Co interesujące została ona wprowadzona już w grudniu 2021 roku. Pewnie zastanawiacie się Państwo w jakiej ustawie i dlaczego o tym nie słyszeliście?
Zmiana została wprowadzona ustawą z dnia 2 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw.
Ustawa ta pomimo niepozornej nazwy skutecznie ingeruje w przepisy ustaw o podatku dochodowym (zarówno CIT, jak i PIT) w obszarze limitów zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatków na zakup, leasing bądź najem samochodów osobowych.
Nowe limity od 1 stycznia 2026 roku
Od 2019 roku obowiązują następujące limity odliczeń dotyczące samochodów osobowych:
- 225 000 zł dla pojazdów elektrycznych,
- 150 000 zł dla pozostałych samochodów osobowych.
Co warto podkreślić limity te nie były waloryzowane od momentu ich wprowadzenia, choć logika podpowiadałaby ich podwyższenie z uwagi na znaczącą inflację oraz rosnące ceny pojazdów.
BUM! Od 2026 roku nastąpi zmiana, ale wbrew oczekiwaniom wszystkich zainteresowanych nie będzie ona korzystna:
- 225 000 zł – pojazdy elektryczne i wodorowe,
- 150 000 zł – pojazdy spalinowe o niskiej emisji (poniżej 50 g CO₂/km),
- 100 000 zł – pozostałe pojazdy spalinowe (emisja CO₂ na poziomie 50 g/km lub więcej).
Zmiany te miały mieć charakter “proekologiczny”, niemniej wyglądają one bardziej na najzwyklejszą w świecie nowelizację proFISKALNĄ. Jest to bez wątpienia realne ograniczenie dla polskich przedsiębiorców, którzy nie są szczególnymi fanami ekoiluzji na kółkach.
Jak zweryfikować poziom emisji CO ₂ w wybranym samochodzie?
Najprościej jest zajrzeć do dowodu rejestracyjnego. Tam, powinna być wskazana adekwatna wartość emisji (w g/km). Alterenatywnie, warto spojrzeć na stronę producenta bądź internetowe fora czy bazy danych pojazdów.
A co z samochodami zakupionymi przed 2026 rokiem?
Na całe szczęście, ustawodawca przewidział przepis przejściowy, chroniący użytkowników pojazdów wprowadzonych do ewidencji przed nowelizacją. o ile samochód został wprowadzony do ewidencji lub objęty umową leasingową przed 1 stycznia 2026 roku, zachowujemy obecne limity, tj. 225 000 zł i 150 000 zł, bez podziału na emisję CO₂.