Wobec informacji dotyczących braku odpowiednich kwalifikacji osób zatrudnianych w szkołach i przedszkolach na stanowiskach psychologów, Rzeczniczka Praw Dziecka zwróciła się do Ministerstwa Edukacji o pogłębioną analizę przedstawionego problemu oraz wskazanie czy proces wydawania zgód na takie działania przez kuratorów jest monitorowany przez MEN.
Monika Horna-Cieślak nawiązała do spotkania, które odbyła 17 września 2024 r. z przedstawicielami Polskiego Towarzystwa Psychologicznego (PTP) oraz Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Psychologów (OZZP). – Z ankiety przeprowadzonej przez OZZP wśród kuratoriów oświaty wynika, iż w wielu szkołach na stanowiskach psychologa szkolnego pracują osoby bez tytułu magistra psychologii. W roku szkolnym 2022/2023 kuratoria w całej Polsce wydały rekordową liczbę takich zgód. Np. była ona udzielona 250 studentom kierunku psychologia, 276 osobom z tytułem magistra innych kierunków, 19 nauczycielom przedmiotów ogólnokształcących będących absolwentami dwusemestralnych lub trzysemestralnych studiów podyplomowych na kierunkach psychologia i pokrewnych, które nie kończą się uzyskaniem tytułu magistra lub licencjata – podkreśla w piśmie z 15 października Monika Horna-Cieślak.
RPD do Ministry Edukacji w sprawie psychologów
RPD wskazuje też, iż wysoce niepokojące są ustalenia dokonane w ramach kontroli NIK dotyczącej pomocy psychologicznej i psychoterapeutycznej dla dzieci i młodzieży. Wskazano w nich m.in., iż w dwóch szkołach (20 proc. kontrolowanych) – za zgodą kuratora oświaty – specjaliści szkolni zatrudnieni byli mimo braku wymaganych przepisami kwalifikacji. W jednej na stanowisku psychologa zatrudniono pedagoga szkolnego, który ukończył studia podyplomowe w zakresie psychologii sportu. Natomiast w drugiej, na stanowisku pedagoga szkolnego zatrudniono osobę w trakcie zdobywania odpowiednich kwalifikacji.
Uwzględniając także niepokojąco wysokie liczby rozmów, czatów oraz zgłoszeń wymagających natychmiastowej interwencji związanych przede wszystkimi z myślami czy zamiarami suicydalnymi przeprowadzonych w Dziecięcym Telefonie Zaufania przy RPD najważniejsze wydaje się nie tylko zwiększenie dostępności pomocy psychologicznej w szkołach, ale także jej odpowiednia jakość.