Saab bierze udział w budowie fregat dla Singapuru

gospodarkamorska.pl 2 miesięcy temu
Zdjęcie: GospodarkaMorska.pl - portal morski, portal gospodarczy


Szwedzki koncern Saab we współpracy z DSTA dostarczy kompozytowe nadbudówki dla wielozadaniowych okrętów, które wejdą w skład Marynarki Wojennej Singapuru.

O kontrakcie podpisanym z Singapurską Agencją Nauki i Technologii Obrony (Defence Science & Technology Agency, DSTA) szwedzki koncern zbrojeniowy poinformował 22 sierpnia. W jego ramach ma odpowiadać za dostawę sześciu kompozytowych nadbudówek dla wielozadaniowych okrętów (Multi-Role Combat Vessel, MRCV).

Przypomnijmy, iż oba podmioty wspólnie opracowują te jednostki jako zdolne do działania z różnorodnymi pojazdami bezzałogowymi. W ramach partnerstwa będą wspólnie realizować inicjatywy w zakresie długoterminowego wsparcia rozwijanego sprzętu, dostarczania nowoczesnych technologii i szkolenia wyspecjalizowanych kadr. Zgodnie z umową o współpracy, DSTA i Saab mają wspólnie rozwijać i projektować nowy okręt dla sił morskich Singapuru, wykorzystując technologie takie jak sztuczna inteligencja (AI) i analiza danych, aby zrealizować koncepcję MRCV jako okrętu wysoce skomputeryzowanego. Poprzez współdziałanie DSTA ma również zająć się rozwijaniem lokalnych specjalistów w zakresie projektowania okrętów nawodnych, technologii morskich i cyfrowych. Z kolei Saab prowadząc przydział pracy i staże w dla inżynierów i naukowców z Singapuru zapewni im możliwość pogłębienia swoich kompetencji technicznych i lepszego ułatwienia budowania krajowych zdolności w przemyśle, aby podjąć się w przyszłości kontroli i dbania o struktury kompozytowe oraz wyposażenie dla statków i okrętów.

Planowane okręty mają zastąpić starzejące się korwety rakietowe typu Victory, które służyły od 1989 roku. Budowa nowych jednostek jest zaplanowana na lata 2025-2030. Posłużą one jako wielozadaniowe platformy bojowe dla bezzałogowych statków powietrznych (UAV), nawodnych (USV), a potencjalnie też podwodnych (UUV), dzięki czemu będą zdolne prowadzić nowoczesne działania we wszystkich domenach.

Choć w tej chwili jednostki są określane jako wielozadaniowe okręty, najprawdopodobniej będą porównywalne z fregatami, jako iż wzorem dla nich mają być jednostki typu Iver Huitfeldt, służące w siłach morskich Danii. Co istotne, na nich opiera się platforma Arrowhead 140, stanowiącej wzorzec dla projektów fregat dla Wielkiej Brytanii (typ 31), Polski (program „Miecznik”) i Indonezji. W porównaniu z nimi singapurskie okręty mają być jednak większe, o wyporności sięgającej choćby 10 000 ton, co będzie je czynić porównywalne rozmiarami z niszczycielami. Jednakże obok zwiększenia zdolności operacyjnych nowe MRCV będą się wyróżniać zdecydowanie mniejszą załogą w porównaniu z innymi jednostkami klasy fregata. Pomimo takich rozmiarów ta ma liczyć zaledwie ok. 60-80 osób. Będzie to wynikało z automatyzacji szeregu urządzeń, przy jednoczesnym wyspecjalizowaniu kadry, gdzie jej członkowie będą faktycznie ekspertami wykorzystującymi najnowocześniejsze technologie morskie. To zapewni im oszczędność kosztów operacyjnych, a także wydłuży zdolność do prowadzenia działań morskich (bez zawijania do portu), z racji iż ilość zapasów porównywalna dla podobnych tonażowo jednostek ma starczyć na dłużej.

Oprócz różnorodnego wyposażenia w postaci dronów okręt będzie posiadał klasyczne wyposażenie, w tym armatę morską, systemy ochrony bezpośredniej (CIWS), wyrzutnie rakiet celem zwalczania celów powietrznych i nawodnych oraz wyrzutnie torped w związku ze zwalczaniem okrętów podwodnych. Pierwszy z nowych okrętów ma wejść do służby w 2028 roku. Głównym wykonawcą budowy jest singapurska stocznia należąca do koncernu ST Engineering Marine.

Idź do oryginalnego materiału