Sprawozdanie z 4. posiedzenia Okręgowej Rady Adwokackiej w Warszawie, 25.06.2025 r.
4. posiedzenie Okręgowej Rady Adwokackiej w Warszawie otworzyła Dziekan adw. dr Katarzyna Gajowniczek-Pruszyńska.
Na posiedzeniu stawili się: adw. Anna Atanasow, adw. Wojciech Bagiński, Anna Czepkowska-Rutkowska, adw. Tomasz Korczyński, adw. Maria Kozłowska, adw. Aleksander Krysztofowicz, adw. Grzegorz Kukowka, adw. Michał Fertak, adw. dr Karol Pachnik, adw. dr Beata Paxford, adw. Agata Rewerska, adw. dr. Kamil Szmid, adw. Joanna Tkaczyk-Lipnicka, adw. Dominika Tomaszewska, adw. Sławomir Zdunek, zastępcy członków: adw. Dagmara Miler, adw. dr Michał Zacharski, adw. Rafał Dębowski.
Gościem posiedzenia była adw. Ewa Bojanowska, Kierownik Szkolenia Aplikantów Adwokackich.
Adw. Anna Czepkowska-Rutkowska poinformowała o wyznaczeniu terminu, zakresu i formy kolokwium rocznego dla I i II roku szkolenia aplikantów w 2025 roku.
Kolokwium dla I roku odbędzie się 21 października 2025 r. jako termin podstawowy, 27 listopada 2025 r. jako termin poprawkowy oraz 18 grudnia 2025 r. jako termin dodatkowy.
Kolokwium dla II roku odbędzie się 22 października 2025 r. jako termin podstawowy, 28 listopada 2025 r. jako termin poprawkowy oraz 19 grudnia 2025 r. jako termin dodatkowy.
Oba egzaminy – zarówno w zakresie prawa karnego i cywilnego będą się odbywać wyłącznie z wykorzystaniem systemu Examus.
Adw. Maria Kozłowska zawnioskowała o wprowadzenie dodatkowego mailingu w celu informowania aplikantów adwokackich o tym, iż sposób przeprowadzania kolokwiów różni się od formuły egzaminu adwokackiego.
Adw. Ewa Bojanowska zapewniła, iż dział szkolenia zadba o to, aby aplikanci otrzymywali pełne informacje na ten temat.
Adw. Anna Czepkowska-Rutkowska zreferowała sprawy aplikantów adwokackich. Rada podjęła w tym zakresie stosowne decyzje.
Adw. dr Kamil Szmid przedstawił sprawy osobowe adwokatów i kwestie dotyczące wpisu na listę adwokatów Izby Adwokackiej w Warszawie, w tym wpisu 235 egzaminowanych aplikantów adwokackich. Rada podjęła decyzje w tych sprawach.
Sprawy finansowe zreferował Skarbnik adw. Tomasz Korczyński.
Rada podjęła decyzję finansową o dofinansowaniu wyjazdu integracyjno-szkoleniowego aplikantów adwokackich do Mikołajek w terminie 18-20 lipca.
Adw. Joanna Tkaczyk-Lipnicka zrelacjonowała kwestie dotyczące powołania Komisji przy Okręgowej Radzie Adwokackiej w Warszawie. Wskazała, iż wpłynęły dwa wnioski o powołanie Komisji Wzajemnej Pomocy Koleżeńskiej z Przewodniczącym adw. Rafałem Dębowskim i drugi z Przewodniczącą Anną Atanasow.
Rada przedyskutowała wnioski i podjęła decyzję o powołaniu na Przewodniczącego adw. Rafała Dębowskiego, z Wiceprzewodniczącym adw. Jędrzejem Sokołem, Wiceprzewodniczącą adw. Barbarą Kowalską, Wiceprzewodniczącą adw. Anną Atanasow.
Przez aklamację powołano Komisje:
Komisję ds. wsparcia w wykonywaniu zawodu z Przewodniczącą adw. Joanną Tkaczyk-Lipnicką;
Komisję ds. Współpracy z Organami Wymiaru Sprawiedliwości z Przewodniczącą adw. dr Katarzyną Gajowniczek-Pruszyńską i Wiceprzewodniczącą adw. Dominiką Tomaszewską wraz z Podkomisjami: ds. współpracy z sądami karnymi i prokuratorami z Przewodniczącą adw. Martą Tomkiewicz-Januszewską, ds. współpracy z sądami cywilnymi z Przewodniczącą adw. Karoliną Dec, ds. współpracy z sądami gospodarczymi z Przewodniczącym adw. dr Kamilem Szmidtem, ds. współpracy z sądami rodzinnymi z Przewodniczącą adw. Dominiką Tomaszewską, ds. współpracy z sądami administracyjnymi z Przewodniczącym adw. Mariuszem Godlewskim;
Komisję ds. Informatyzacji i Cyberbezpieczeństwa z Przewodniczącym adw. Sławomirem Zdunkiem, Wiceprzewodniczącym ds. Informatyzacji adw. Bartłomiejem Trętowskim, Wiceprzewodniczącym ds. Cyberbezpieczeństwa adw. Adamem Baworowskim;
Komisję Historii i Tradycji Adwokatury Warszawskiej z Przewodniczącym adw. Maciejem Markiem Kamińskim;
Komisję ds. Prac Parlamentarnych z Przewodniczącym adw. Michałem Fertakiem, Wiceprzewodniczącym adw. Rafałem Dębowskim.
