Przestępstwo o charakterze terrorystycznym

adwokat-oswiecim.eu 1 rok temu

Terrorystyczny charakter czynu

Fenomen terroryzmu stanowi jedno z najpoważniejszych zagrożeń dla bezpieczeństwa globalnego, narodowego oraz lokalnego. W kodeksie karnym próżno jednak szukać przepisu typizującego terroryzm w ścisłym znaczeniu. Te uwagi nie oznaczają jednak, iż terroryzm nie doczekał się dotychczas jurydycznego znaczenia. Rzucając bowiem rękawicę terroryzmowi, ustawodawca zdefiniował pojęcie „przestępstwa o charakterze terrorystycznym”, a karnoprawną reakcję za taki czyn, obwarował instytucją nadzwyczajnego obostrzenia kary.

Nowela antyterrorystyczna

Definicja legalna „przestępstwa o charakterze terrorystycznym” pojawiła się po raz pierwszy w ustawodawstwie karnym na mocy tzw. noweli antyterrorystycznej (ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw, Dz. U z 2004 r., nr 93, poz. 889), która weszła w życie wraz z wejściem Polski do Unii Europejskiej. Ustanowienie tego pojęcia było przede wszystkim jednym ze środków dostosowania polskiego prawa karnego do standardów unijnych. Zobowiązanie do uzupełnienia wewnętrznego porządku prawnego wynikało wprost z decyzji ramowej Rady Unii Europejskiej z 13 czerwca 2002 r. w sprawie zwalczania terroryzmu. Istota tego zobowiązania sprowadzała się do dwóch powinności. Po pierwsze, należało implementować pojęcie przestępstwa o charakterze terrorystycznym. Po drugie, należało określić następstwa prawne w zakresie wymiaru kary, odzwierciedlające poważny charakter kategorii tego rodzaju przestępstw.

Definicja legalna „przestępstwa o charakterze terrorystycznym”

Jak wynika z przepisu art. 115 § 20 k.k. przestępstwem mającym charakter terrorystyczny jest czyn zabroniony zagrożony karą pozbawienia wolności, której górna granica wynosi co najmniej 5 lat, popełniony w celu:

  • poważnego zastraszenia wielu osób,
  • zmuszenia organu władzy publicznej Rzeczypospolitej Polskiej lub innego państwa albo organu organizacji międzynarodowej do podjęcia lub zaniechania określonych czynności,
  • wywołania poważnych zakłóceń w ustroju lub gospodarce Rzeczypospolitej Polskiej, innego państwa lub organizacji międzynarodowej,

a także groźba popełnienia takiego czynu.

Przesłankami uznania przestępstwa za przestępstwo o charakterze terrorystycznym są zatem surowe zagrożenie karą (przesłanka formalna) oraz cel działania sprawcy wymieniony w tym przepisie (przesłanka materialna).

Przestępstwo zagrożone karą co najmniej 5 lat pozbawienia wolności.

Ustawowe zagrożenie karą stanowi nierozerwalny element każdego przepisu zabraniajacego danego zachowania. Należy jednak zaznaczyć, iż nie każde przestępstwo zagrożone karą co najmniej 5 lat więzienia będzie nadawało się do uznania za czyn o charakterze terrorystycznym. Trudno bowiem wyobrazić sobie terrorystyczny cel przy przestępstwach zagrożonych taką karą, a sprowadzających się do np. kazirodztwa (art. 201 k.k.), nielegalnej adopcji (art. 211a k.k.).

Cel działania sprawcy

Do uznania miarodajnego czynu za przestępstwo o charakterze terrorystycznym wymieniony wyżej cel działania sprawcy musi być możliwy do osiagnięcia ze względu na sposób oraz okoliczności przedsięwziętego działania. W przeciwnym razie o realizacji znamion przesądzałaby sytuacja oderwana od realiów stanu faktycznego. Nieosiągnięcie przez sprawcę celu nie będzie natomiast jeszcze oznaczało, iż jego zachowanie nie odpowiada definicji z art. 115 § 20 k.k. O tym czy cel działania sprawcy był możliwy do osiągnięcia, będą bowiem często przemawiały fakty wymagające ustalenia dzięki wiadomości specjalnych o charakterze ustrojowym, geopolitycznym etc.

