Wąskie gardło, skomplikowany czas pracy i szansa na rozwój kariery!
Firma handlowa z Małopolski, zatrudniająca około 4500 pracowników posiadała w swojej centrali sześcioosobowy zespół odpowiedzialny za naliczanie wynagrodzeń. W związku z planowanym urlopem macierzyńskim jednej z pracownic, firma stanęła przed koniecznością uzupełnienia składu, by zapewnić ciągłość obsługi płacowej.
Zespół posiadał swojego kierownika, jednak nadzór nad nim sprawował pion księgowy z dyrektorem finansowym na czele. Od razu pojawiła się koncepcja zatrudnienia na gwałtownie nowej osoby spoza organizacji. Kierowniczka komórki od jakiegoś czasu zgłaszała potrzebę wsparcia pracy zespołu przez asystenta (w wymiarze co najmniej pół etatu). Wąskie gardło, jakie zidentyfikował zespół, polegało przede wszystkim na czasochłonnym wyjaśnianiu wątpliwości i niejasności związanych z rozliczaniem czasu pracy.
Drugą kwestię stanowiła praca w dni wolne. Szefowa HR przypomniała sobie o jednej z pracownic oddziału, którą bardzo chwalił jeden z lokalnych kierowników. Dziewczyna wykazywała się dużymi umiejętnościami w zakresie planowania czasu pracy i rozliczeń przepracowanych godzin. W tym zakresie stanowiła bardzo mocne wsparcie swojego szefa. Ponadto swobodnie używała Excela i w zakresie, który był potrzebny posługiwała się firmowym systemem kadrowo-płacowym (szef dał jej uprawnienia). Szefowa HR postanowiła sprawdzić możliwość jej przeniesienia do centrali do wsparcia działu płac.
Rekrutacja wewnętrzna jest tańsza niż zewnętrzna. Przeczytaj więcej!
Zaangażowanie i lojalność pracowników wzrastają wraz z inwestycjami w rozwój
Zgodnie z danymi World Economic Forum do 2025 r. aż połowa pracowników będzie musiała przekwalifikować się, aby sprostać nowym wymaganiom rynku pracy. To wynik transformacji wielu ról zawodowych w związku z automatyzacją i cyfryzacją procesów.
W zmiany te wpisują się koncepcje reskillingu i upskillingu, które polegają na zmianie i dostosowaniu kompetencji pracowników do nowych wyzwań. Według raportu Future Collars i ICAN Institute Reskilling 90% firm w Polsce sygnalizuje, iż ma trudności z rekrutacją, a jedynie 6% pracowników przeszło proces reskillingu. Dlatego tak ważne jest tworzenie sprzyjających warunków, które pozwolą wykorzystać potencjał pracowników. Zmiany mogą być motywacją do ciągłego rozwoju. Wśród najważniejszych zalet reskillingu i upskilingu watro wymienić przede wszystkim:
- prostszy i szybszy dostęp do pracowników z kompetencjami, których potrzebuje firma (programy rozwojowe pozwolą takich ludzi odpowiednio przeszkolić),
- znajomość jej misji, wizji i kultury (nie potrzebują onboardingu i adaptacji).
Ponadto pracownicy będą najprawdopodobniej bardziej zaangażowani i lojalni wobec organizacji widząc, iż ta inwestuje w ich rozwój.
Warto podnosić kwalifikacje! Warto sięgać po więcej!
Szefowa HR postanowiła najpierw zapytać o zdanie pracownicy oraz wysondować jej perspektywę. Okazało się, iż interesuje się ona zagadnieniami HR i myślała choćby o zapisaniu się na kurs z zakresu kadr i płac, a potem może studia w tym kierunku. Trudniejszy problem rysował się w zakresie relokacji związanej z przeniesieniem się do Krakowa i zmianą środowiska. Szefowa HR zaproponowała, iż w okresie próbnym, firma może ją wesprzeć w zakresie wynajmowania mieszkania. Ustalono, iż przez dwa tygodnie będzie wspomagała zespół płacowy w centrali, by poznać koleżanki i kolegów oraz zakres pracy w ramach delegacji. Będzie to też czas próby, który pozwoli jej świadomie podjąć decyzję, czy chce iść tą ścieżką.
Jeśli się zdecyduje i opinie zespołu oraz jego kierowniczki będą również pozytywne, wówczas czeka ją półroczny okres próby. Firma zdecydowała się również sfinansować dla pracownicy e-learningowy kurs płacowy. Po pół roku okazało się, iż była to trafiona inwestycja. Pracownica stała się częścią zespołu, bardzo zmotywowaną i zaangażowaną w pracę. Ukończyła kurs z wyróżnieniem. Kierowniczka wystąpiła dla niej o nagrodę, która została przyznana.