Ze względu na szeroki skład osobowy niektórych Komisji szczegółowe informacje co do osób powołanych w ich skład, a także uzupełnienie składów już istniejących Komisji umieszczone zostaną na stronie internetowej ORA.
Kwestię powołania Komisji Doskonalenia Zawodowego z Przewodniczącą adw. dr Urszulą Fronczek i Wiceprzewodniczącą adw. Ewą Stawicką oraz Komisji Wizerunku, Komunikacji i Edukacji Społecznej z Przewodniczącym adw. Tymoteuszem Paprockim i Wiceprzewodniczącym adw. Michałem Fertakiem odroczono na kolejne posiedzenie Rady.
Adw. dr Beata Paxford wskazała, iż w składzie Komisji ds. Informatyzacji i Cyberbezpieczeństwa nie ma żadnej kobiety. Do składu Komisji zgłosiła się adw. Agata Rewerska.
Dziekan i Rada postanowiła zaapelować do koleżanek o zgłaszanie się do składów Komisji.
Adw. Anna Atanasow zwróciła uwagę na to, iż przewodniczącymi dziewięciu Komisji są mężczyźni, atylko pięciu kobiety.
Adw. Michał Fertak wskazał, iż adw. Patrycja Kasica i adw. Dagmara Miler złożyły w tej kwestii projekt uchwały na KZA – odnośnie ustalenia mechanizmu kwotowego i zaapelował o poparcie tej uchwały.
Przedyskutowano kwestię wniosku adw. Grzegorza Kukowki o powołanie go Koordynatorem Projektów Okręgowej Rady Adwokackiej w Warszawie z następującym zakresem obowiązków: koordynacja projektu izbowego programu wsparcia psychologicznego, koordynacja projektu wdrożenia w Biurze Okręgowej Rady Adwokackiej systemu elektronicznego obiegu dokumentów EZD RP, koordynacja innych projektów, po uprzednim powierzeniu ich do koordynacji przez Okręgową Radę Adwokacką w Warszawie.
W trakcie dyskusji adw. Grzegorz Kukowka cofnął swój wniosek w zakresie punktu trzeciego, zaś w zakresie punktu drugiego powstała wątpliwość czy zasadne jest powoływanie koordynatora na etapie przed wyborem konkretnego systemu elektronicznego obiegu dokumentów. Ostatecznie Rada podjęła decyzję o nie uwzględnieniu propozycji adw. Grzegorza Kukowki.
Powołano członków Zespołu Wizytatorów, w którego skład weszli: adw. Włodzimierz Borowiec, adw. Anna Czamarska, adw. Beata Czepułkowska-Świętosławska, adw. Andrzej Fic, adw. Dariusz Goliński, adw. Adriana Gostępska, adw. Jan Grygo, adw. Magdalena Guzewicz, adw. Mariusz Heleniak, adw. Paweł Ignatjew, adw. Przemysław Iwan, adw. Tomasz Kapliński, adw. Monika Kołodyńska –Couderq, adw. Agata Kulisiewicz, adw. Igor Magiera, adw. Agnieszka Masalska, adw. Magdalena Olchowicz-Jedlak, adw. Sebastian Pabian, adw. dr Karol Pachnik, adw. Michał Pełka, adw. Elżbieta Rydzewska, adw. Robert Rykowski, adw. Mieczysław Sieprawski, adw. Agnieszka Suchecka-Tarnacka, adw. Ewa Surowiec, adw. Marek Wojnar, adw. Ewa Wołodkiewicz-Jacyna, adw. Andrzej Woźnica, adw. Joanna Ziemba-Dobkowska.
Po dyskusji powołano Kierownika Referatu Skarg i Wniosków w osobie adw. Michała Fertaka i ustalono zakres jego obowiązków.
Wydłużono okres obowiązywania dotychczasowego Regulaminu sponsoringu do 30 lipca 2025 r.
W trakcie posiedzenia, które rozpoczęło się o 17:15 wyczerpano 15 z 22 punktów porządku obrad. O godzinie 21:40 posiedzenie zostało zakończone, a następne posiedzenie odbędzie się 16 lipca 2025 r.