Ochrona antyspamowa nie może ograniczać dostępu do informacji publicznej

1 rok temu

Opis okoliczności faktycznych

P.W. (dalej: skarżący) drogą elektroniczną w formie wiadomości e-mail złożył do organu, Dyrektora Niepublicznego Językowego Przedszkola (…), wniosek o udzielenie informacji publicznej poprzez udostępnienie informacji wskazanych we wniosku. Następnie skarżący, pismem, które wpłynęło do WSA w listopadzie 2022 r. wniósł skargę na bezczynność organu w zakresie rozpoznania wniosku, wskazując, iż informacja nieudostępniona w Biuletynie Informacji Publicznej jest udostępniana na wniosek bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu 14 dni od dnia złożenia wniosku, przez brak zastosowania, polegający na niezrealizowaniu wniosku o udostępnienie informacji publicznej. Uzasadniając skargę, skarżący wskazał, iż 22.7.2022 r. złożył wniosek o udostępnienie ww. informacji publicznych, i pomimo upływu 14 dni od dnia złożenia wniosku organ nie udzielił jakiekolwiek odpowiedzi.

Stanowisko Organu

W odpowiedzi na skargę organ wyjaśnił, iż skarżący przesłał e-mail z wnioskiem o udostępnienie informacji publicznej 22.7.2022 r. Nie można było go jednak odczytać, ponieważ zapisał się on w wiadomościach elektronicznych – spam. Organ wskazał ponadto, iż wniosek wpłynął do niego w okresie, kiedy przedszkole było nieczynne z powodu przerwy wakacyjnej, a osoba odpowiedzialna była na urlopie. Organ wskazał ponadto, iż o korespondencji od skarżącego dowiedział się 11.8.2022 r., w momencie otrzymania drugiego e-maila o złożeniu skargi na bezczynność. Po otrzymaniu tej wiadomości, 17.8.2022 r. przesłał skarżącemu wszelkie informacje, o które ten wnioskował.

Stanowisko WSA

WSA po rozpoznaniu skargi P.W. zobowiązał organ do rozpoznania wniosku skarżącego w terminie 14 dni od dnia doręczenia akt wraz z prawomocnym wyrokiem oraz stwierdził, iż organ dopuścił się bezczynności, która nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa. Sąd zważył, iż w przypadku skierowania pisemnego wniosku o udzielenie informacji publicznej podmiot, do którego taki wniosek został skierowany, może dokonać następujących działań: udzielić informacji publicznej, gdy jest jej dysponentem oraz nie zachodzą okoliczności wyłączające możliwość jej udzielenia w formie czynności materialno-technicznej; poinformować wnioskodawcę, iż jego wniosek nie znajduje podstawy w przepisach ustawy z 6.9.2001 r. o dostępie do informacji publicznej (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 902; dalej: DostInfPubU), gdyż żądanie nie dotyczy informacji mających charakter informacji publicznej; wskazać, iż organ nie jest dysponentem informacji, o których udzielenie zwrócił się wnioskodawca (art. 4 ust. 3 DostInfPubU); poinformować stronę, iż w sprawie obowiązuje inny tryb udzielenia informacji, niż ten, w którym strona się zwróciła (art. 1 ust. 2 DostInfPubU); odmówić udostępnienia informacji lub umorzyć postępowanie w formie decyzji administracyjnej; odmówić w drodze decyzji udostępnienia informacji publicznej przetworzonej w związku z niespełnieniem przez stronę warunku wskazanego w art. 3 DostInfPubU. Przy czym działań tych należy dokonać co do zasady w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku.

Prawo do informacji publicznej nie ma charakteru bezwzględnego. WSA podkreślił, iż w orzecznictwie sądów administracyjnych jednolicie przyjmuje się, iż dla prawidłowego rozpoznania i rozstrzygnięcia sprawy ze skargi na bezczynność organu w udostępnieniu informacji publicznej niezbędne jest uprzednie przesądzenie, czy żądana informacja jest w ogóle informacją publiczną, a adresat wniosku należy do kręgu podmiotów zobowiązanych do udzielenia takiej informacji. W sprawie nie wzbudziło ani sporu między stronami, ani wątpliwości Sądu, iż organ jest podmiotem zobowiązanym do udostępnienia informacji publicznej. W orzecznictwie sądowym wskazuje się, iż to na organie ciąży obowiązek prawidłowego zakwalifikowania wniosku i rozpoznania go we adekwatnym trybie. Sąd bada jedynie, czy zachowanie adresata wniosku może być uznane za jego załatwienie – poprzez udzielenie całości wnioskowanej informacji, poprzez powiadomienie pismem, iż żądana informacja nie jest informacją publiczną, względnie poprzez udzielenie odpowiedzi o braku posiadania żądanej informacji z podaniem przyczyny. W przypadku gdy zachowanie adresata wniosku odpowiada któremuś z rodzajów wymienionych zachowań, Sąd oddala skargę. W przypadku odpowiedzi negatywnej, zobowiązuje adresata wniosku do jego załatwienia, nie wskazując, w jaki sposób ma to zostać dokonane. Udzielenie informacji niepełnej, jak i niezgodnej z treścią żądania, należy oceniać jako bezczynność adresata wniosku o udostępnienie informacji publicznej.

