Rzeczniczka Praw Dziecka po raz kolejny zwróciła się do Ministerstwa Edukacji Narodowej w sprawie zmian zasad finansowania edukacji domowej.
Monika Horna-Cieślak w piśmie z 24 października 2025 r. do MEN wskazała, iż problem zgłosili jej rodzice dzieci spełniających obowiązek szkolny i nauki poza szkołą.
RPD pisała w tej sprawie do MEN 1 września 2025 r. i wciąż czeka na odpowiedź.
Liczne apele od rodziców
Zdaniem Rzeczniczki Praw Dziecka rodzice są zaniepokojeni skutkami zmian przedstawionymi w projekcie rozporządzenia Ministra Edukacji w sprawie sposobu podziału łącznej kwoty potrzeb oświatowych między jednostki samorządu terytorialnego w roku 2026.
W licznych sygnałach zgłaszanych do Biura RPD rodzice dzieci spełniających obowiązek szkolny i nauki poza szkołą zwracają uwagę na poważny problem wiążący się z zaproponowanym obniżeniem subwencji w zakresie finansowania uczniów w edukacji domowej. Wskazują, iż wprowadzenie tego rozwiązania może prowadzić do poważnych trudności finansowych szkół, a w konsekwencji do ograniczenia dostępności edukacji domowej dla dzieci, których rodzice nie będą w stanie ponosić dodatkowych kosztów.
Rzeczniczka Praw Dziecka także widzi te wątpliwości.
Link Rzeczniczka Praw Dziecka pyta MEN o edukację domową
Dzieci i młodzież w edukacji domowej
Rodzice podkreślają, iż ich dzieci trafiły do edukacji domowej z powodu trudnych doświadczeń w szkołach stacjonarnych. Piszą m.in. o przemocy rówieśniczej, braku zrozumienia dla indywidualnych potrzeb edukacyjnych i emocjonalnych. Wskazują, iż w edukacji domowej ich dzieci odzyskały poczucie bezpieczeństwa, stabilności oraz motywację do nauki.
Wśród zgłoszeń są i te od opiekunów dzieci z niepełnosprawnością. Autorzy pism zaznaczają, iż w edukacji domowej młode osoby nie tylko rozwijają się edukacyjnie. Mają także zapewnione, odpowiednio do potrzeb, wsparcia psychologiczne.
Głos w sprawie zabierają także nauczyciele opisujący codzienną pracę z dziećmi uczącymi się w edukacji domowej. Z ich relacji wynika, iż szkoła, w której pracują nie ogranicza się wyłącznie do przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych, ale oferuje codzienne zajęcia, wsparcie emocjonalne, kontakt z nauczycielami i przestrzeń opartą na relacji oraz zaufaniu.

13 godzin temu