Poważne zastraszenie wielu osób

Ze wszystkich 3 celów kwalifikujących przestępstwo do rangi przestępstwa o charakterze terrorystycznym jest to cel najbardziej ocenny. Słowo „poważny” znaczy tyle co niemały, znaczny etc. Jako kryterium pomocnicze przy jego wykładni bierze się zatem pod uwagę zasięg personalny lub przestrzenny działania, a także rozmiary zdarzenia. Z kolei „zastraszenie” jest działaniem mającym na celu wywołanie paniki, przerażenia etc. Pojęcie „wielu osób” nie oznacza jakiejś z góry przyjętej liczby, ale wymaga ustalenia wszystkich okoliczności danego przypadku.

Zmuszanie organu władzy publicznej Rzeczypospolitej Polskiej lub innego państwa albo organu organizacji międzynarodowej do podjęcia lub zaniechania określonych czynności

„Zmuszanie” oznacza stosowanie przemocy lub groźby w celu wywarcia wpływu na określonego adresata tych środków. Pod pojęciem organu władzy publicznej RP rozumie się zarówno organy państwowe jak i samorządu terytorialnego. Za „organizację międzynarodową” uważa się organizację międzyrządową (zrzeszającą państwa). Trudno natomiast uznać, aby w omawianym przepisie chodziło również o organizację międzynarodową pozarządową (zrzeszającą osoby prawne, fizyczne, etc.). Organy takiego podmiotu nie mają bowiem przymiotu władzy publicznej.

Wywołanie poważnych zakłóceń w ustroju lub gospodarce Rzeczypospolitej Polskiej, innego państwa lub organizacji międzynarodowej

Określenie tego celu również może nastręczać niemałych trudności. W praktyce termin ten odnosi się do wszelakich form prowadzenia tzw. wojny hybrydowej (cyberataki, akcje typu false flag etc.). „Zakłócenie” znaczy tyle co nieprawidłowy przebieg, niepokój, zamieszanie, naruszanie ustalonego porządku etc. W tego rodzaju nastawieniu sprawcy musi zatem chodzić o naruszenie ustroju konstytucyjnego, społecznego lub gospodarczego prowadzące do jego dezorganizacji.

Konsekwencje popełnienia przestępstwa o charakterze terrorystycznym

Wobec sprawcy przestępstwa o charakterze terrorystycznym nie stosuje się przepisu art. 37a § 1 k.k., a stosuje się przepisy przewidziane dla multirecydywistów (art. 64 § 2 k.k.). Dotyczy to wymiaru kary, środków karnych oraz środków probacyjnych.

W praktyce sprawca przestępstwa o charakterze terrorystycznym musi liczyć się z tym, iż wymierzona mu za takie przestępstwo kara będzie wynosiła od dolnej granicy ustawowego zagrożenia karą powiększonej o połowę do górnej granicy ustawowego zagrożenia karą powiększonej o połowę. Poza tym w skrajnych przypadkach może zostać pozbawiony prawa ubiegania się o warunkowe przedterminowe zwolnienie z odbycia reszty kary więzienia (art. 77 § k.k.).

Uwagi końcowe

Na koniec powyższego warto zasygnalizować, iż poza definicją legalną „przestępstwa o charakterze terrorystycznym” istnieje grupa przepisów typizujących, która ze zjawiskiem terroryzmu wykazuje większe lub mniejsze związki. Dotyczy to takich zagadnień jak szpiegostwo terrorystyczne (art. 130 § 7 k.k.), finansowanie terroryzmu (art. 165a k.k.), zaniechanie denuncjacji (art. 240 k.k.), tzw. pomocnictwo i przygotowanie terrorystyczne (art. 255a k.k.), udział w organizacji terrorystycznej, a także zakładanie i kierowanie taką organizacją (art. 258 § 2 k.k., art. 258 § 4 k.k.) czy przekraczanie granicy w celu popełnienia przestępstwa o charakterze terrorystycznym (art. 259a k.k.). Przepisy te śmiało można nazwać przestępstwami o charakterze terrorystycznym sensu largo. W przeważającej mierze służą one przeciwdziałaniu terroryzmowi na jego dalekim przedpolu. Podkreślić jednak wypada, iż nie doszło jeszcze do przyjęcia globalnej konwencji regulującej sposób rozumienia terroryzmu. Nie ułatwia to jego ścigania. Nierzadko też brakuje narzędzi pojęciowych dla uzyskania w prokuratorskim zarzucie wyraźnej cezury między przestępstwem terrorystycznym a przejawem pospolitego bandytyzmu. Takie niedoskonałości dają za to pole do popisu dla adwokata (obrońcy), ale o tym i nie tylko więcej informacji postaram się przedstawić wkrótce.

Tekst: Szymon Janiga
Obraz: A. Beltrame, Zamach w Sarajewie, Wikimedia Commons/dp

Idź do oryginalnego materiału