Resort infrastruktury zamierza uszczelnić system rejestracji jachtów

1 dzień temu
Zdjęcie: Resort infrastruktury zamierza uszczelnić system rejestracji jachtów


Uszczelnienie systemu rejestracji jachtów, poprzez m.in. wprowadzenie obowiązku przeglądu wstępnego, zakłada projekt ustawy opublikowany w czwartek na stronie Rządowego Centrum Legislacji. Celem noweli jest poprawa jakości polskiej floty jednostek sportowo-rekreacyjnych.

Chodzi o projekt ustawy o zmianie ustawy o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m oraz ustawy o bezpieczeństwie morskim.

Jak podał resort infrastruktury w ocenie skutków regulacji, projekt przewiduje wprowadzenie obowiązku przeglądu wstępnego dla jednostek ubiegających się o polską przynależność, który będzie przeprowadzany przez uznane organizacje i obejmie fizyczną weryfikację stanu faktycznego jednostki oraz jej dokumentacji. Ponadto wymagane będzie cykliczne potwierdzenie ważności danych w rejestrze lub ich aktualizacja nie rzadziej niż co pięć lat.

Ma to zapewnić aktualność i wiarygodność informacji oraz umożliwić wykreślenie jednostek w przypadku zaniedbania tego obowiązku. Celem tych zmian jest wzmocnienie kontroli, zwiększenie bezpieczeństwa i lepsze egzekwowanie przepisów prawa polskiego w stosunku do armatorów – wyjaśniło Ministerstwo Infrastruktury.

Zgodnie z projektem w ramach przeglądu wstępnego inspektor będzie fizycznie obecny na pokładzie jednostki pływającej, aby zweryfikować, czy dane jednostki zawarte we wniosku o rejestrację są zgodne ze stanem faktycznym. Weryfikacji podlegać będą wymiary główne jednostki w celu zapobieżenia wpisywaniu do rejestru jednostek o długości przekraczającej 24 m. Inspektor sprawdzi również, czy numer kadłuba jednostki (WIN) we wniosku odpowiada numerowi, którym jest oznakowany kadłub. Projekt ustawy nakłada także obowiązek poddania przeglądowi wstępnemu jednostek obcych, które uzyskały polską przynależność przed wejściem w życie projektowanych przepisów.

Obowiązek cyklicznego potwierdzania ważności danych lub ich aktualizacji ma dotyczyć wszystkich zarejestrowanych jednostek (zarówno nowych wpisów, jak i jednostek już zarejestrowanych przed wejściem w życie przepisów). Potwierdzanie ważności danych znajdujących się w rejestrze lub ich aktualizacja ma odbywać się nie rzadziej niż co pięć lat.

źródło: PAP / fot: envato.elements

Idź do oryginalnego materiału