Ruch wycieczkowców w Porcie Gdańsk utrzymuje się na stabilnym poziomie około 60 zawinięć rocznie, a w 2027 roku zapowiedziano już 105 jednostek. w okresie 2025 do Gdańska przypłynęło 57 statków i ponad 27 tysięcy pasażerów z kilkudziesięciu krajów. Port, dzięki modernizacjom, może dziś przyjmować statki o długości do 250 metrów, a już w przyszłym roku odwiedzi go największy w historii wycieczkowiec – Rotterdam o długości 299 metrów.
— Gdańsk ma ogromny potencjał turystyczny i logistyczny. Port Gdańsk jest położony w samym sercu historycznego miasta, co sprawia, iż pasażerowie mogą w ciągu kilku godzin zwiedzić jedno z najpiękniejszych miejsc w Polsce. To ogromna przewaga konkurencyjna w porównaniu z wieloma innymi portami w regionie – mówi Michał Stupak, Menedżer Klienta w Dziale Rynku Żeglugowego w ZMPG SA.

Po pandemicznej przerwie to rok 2022 był rekordowy – do Gdańska zawinęło wówczas 79 statków z 29,5 tysiąca pasażerów. W kolejnych latach ruch ustabilizował się: 42 jednostki w 2023 roku, 60 w 2024 i podobna liczba w bieżącym sezonie. Turyści przybywający do Gdańska to głównie Amerykanie, Brytyjczycy i Niemcy, którzy po zejściu na ląd odwiedzają m.in. Trakt Królewski, Dwór Artusa, Bazylikę Mariacką, Katedrę Oliwską, zamek w Malborku, a także Europejskie Centrum Solidarności i Muzeum II Wojny Światowej.
Stabilność ruchu to efekt konsekwentnych inwestycji i promocji Portu Gdańsk na międzynarodowych targach – m.in. Seatrade Cruise Global w Miami i Seatrade Cruise Europe w Hamburgu. Dzięki modernizacji nabrzeży i pogłębieniu toru wodnego port może przyjmować znacznie większe jednostki.
W lipcu przy Nabrzeżu Westerplatte zacumował Crystal Serenity – 250-metrowy wycieczkowiec pod bahamską banderą, uznawany za jeden z najbardziej luksusowych na świecie. W tym sezonie port czterokrotnie odwiedził Viking Vella (239 m), a w 2026 roku przypłynie Rotterdam (299 m) – największy statek pasażerski w historii Portu Gdańsk.

Według szacunków port może obsłużyć choćby 120 jednostek rocznie, przy odpowiednim planowaniu zawinięć i dalszym rozwoju infrastruktury.
— zwykle wycieczkowce stacjonują w Porcie Gdańsk od 8 do 12 godzin, co pozwala pasażerom na intensywne zwiedzanie miasta i okolic. Zdarzają się jednak także dłuższe wizyty typu overnight – średnio 2–3 razy w roku, gdy plan rejsu zakłada nocleg w mieście portowym. Takie pobyty szczególnie cieszą lokalnych przedsiębiorców i branżę turystyczną, bo statki pasażerskie i ich pasażerowie to dochód głównie dla miasta – dodaje Michał Stupak.
Rosnące możliwości, stabilny ruch i rozwój infrastruktury sprawiają, iż Port Gdańsk umacnia pozycję jednego z kluczowych portów wycieczkowych Morza Bałtyckiego. Inwestycje w nabrzeża, tor wodny i promocję na światowych rynkach już teraz przynoszą efekty. Gdańsk staje się stałym punktem na trasach największych operatorów rejsowych.


fot: Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA

11 godzin temu







