Paginacja strony – czym jest i jak powinna wyglądać?

verseo.pl 2 miesięcy temu

Spis treści

Czytasz teraz:

Paginacja strony – czym jest i jak powinna wyglądać?

  • Paginacja – co to jest?
  • Kiedy jest potrzebna paginacja strony?
  • Paginacja z punktu widzenia użytkownika – jak powinna wyglądać?
  • Wdrażanie paginacji w praktyce

Zamknij

Właściciele i pracownicy sklepów internetowych na ogół dokładają wszelkich starań, aby ułatwić użytkownikom sprawne poruszanie się po danej witrynie. Dlatego też na stronach takich sklepów zwykle występuje podział treści na podstrony. Jest to tak zwana paginacja strony, którą niekiedy określa się też alternatywnym mianem stronicowania. Warto mieć świadomość, iż wspomniane zjawisko służy nie tylko uczynieniu interfejsu strony bardziej przyjaznym dla użytkownika. Pełni ono także inne bardzo istotne funkcje. Dowiedz się zatem, co to jest paginacja i dlaczego jest ona tak ważna dla sklepów internetowych.

Paginacja – co to jest?

Paginacja stron to proces, którego zasadnicza istota sprowadza się do dzielenia treści w witrynie i przeniesienia odpowiednich partii tekstu oraz grafik na oddzielne podstrony. Rzetelnie wykonane stronicowanie ma szczególne znaczenie w przypadku sklepów internetowych. Dzięki niej bowiem osoby odwiedzające witrynę są w stanie w szybki i intuicyjny sposób zapoznać się z asortymentem firmy. Paginacja strony przyczynia się też do znacznego skrócenia czasu oczekiwania na dostęp do zasobów. Ponadto wpływa korzystnie na pozycjonowanie sklepu internetowego.

Warto mieć świadomość, iż paginacja stron występuje nie tylko w przypadku sklepów online. Stronicowanie dotyczy też m.in.:

  • stron artykułów i ich galerii – można to zauważyć zarówno w przypadku długich tekstów, jak i krótkich treści z dołączoną galerią zdjęć;
  • stron listingów z produktami – na pierwszej stronie zwykle widnieje wykaz kilkudziesięciu artykułów, pozostałe umieszczone są na kolejnych podstronach;
  • wątków na forach internetowych – liczba utworzonych podstron zmienia się w zależności od liczby zamieszczonych komentarzy;
  • stron recenzji – stronicowanie zwykle pojawia się, gdy liczba znajdujących się na danym portalu recenzji przekroczy 10.

Paginacja strony dotyczy rozmaitych stron internetowych, niezależnie od ich rodzaju czy też poruszanej w obrębie serwisu tematyki.

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: [email protected]

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, iż przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

Kiedy jest potrzebna paginacja strony?

Optymalizacja witryn pod kątem SEO jest ukierunkowana na usprawnienie ich funkcjonalności. Dzięki poprawnie wykonanemu stronicowaniu poruszanie się po danej witrynie jest bardzo proste i przebiega w intuicyjny sposób. Paginacja przyczynia się także do przyspieszenia tempa wyświetlania się różnych elementów na stronie. Dzięki temu użytkownik oszczędza czas potrzebny na zapoznanie się z asortymentem sklepu, a roboty Google uznają daną stronę internetową za dobrze zarządzaną.

Paginacja z punktu widzenia użytkownika – jak powinna wyglądać?

Internauci zwykle postrzegają paginację stron jako pozytywne zjawisko. Umożliwia im ona bowiem łatwiejsze przejrzenie wzrokiem treści zakładki. Dzięki niej dochodzi też do relatywnie szybkiego wczytywania elementów znajdujących się na stronie. Warto jednak wystrzegać się sztucznego dzielenia krótkiego tekstu na kilka podstron. Konieczność klikania w kilka podstron, aby dotrzeć do najbardziej interesujących fragmentów treści, jest bowiem niezwykle frustrująca dla czytelnika.

Przy wykonywaniu paginacji trzeba zadbać o to, aby nawigacja po stronie była prosta i intuicyjna. Warto zapewnić użytkownikowi możliwość łatwego znalezienia linków do kolejnych i poprzednich podstron. Numerację kolejnych zakładek standardowo umieszcza się w dolnej części strony. Niekiedy też powtarza się ją u góry.

W przypadku większej liczby podstron warto udostępnić internautom możliwość samodzielnego wpisania konkretnego numeru w odpowiednie pole. Zwolni to bowiem daną osobę z konieczności kilkukrotnego lub kilkunastokrotnego klikania, aby znaleźć interesującą użytkownika treść.

Wdrażanie paginacji w praktyce

Jeśli zawartość kolejnych stron wyróżnia się wartościowym contentem, warto zadbać o jej doskonałą widoczność dla robotów Google.

Przy przeprowadzaniu paginacji warto pamiętać o dodawaniu osobnego adresu URL dla kolejnych podstron. Można to zrobić na dwa sposoby. Pierwszym z nich jest doklejenie do głównego adresu określonego parametru (np. ?page=2 albo ?p=2). Drugim natomiast dodanie „-2” na końcu adresu. Linki z paginacji powinny znaleźć się w kodzie źródłowym strony. To bowiem pozwala robotom Google na ich łatwe odnalezienie.

Warto pamiętać o tym, iż Google jest w stanie zaindeksować konkretną liczbę podstron w danej domenie. Zawarta na stronie treść musi być unikalna i oryginalna. To bowiem wpływa korzystnie na jej pozycjonowanie. Uniknięciu problemów z duplikatami sprzyja implementacja tagów kanonicznych. Są to specjalne znaczniki pozwalające na zaindeksowanie wyświetlania w wynikach wyszukiwania wyłącznie pierwszej strony.

Jeszcze kilka lat temu do wskazywania robotom Google poprzedniej i następnej strony wykorzystywano atrybuty rel=”prev” i rel”next”. w tej chwili nie ma już takiej konieczności. Nowoczesne algorytmy Google są bowiem w stanie automatycznie rozpoznać kolejne podstrony w paginacji.

Przeprowadzona w odpowiedni sposób paginacja strony jest bardzo istotna zarówno z punktu widzenia użytkownika, jak i z perspektywy robotów Google. Stronicowanie pozwala użytkownikom na łatwe poruszanie się po stronie i szybkie zapoznanie się z asortymentem sklepu. Wpływa też pozytywnie na pozycjonowanie strony w popularnych wyszukiwarkach internetowych.

Idź do oryginalnego materiału