Pani Moniko, na terenie zakładu pracy zapewniamy wszystkim pracownikom miejsca parkingowe. W związku z dużą liczbą zatrudnionych i chcąc ułatwić parkowanie, wymyśliliśmy, iż podzielimy parking na dwa sektory. Obszar parkingu dla pracowników biurowych znajduje się bliżej wejścia do budynku. Dla pracowników produkcji miejsca parkingowe znajdują się w dalszej części posesji. Jak nietrudno się domyślić, spotkaliśmy się z brakiem zrozumienia i nieprzychylnymi komentarzami niektórych pracowników. Zaczęłam się jednak zastanawiać, iż może faktycznie jest to niewłaściwe podejście i chęć rozładowania ruchu i skrócenia czasu parkowania nie powinna nam przysłaniać budowania dobrej atmosfery w zespole. Pani Moniko, czy pracownicy mogą zarzucić nam nierówne traktowanie?
Napisała do mnie Ania [imię zmienione], kadrowa z Wrocławia.
Kodeks pracy o równym traktowaniu w zatrudnieniu
Zgodnie z art. 18(3a) § 1 Kodeksu pracy, pracownicy powinni być równo traktowani w zakresie nawiązania i rozwiązania stosunku pracy, warunków zatrudnienia, awansowania oraz dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych, w szczególności bez względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną, a także bez względu na zatrudnienie na czas określony lub nieokreślony albo w pełnym lub w niepełnym wymiarze czasu pracy.
Za naruszenie zasady równego traktowania w zatrudnieniu uważa się różnicowanie przez pracodawcę sytuacji pracownika z jednej lub kilku przyczyn określonych w art. 18(3a) § 1 Kodeksu pracy, którego skutkiem jest w szczególności:
- odmowa nawiązania lub rozwiązanie stosunku pracy
- niekorzystne ukształtowanie warunków zatrudnienia albo pominięcie przy awansowaniu lub przyznawaniu innych świadczeń związanych z pracą
- pominięcie przy typowaniu do udziału w szkoleniach podnoszących kwalifikacje zawodowe – chyba, iż pracodawca udowodni, iż kierował się obiektywnymi powodami.
Podział według miejsca powstawania kosztów
Zapewnienie pracownikom miejsc parkingowych na parkingu zakładowym, w tym podział go na dwie strefy, nie jest obszarem związanym z warunkami zatrudnienia pracowników. Zapewnienie pracownikom miejsc parkingowych nie jest obowiązkiem pracodawcy, stąd też nie jest w ogóle objęte regulacjami dotyczącymi nierównego traktowania czy zakazu dyskryminacji w zatrudnieniu.
Naruszeniem zasad równego traktowania mogłoby wystąpić w sytuacji, w której pracodawca wprowadziłby możliwości parkowania na parkingu np. tylko dla kobiet. Natomiast podzielenie parkingu na dwie strefy i przypisanie jednej z nich do pracowników administracyjnych, a drugiej do pracowników produkcyjnych z tym zastrzeżeniem, iż ci drudzy muszą pokonać nieco dłuższy dystans, by wejść na teren zakładu pracy nie mieści się w kryteriach dyskryminacyjnych wskazanych w Kodeksie pracy.
Dostęp do miejsca parkingowego, na dodatek oferowanego bezpłatnie przez pracodawcę, może być atrakcyjnym benefitem dla pracowników. Dotyczy to zwłaszcza firm zlokalizowanych w zatłoczonych centrach miast, gdzie obowiązują strefy płatnego parkowania. W przywołanym przypadku można pomyśleć o rotacyjnym korzystaniu z miejsc w wydzielonych strefach. Rozwiązałoby to problem potencjalnych niesnasek o miejsca lepsze i gorsze. Można też wyobrazić sobie wydzielenie w bliższej strefie części parkingu, który będzie dostępny czasowo dla pracowników uzyskujących najlepsze oceny. Taki dodatkowy bonus, gdzie najlepiej oceniani pracownicy parkują swoje auta w strefie przeznaczonej dla zarządu. Konieczne będzie oczywiście odpowiednie ujęcie takiego “bonusu” w regulaminie parkingu.
Wojciech ChromikKonsultant HRM, rekruter, talent hunter. Certyfikowany trener FRIS®