Czwarta edycja Intermodal in Poland North–South 2025 rozpoczęła się 10 września w Starej Rzeźni na szczecińskiej Łasztowni. Wydarzenie łączy perspektywę portów, kolei, operatorów i samorządów, skupiając się na przepływach towarów między północą a południem Europy. Dyskusje koncentrują się na intermodalności, inwestycjach i współpracy.
— Stara Rzeźnia od ponad 10 lat łączy biznes i sztukę. W takim miejscu naturalne są rozmowy o gospodarce, transporcie, spedycji i logistyce. Głos z sali jest mile widziany, a networking i interaktywność będą stałymi elementami naszego spotkania – rozpoczął Michał Kaczmarek, prowadzący pierwszą część spotkania.
— Konferencję Intermodal in Poland North–South organizujemy z CSL już po raz czwarty. Północna Polska zyskała na znaczeniu dzięki inwestycjom energetycznym i rozbudowie infrastruktury, a Pomorze Zachodnie jest dla intermodalu ważnym regionem. W Szczecinie działają liczne firmy TSL, a porty w Szczecinie i Świnoujściu tworzą naturalne zaplecze dla dyskusji. Sukces poprzednich edycji potwierdził, iż ta formuła działa – mówił Piotr Klimek, prezes zarządu Intermodal News
Intermodal w Polsce rośnie. Dane dla 2024 r. pokazują wzrost przewiezionej masy i pracy przewozowej w transporcie intermodalnym. Udział tej gałęzi w rynku osiągnął najwyższe wartości od początku pomiarów. Tendencja ta przenosi się na 2025 r., co w praktyce oznacza większe zapotrzebowanie na sprawne łączenie portów z terminalami i zapleczem.





















— Obok codziennych zadań port jest dla Szczecina elementem strategicznym. Wyzwania są wielowymiarowe: geopolityczne wydarzenia, sztuczna inteligencja, robotyka, drony. najważniejsze pozostaje też pozyskiwanie kapitału ludzkiego w warunkach jego deficytu. To, co Państwo robią na co dzień — logistyka, transport, spedycja — buduje podstawy funkcjonowania miasta i gospodarki – mówił Michał Przepiera, zastępca prezydenta Szczecina
— W naszym regionie kooperacja jest standardem — budujemy relacje i projekty, a tempo jest wysokie. Dynamicznie rozwijamy się w offshore i inwestycjach wokół portu oraz na osi północ–południe. To dzięki partnerskiej współpracy z Intermodal News powstała koncepcja tych wydarzeń, które już czwarty raz gromadzą branżę. Działamy razem, zwinnie i szybko, bo logistyka pracuje 24/7 i wymaga sprawnych decyzji – powiedziała Laura Hołowacz, prezes Grupy CSL.
W ostatnich miesiącach w Porcie Szczecin ukończono m.in. poszerzenie i pogłębienie Kanału Dębickiego oraz przebudowę nabrzeży w rejonie Basenu Kaszubskiego, co umożliwia obsługę jednostek o większym zanurzeniu i zwiększa ładowność zawinięć. Równolegle modernizowane są linie dojazdowe – w tym odcinki E59 i tzw. Nadodrzanki – co ma skrócić czasy przejazdu i podnieść prędkości handlowe pociągów. W Świnoujściu rozbudowano stanowiska promowe nr 5 i 6, a gazoport utrzymuje intensywny harmonogram zawinięć. Dla intermodalu oznacza to większą przepustowość i elastyczność w planowaniu serwisów oraz pracy terminali.
— Szczecin i Świnoujście to jak dwaj bracia — do Szczecina nie dopłynie się bez Świnoujścia. Zależy nam, by Intermodal funkcjonował tak, aby dojazdy były płynne i swobodne. Chcemy, by poza biznesem można nas gwałtownie odwiedzać i korzystać z walorów turystycznych – mówił Arkadiusz Mazepa, zastępca prezydenta Świnoujścia.
Tegoroczną edycję wspierał partner strategiczny – Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. Partnerami złotymi zostali: Alfa Brokers oraz DB Cargo Polska. Wśród partnerów srebrnych są Oltis Polska, PKP Cargo International, Euroterminal Sławków, Unity Line (Oddział w Polsce), Pol-Miedź Transport, C.Hartwig Polska, PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa i Lektor S.A.


















fot: Polska Morska