Nie przesądzając w rozpoznawanej sprawie o walorze żądanych informacji, należy stwierdzić, iż odpowiedź organu udzielona skarżącemu 17.8.2022 r. była niewystarczająca. Należy bowiem wskazać, iż wniosek skarżącego z lipca 2022 r. składał się z 3 punktów. Tymczasem organ we wskazanym w art. 13 DostInfPubU terminie nie załatwił wniosku skarżącego przez udzielenie informacji lub odmowę jej udzielenia, wyrażoną w odpowiedniej procesowo formie. Organ bowiem nie udzielił odpowiedzi na konkretne pytania sformułowane we wniosku, częściowo przekazał informację i dokumenty. Jak już powyżej wskazano, zarówno udzielenie informacji niepełnej, jak i niezgodnej z treścią żądania, należy oceniać jako bezczynność adresata wniosku o udostępnienie informacji publicznej. O braku bezczynności w załatwieniu sprawy, jak podkreśla się w orzecznictwie, nie może przesądzać jakakolwiek odpowiedź zredagowana przez adresata wniosku. Nie do zaakceptowania jest bowiem stanowisko, iż niezależnie od treści i formy udzielonej odpowiedzi, jakikolwiek przejaw działania ze strony podmiotu zobowiązanego w sprawie udzielenia informacji wyklucza zarzut bezczynności. W rozpoznawanej sprawie stan bezczynności organu nie ustał po wniesieniu skargi, ani na dzień orzekania.

W tym miejscu należy odnieść się do twierdzeń organu, iż wniosek skarżącego trafił do folderu spam. Z dołączonego do skargi wydruku z poczty elektronicznej skarżącego wynika, iż wniosek o udzielenie informacji publicznej został wysłany na prawidłowy i aktualny e-mail podmiotu zobowiązanego. Bez wątpienia obowiązkiem organu jest taka konfiguracja poczty elektronicznej, w tym filtrów antyspamowych, oraz takie zorganizowanie obsługi technicznej poczty elektronicznej, aby zapewnić bezproblemowy i niezwłoczny odbiór przesyłanych na ten adres podań. Dlatego też, skoro strona skarżąca przesłała wniosek o udostępnienie informacji publicznej na podany przez organ do powszechnej wiadomości adres poczty elektronicznej, to oznacza, iż obowiązkiem tego organu było odebranie tej wiadomości i udzielenie na nią odpowiedzi w terminie i w sposób określony w przepisach DostInfPubU. Skarżący miał prawo działać w zaufaniu do władzy publicznej i oczekiwać, iż skoro organ podaje do publicznej wiadomości adres swojej poczty elektronicznej, to będzie odbierał e-maile skierowane na ten adres. W konsekwencji ryzyko nieodebrania przez organ wysłanego do niego przy użyciu poczty elektronicznej e-maila, skierowanego na oficjalnie podany adres poczty elektronicznej, obciąża ten organ, a nie podmiot składający wniosek, i świadczyć może jedynie o wadliwej organizacji pracy organu lub nieprawidłowym skonfigurowaniu jego poczty elektronicznej. W takiej sytuacji, jak przyjmuje się w orzecznictwie, wystarczającym dowodem wysłania wiadomości zawierającej wniosek o informację publiczną jest wydruk z poczty elektronicznej nadawcy.

Komentarz

Wyrok prezentuje stanowisko orzecznicze, zgodnie z którym skutki trudności, błędów czy nieprawidłowości w zakresie kształtowania i obsługiwania przez organy administracji publicznej oficjalnych systemów służących do komunikacji z tymi organami nie mogą być przerzucane na korzystających z tych systemów obywateli, ponieważ narusza to konstytucyjną zasadę zaufania do organów władzy państwowej. Jednostka ma prawo oczekiwać, iż skoro organ podaje do publicznej wiadomości adres swojej poczty elektronicznej, to będzie odbierał listy skierowane na ten adres (w tym także te trafiające do skrzynki spam). Odmienne zapatrywanie, zaprezentowane w niniejszym postępowaniu przez organ, czyniłoby w praktyce iluzorycznym prawo do wnioskowania o informację publiczną dzięki poczty elektronicznej (e-mail), którego skuteczność zależna byłaby od arbitralnej woli organu.

Idź do oryginalnego materiału