Święta to czas upominków. Podczas wigilijnej kolacji z wdzięcznością spoglądamy pod choinkę, wypatrując prezentu przygotowanego przez najbliższych. Z rodzinnych przyjęć owa tradycja trafiła również w biznesowe kręgi. Sprawdziliśmy, kiedy otrzymując podarunek od pracodawcy jesteśmy zobowiązani do zapłaty podatku.
Do najpopularniejszych benefitów przyznawanych przez pracodawców w okresie przedświątecznym należą wspólne kolacje, drobne upominki oraz premie finansowe. I choć ta praktyka pozytywnie wpływ na wizerunek pracodawcy, wiąże się ona również z konsekwencjami podatkowymi, którym postanowiliśmy się dokładnie przyjrzeć.
Przeczytaj również: Osoby z branży mody zdradziły nam, co chciałyby znaleźć pod choinką. “W poszukiwaniu idealnego prezentu, postawiłbym na jeden z klasyków designu”
Kiedy prezent może być naszym kosztem ?
Na to pytanie trudno jest odpowiedzieć jednoznacznie. Czy fundusze, które przeznaczyliśmy na prezenty mogą stać się kosztami naszej działalności? Wiele zależy od wartości upominku, typu podmiotu oraz tego, czy koszt jest związany np. z reklamą firmy.
Zgodnie z ustawą kosztem podatkowym będą usługi gastronomiczne. Zakup żywności, napojów, a choćby alkoholu. Niestety, do kosztów podatkowych nie zaliczymy wydatków na działania mogące wykreować pozytywny wizerunek podatnika względem innych podmiotów. Sprawa wygląda inaczej w przypadku przedmiotów, które zaliczymy do kosztów reklamowych – długopisów, kalendarzy, czy kubków. Te datki są promocją naszej marki, zachęcają do przyjrzenia się naszej ofercie. Tym samym mogą być naszym kosztem podatkowym.
Przeczytaj również: Douglas kończy rok z rekordową sprzedażą. Zyski grupy poszybowały w górę
Czy od upominku możemy odliczyć VAT?
W zakresie odliczania podatku VAT charakter kosztu nie ma większego znaczenia. Forma nie musi naliczać podatku VAT jedynie, gdy łączna wartość prezentów przekazanych jednej osobie nie przekracza 100 zł netto. Trzeba jednak pamiętać, iż w przypadku upominków o niskiej wartości należy prowadzić dodatkową ewidencję (wyjątkiem są prezenty, których wartość nie przekracza 20 zł netto).
A jakie są skutki otrzymania prezentu od obdarowanego? Pracownika obowiązuje zwolnienie z podatku dochodowego w przypadku upominków o charakterze reklamowym do 200 zł brutto. Podobnie jest w przypadku klientów nieprowadzących działalności gospodarczej. Oni również są zwolnienie z podatku dochodowego w przypadku prezentów reklamowych o wartości do 200 zł brutto.
Przeczytaj również: Wzory autorespondera Twojej poczty idealne na święta 2023
Czy prezent nie może być darowizną?
Prezent może być darowizną. Należy jednak pamiętać, iż dla pracowników nie mogą one stać się kosztem uzyskania przychodów. Dodatkowo, łączna wartość prezentów otrzymanych przez pracownika od pracodawcy nie może przekroczyć w okresie 5 lat 5 733 zł. o ile tak się stanie, prawo nakłada na nas obowiązek zapłaty podatku.
Jak sami zauważyliście temat prezentów jest bardzo zawiły. Z prawnego punktu widzenia ta chwila przyjemności może być obarczona obciążeniami finansowymi zarówno dla darczyńcy, jak i obdarowanego. Przydałoby się ujednolicenie przepisów…
Przeczytaj również: Trendy 2024: powrót eleganckiej biżuterii w stylu lat 60.
Zdjęcie główne: Unsplash