Planowane zmiany na stanowiskach pracy wyposażonych w monitory

1 rok temu

Jesteśmy coraz bliżej aktualizacji obowiązującego od ponad 20 lat rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach pracy wyposażonych w monitory ekranowe. Czas najwyższy, bo obowiązujące przepisy nie odpowiadają aktualnej technologicznej rzeczywistości. Szczególnie w czasie rosnącej popularności pracy zdalnej.

Planowane zmiany mają uprościć wymogi związane z organizacją stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe, zapewniając jednocześnie pracownikom ergonomiczne oraz bezpieczne i higieniczne stanowiska pracy.

Stanowiska pracy wyposażone w monitory – planowane zmiany:

  • Nowa definicja stanowiska pracy – bez odwołań do niewykorzystywanych już urządzeń (np. stacja dyskietek).
  • Uwzględnienie możliwości pracy przy laptopie – czego nie przewidywało rozporządzenie uchwalone w latach 90-tych. Załącznik do rozporządzenia będzie określał zasady organizacji stanowisk z wykorzystaniem systemów przenośnych przez minimum ½ dobowego wymiaru czasu pracy. Zgodnie z planowanymi zmianami takie stanowisko powinno być wyposażone m.in w klawiaturę oraz monitor stacjonarny lub podstawkę umożliwiającą ustawienie jego górnej krawędzi na wysokości oczu.
    To najbardziej oczekiwana przez pracodawców (a także inne osoby odpowiedzialne za BHP) zmiana. Przepisy starają się dogonić ukształtowaną i sprawnie funkcjonującą przez lata praktykę.
  • Uproszczenie wymagań co do konstrukcji stołu / powierzchni roboczej, w tym rezygnacja ze wskazania odległości ustawienia klawiatury od krawędzi stołu i ustawienia uchwytu na dokumenty. Nowe przepisy nie wskazują również zakresu pochylenia monitora, ani możliwości obracania go wokół własnej osi.
  • Rezygnacja z technicznych wymagań podnóżka – co do powierzchni, czy też kąta nachylenia. Na życzenie pracownika pracodawca wciąż będzie jednak zobowiązany do zapewnienia podnóżka.

Kiedy zmiany wejdą w życie?

Projektowane zmiany nie mają charakteru ostatecznego i są jeszcze na wczesnym etapie procedury legislacyjnej, ale lada chwila prace nad tym projektem mogą nabrać tempa. Według aktualnego projektu, rozporządzenie zaczęłoby obowiązywać w terminie 14 od ogłoszenia, a pracodawcy będą mieli 3 miesiące na dostosowanie istniejących miejsc pracy do nowych wymogów.

Działania do podjęcia już teraz

W oczekiwaniu na nowe przepisy pracodawcy (a także inne osoby odpowiedzialne za BHP) mogą już teraz zweryfikować, czy i w jakim zakresie:

  • akty wewnątrzzakładowe, a także dokumenty z zakresu BHP, będą wymagały zmiany;
  • dostosowanie miejsc pracy do wymagań rozporządzenia będzie wiązało się z kosztami po ich stronie.

W przypadku pytań lub wątpliwości związanych z planowanymi zmianami na stanowiskach pracy wyposażonych w monitory, zachęcamy do kontaktu z naszym zespołem.

Idź do oryginalnego materiału