Pierwsze kontrole pracy zdalnej przez PIP

1 rok temu

W nieco ponad 2 miesiące od wejścia w życie przepisów regulujących pracę zdalną, Państwowa Inspekcja Pracy, przeprowadziła już 40 kontroli w zakresie jej prawidłowego wdrożenia i wykonywania w zakładach pracy, zarówno z sektora publicznego, jak i prywatnego.

Co kontroluje PIP w zakresie pracy zdalnej?

W ramach czynności kontrolnych Państwowa Inspekcja Pracy weryfikowała poprawność:

  • treści regulaminu pracy zdalnej,
  • aktualizacji treści informacji dodatkowej (art. 29 § 3 KP),
  • aktualizacji dokumentacji oceny ryzyka zawodowego w zakresie zagrożeń związanych z pracą zdalną i zapoznania z nią pracowników,
  • sporządzenia pisemnej informacji na podstawie wyników oceny ryzyka zawodowego,
  • odbierania od pracowników pisemnych oświadczeń dotyczących BHP w miejscu wykonywania pracy zdalnej,
  • ustalenia, naliczenia i wypłacenia uprawnionym pracownikom miesięcznego ekwiwalentu / ryczałtu pieniężnego,
  • porozumień zawartych z pracownikami w zakresie terminu wypłacania ryczałtu, sposobu potwierdzania obecności i regulacji dotyczących kontroli pracy zdalnej,
  • określenia warunków stosowania pracy zdalnej w porozumieniu między pracodawcą a organizacjami związkowymi.

Praca zdalna – czego nie obejmują kontrole PIP?

Aktualnie poza zakresem kontroli inspektorów PIP znajdują się:

  • kontrola w miejscu pracy zdalnej pracowników,
  • weryfikacja zasadności wewnętrznych decyzji pracodawców w zakresie wprowadzenia pracy zdalnej i ustalenia grup pracowników, wykonujących tę pracę,
  • uwzględnienie wniosków o wykonywanie pracy zdalnej pracowników uprzywilejowanych,
  • górna granica przyznawanego ryczałtu pieniężnego (w zakresie zainteresowania kontrolerów pozostaje jedynie fakt jego wypłacania lub ewentualnego zaniżenia).

Jak przygotować się do kontroli pracy zdalnej?

Podstawą pozytywnego zakończenia kontroli PIP w zakładzie pracy, w którym funkcjonuje praca zdalna, jest prawidłowe przygotowanie dokumentacji wymaganej nowelizacją z 7 kwietnia 2023 r.

Organ skupia się na sprawowaniu nadzoru i kontroli przestrzegania przepisów – więc w szczególności będzie oceniać, czy powyższe dokumenty zostały sporządzone prawidłowo. Sprawdzi też czy zawierają wszelkie wymagane przepisami uregulowania i informacje.

Jeżeli potrzebują Państwo wsparcia w zakresie wdrożenia pracy zdalnej lub audytu posiadanej dokumentacji – zapraszamy do kontaktu z naszym zespołem.

Idź do oryginalnego materiału