwane z brzegu i docelowo będą wykorzystywać zielony amoniak jako paliwo. Dzięki zamówieniu flota statków przeznaczonych do pracy zdalnej zwiększy się do 23 jednostek, w tej chwili potencjalnie największej tego typu na świecie. Zamówienie ma zostać zrealizowane w całości do 2025 roku.