Pomorze Zachodnie inwestuje miliardy w drogi wojewódzkie

14 godzin temu

W 2024 roku nakłady na modernizację dróg wojewódzkich w Zachodniopomorskiem wyniosły blisko 390 mln zł. W 2025 roku region planuje niemal podwoić tę kwotę, co pozwoli na intensywną modernizację infrastruktury drogowej. Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich (ZZDW) w Koszalinie ogłosił już pierwsze przetargi w ramach nowego programu „Pomorze Zachodnie na dobrej drodze”, którego celem jest kompleksowa przebudowa wszystkich dróg wojewódzkich w regionie. Inwestycje będą realizowane zarówno ze środków unijnych, jak i budżetu województwa.

Wielkie plany i ambitne cele

– Te plany są wyrazem naszych ambicji. Na Pomorzu Zachodnim zawsze mierzyliśmy wysoko i w ten sam sposób chcemy myśleć o infrastrukturze drogowej. Chcemy, aby mieszkańcy naszego regionu mogli korzystać z bezpiecznych i nowoczesnych dróg – podkreśla Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz. – Do 2020 r. przebudowaliśmy około 850 km dróg wojewódzkich, wydając na ten cel ponad 1,167 mld zł, głównie ze środków unijnych. Dziś stawiamy również na własne zasoby finansowe.

W minionym roku fundusze unijne współfinansowały zakończone już przebudowy DW102 na odcinku Lędzin – Trzebiatów i I etapu DW152 na trasie Świdwin – Połczyn-Zdrój. Trwa także przebudowa DW203 między Darłowem a granicą województwa.

Nowe inwestycje i źródła finansowania

Finansowanie inwestycji opiera się na dwóch filarach: unijnych programach wsparcia oraz budżecie województwa. Unia Europejska współfinansuje duże przebudowy poprawiające bezpieczeństwo i dostosowujące parametry dróg do współczesnych wymagań. Modernizacje obejmują m.in. poszerzenie jezdni, wzmacnianie nawierzchni, budowę azyli dla pieszych, spowalniaczy ruchu, odwodnień i oświetlenia.Unia Europejska wspiera również rozbudowę tras rowerowych na Pomorzu Zachodnim.

W 2024 roku powstały m.in. nowe odcinki ścieżek Redlino – Białogard i Bezpraw – Karlino, będące częścią trasy Stary Kolejowy Szlak. Wartość tych inwestycji wyniosła 23,77 mln zł.

Rządowe wsparcie i nowe przetargi

Oprócz funduszy unijnych na rozwój infrastruktury drogowej przeznaczane są również środki krajowe, m.in. z Polskiego Ładu. W 2023 roku zakończono przebudowę DW125 w miejscowościach Bielin, Golice i Moryń oraz DW152 na odcinku Starogard – Świdwin. Rozpoczął się także II etap przebudowy DW163 między Połczynem-Zdrojem a Czaplinkiem.

W tym roku ZZDW przeznaczy na inwestycje rekordowe 315,5 mln zł, co stanowi znaczący wzrost w porównaniu z 2023 rokiem. Ogłoszono już pierwsze przetargi na modernizację m.in. DW171 (Sikory – Czaplinek), DW177 (Mirosławiec – Hanki) oraz DW106 (Sąpolnica – Dębice i granica Rejonu Dróg Wojewódzkich – Warnice). Już pierwsze otwarte oferty pokazują duże zainteresowanie wykonawców.

Przyszłość infrastruktury drogowej Pomorza Zachodniego

Dzięki konsekwentnej polityce inwestycyjnej region sukcesywnie poprawia stan swoich dróg wojewódzkich. Do czerwca 2025 roku planowane jest zakończenie przebudowy DW203 na odcinku Darłowo – granica województwa, a także remont mostu na Redze w ciągu DW152. Zachodniopomorskie konsekwentnie rozwija swoją infrastrukturę, czyniąc region bardziej dostępnym i bezpiecznym dla mieszkańców i turystów.

Idź do oryginalnego materiału