W nieco ponad 2 miesiące od wejścia w życie przepisów regulujących pracę zdalną, Państwowa Inspekcja Pracy, przeprowadziła już 40 kontroli w zakresie jej prawidłowego wdrożenia i wykonywania w zakładach pracy, zarówno z sektora publicznego, jak i prywatnego.
Co kontroluje PIP w zakresie pracy zdalnej?
W ramach czynności kontrolnych Państwowa Inspekcja Pracy weryfikowała poprawność:
- treści regulaminu pracy zdalnej,
- aktualizacji treści informacji dodatkowej (art. 29 § 3 KP),
- aktualizacji dokumentacji oceny ryzyka zawodowego w zakresie zagrożeń związanych z pracą zdalną i zapoznania z nią pracowników,
- sporządzenia pisemnej informacji na podstawie wyników oceny ryzyka zawodowego,
- odbierania od pracowników pisemnych oświadczeń dotyczących BHP w miejscu wykonywania pracy zdalnej,
- ustalenia, naliczenia i wypłacenia uprawnionym pracownikom miesięcznego ekwiwalentu / ryczałtu pieniężnego,
- porozumień zawartych z pracownikami w zakresie terminu wypłacania ryczałtu, sposobu potwierdzania obecności i regulacji dotyczących kontroli pracy zdalnej,
- określenia warunków stosowania pracy zdalnej w porozumieniu między pracodawcą a organizacjami związkowymi.
Praca zdalna – czego nie obejmują kontrole PIP?
Aktualnie poza zakresem kontroli inspektorów PIP znajdują się:
- kontrola w miejscu pracy zdalnej pracowników,
- weryfikacja zasadności wewnętrznych decyzji pracodawców w zakresie wprowadzenia pracy zdalnej i ustalenia grup pracowników, wykonujących tę pracę,
- uwzględnienie wniosków o wykonywanie pracy zdalnej pracowników uprzywilejowanych,
- górna granica przyznawanego ryczałtu pieniężnego (w zakresie zainteresowania kontrolerów pozostaje jedynie fakt jego wypłacania lub ewentualnego zaniżenia).
Jak przygotować się do kontroli pracy zdalnej?
Podstawą pozytywnego zakończenia kontroli PIP w zakładzie pracy, w którym funkcjonuje praca zdalna, jest prawidłowe przygotowanie dokumentacji wymaganej nowelizacją z 7 kwietnia 2023 r.
Organ skupia się na sprawowaniu nadzoru i kontroli przestrzegania przepisów – więc w szczególności będzie oceniać, czy powyższe dokumenty zostały sporządzone prawidłowo. Sprawdzi też czy zawierają wszelkie wymagane przepisami uregulowania i informacje.
Jeżeli potrzebują Państwo wsparcia w zakresie wdrożenia pracy zdalnej lub audytu posiadanej dokumentacji – zapraszamy do kontaktu z naszym zespołem.