Podsumowanie miesiąca w e-commerce [listopad 2024]. Jak Polacy podchodzą do BF, InPost testuje Zwrotomaty, polski e-handel liderem w CEE, zwycięzcy e-Commerce Polska Awards

ewp.pl 1 tydzień temu

1. Polacy z wyprzedzeniem planują zakupy na Black Friday

Badanie SMSAPI pokazuje, iż 72% dorosłych Polaków już na początku listopada planuje zakupy na Black Friday, a 55% z nich zamierza je sfinalizować dzięki telefona.

Konsumenci najczęściej wybierają odzież, obuwie oraz elektronikę użytkową, a deklarowane wydatki mieszczą się głównie w przedziale od 100 do 500 zł. W tym czasie sklepy internetowe odnotowują rosnącą liczbę transakcji mobilnych. Autorzy raportu sugerują, aby w trakcie Black Friday sprzedawcy skoncentrowali się na promocjach, ponieważ aż 75% klientów poszukuje w tym okresie różnych okazji.

Fragment badania SMSAPI

2. ERLI wprowadza gwarancję darmowego zwrotu

ERLI wprowadziło usługę gwarancji darmowego zwrotu, która pozwala klientom zwracać produkty do Paczkomatów InPost za opłatą 1,99 zł. Funkcja obejmuje wszystkie zamówienia z opcją dostawy do Paczkomatu i wspiera zwroty w takich kategoriach jak moda, wyposażenie wnętrz czy małe AGD.

Źródło: https://biuroprasowe.erli.pl

3. PayU wprowadza usługę Click to Pay

PayU uruchomiło usługę Click to Pay, która pozwala klientom płacić kartą bez potrzeby każdorazowego podawania jej danych. Rozwiązanie wykorzystuje technologię tokenizacji, aby zwiększyć bezpieczeństwo transakcji i przyspieszyć zakupy w sklepach internetowych.

W przyszłości system ma automatycznie aktywować możliwość płatności po wydaniu nowej karty, podobnie jak w przypadku płatności zbliżeniowych. Click to Pay działa z kartami Visa i Mastercard.

Źródło: https://poland.payu.com/news/click-to-pay/

4. e-Izba wydała raport „Odpowiedzialny e-Commerce 2024”

Izba Gospodarki Elektronicznej wydała raport „Odpowiedzialny e-Commerce 2024”, który ocenia poziom zrównoważonego rozwoju w polskim sektorze e-commerce. Okazuje się, iż otrzymaliśmy wynik 4,06 pkt, czyli wyżej niż średnia w UE, ale nieco niżej niż w ubiegłym roku.

Ponadto raport podkreśla wyzwania związane z ekologiczną percepcją e-commerce, który w oczach konsumentów wypada gorzej od sklepów stacjonarnych.

Źródło: https://eizba.pl

5. InPost testuje Zwrotomaty

InPost rozpoczął testy urządzeń RVM, które umożliwiają zwrot opakowań w systemie kaucyjnym. Maszyny pojawią się w warszawskich sklepach Carrefour i będą przyjmować plastikowe butelki, szklane opakowania wielorazowe i metalowe puszki. Konsumenci, oddając opakowania, otrzymają kupony na zakupy ważne w dniu zwrotu.

Źródło: Biuletyn Urzędu Patentowego / Urząd Patentowy

6. Allegro Business z zerową stawką VAT

Allegro Business oferuje w Czechach ponad 60 mln produktów, m.in. sprzęt biurowy, środki czystości i urządzenia IT. Od teraz ten asortyment jest dostępny ze stawką VAT 0%. Dzięki temu polskim firmom łatwiej jest realizować transakcje transgraniczne. Sprzyjają temu również takie funkcje Allegro Business jak rabaty hurtowe czy wspólna obsługa kont firmowych i prywatnych.

7. E-commerce w Polsce przyczynia się do rozwoju rynku magazynowego

Cushman & Wakefield wydało raport pt. „Quo vadis e-commerce”, który wskazuje na rozwój handlu internetowego w Polsce. Wartość sektora w 2023 r. wyniosła 131 mld zł – oznacza to wzrost o 12% względem roku poprzedniego. Do tego Polska generuje ponad połowę obrotów e-commerce w Europie Środkowo-Wschodniej, m.in. dzięki niższym kosztom operacyjnym w porównaniu do Niemiec i Czech.

Autorzy raportu podkreślają także rosnącą rolę logistyki miejskiej i omnichannelu oraz prognozują dalszy rozwój rynku. Jego wartość osiągnie do 2028 r. 192 mld zł.

Źródło: Raport pt. „Quo vadis e-commerce”

8. TrustMate bada rozwój lokalnego e-commerce w Polsce

TrustMate w raporcie „Lokalny handel internetowy 2024” przeanalizowało wzrost zainteresowania zakupami online w lokalnych sklepach.

Konsumenci najczęściej wybierają firmy w swojej okolicy, kierując się atrakcyjnymi cenami, pozytywnymi opiniami oraz niewielką odległością od miejsca zamieszkania. Ponad 45% osób korzysta z wyszukiwarek internetowych, aby znaleźć pobliskie biznesy, takie jak restauracje, sklepy odzieżowe czy salony fryzjerskie.

9. Nagrody e-Commerce Polska Awards rozdane

W 12. edycji e-Commerce Polska Awards organizowanej przez Izbę Gospodarki Elektronicznej nagrodzono firmy za wizję, innowacyjność i osiągnięcia w e-biznesie. W konkursie przyznano nagrody w 25 kategoriach, m.in. dla Modivo, Decathlonu i Allegro, a tytuł „BEST IN” zdobyła platforma eparagony.pl. Po raz pierwszy wręczono także nagrodę specjalną, którą uhonorowano Patrycję Sass-Staniszewską za wkład w rozwój gospodarki cyfrowej.

10. Uber uruchamia usługę odbioru zamówień ze sklepów stacjonarnych

Uber ruszył z usługą „Odbiór w lokalu”, która pozwala użytkownikom zlecać odbiór zakupów ze sklepów stacjonarnych oraz przesyłek z automatów paczkowych. Usługa jest dostępna w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu i Trójmieście. Obejmuje towary o wadze do 15 kg oraz wartości do 500 zł. Klienci wybierają adres punktu odbioru w aplikacji, a postęp dostawy mogą śledzić w czasie rzeczywistym.

Idź do oryginalnego materiału