Rozstrzygnięcie przetargu na Port Zewnętrzny w Porcie Gdynia później. Termin na oferty przedłużony

gospodarkamorska.pl 1 tydzień temu
Zdjęcie: GospodarkaMorska.pl - portal morski, portal gospodarczy


Zarząd Morskiego Portu Gdynia podał, iż przedłużony został termin składania ofert w przetargu na budowę Portu Zewnętrznego. Zainteresowani mają w tej chwili czas do godziny 12:00 30 września. Dwie godziny później nastąpi otwarcie ofert.

Port podał, iż powodem przedłużenia terminu jest „potrzeba przeznaczenia kolejnych tygodni przez podmioty zaproszone do postępowania na konsultacje niezbędne do prawidłowego przygotowania ofert”. To już kolejne przesunięcie terminu. Łącznie potencjalni oferenci dostali prawie rok dłużej – pierwotnie zakładano, iż Zarząd Morskiego Portu Gdynia otrzyma wszystkie oferty do października 2023 roku. Ówczesny wiceminister w resorcie funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała zapowiadał, iż wybór partnera, który zrealizuje największą od lat inwestycję w Porcie Gdynia, nastąpił na przełomie 2023 i 2024 roku. W lutym tego roku mieliśmy poznać wykonawcę. 2024 rok miał być przeznaczony na sygnowanie niezbędnych umów i start prac. Potem jednak termin składania ofert został przesunięty na 14 czerwca. Tego dnia jednak ZMPG poinformował o kolejnej zmianie – tym razem do 30 września.

Port Zewnętrzny w Porcie Gdynia obejmować będzie około 150 hektarów przestrzeni, która powstanie dzięki zalądowieniu obszaru morskiego. Dzięki temu powstać mają nowe głębokowodne (17 m) nabrzeża o łącznej długości 3330 metrów. Na pirsie zlokalizowany ma być terminal kontenerowy, dysponujący nabrzeżem o długości 1660 metrów, ale realizowane tam będą także inne przeładunki, w tym sprzętu wojskowego czy offshore. Port Zewnętrzny ma powstać na przedłużeniu aktualnego Molo Węglowego. Przewidywana roczna przepustowość terminala kontenerowego funkcjonującego w Porcie Zewnętrznym ma wynieść minimum 2,5 mln TEU. Projekt realizowany jest w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Do udziału w przetargu zaproszono konsorcjum Hutchison Ports Poland i Port of Felixstowe Ltd, konsorcjum Gdynia Terminal Holding (należące do CMA CGM) i Meridiam Eastern Europe Investments, a także samodzielnie startujące International Container Terminal Services Inc. oraz Mota-Engil Central Europe PPP Road.


Idź do oryginalnego materiału