Spis treści
Czytasz teraz:
Twitter (X) – jak działa i jakie są jego założenia?
- Co to jest Twitter (X)?
- Tweetowanie na Twitterze – co to adekwatnie znaczy?
- Do czego służy Twitter (X)?
- Twitter – co to jest i jak działa w praktyce?
- Tworzenie tweetów
- Hasztagi
- Tworzenie sieci kontaktów
- Profil użytkownika
- Dostępne wersje serwisu Twitter (X)
- Co to jest Twitter Premium i jakie przynosi korzyści?
- X to już nie Twitter – co to oznacza dla użytkowników biznesowych?
- Kto korzysta z Twittera (X)?
Zamknij
Popularne platformy społecznościowe umożliwiają nam szybki dostęp do informacji oraz łatwą codzienną komunikację z innymi użytkownikami. Dają nam też możliwość dzielenia się własnymi przemyśleniami i opiniami z osobami z całego świata. Dziś korzystanie z serwisów społecznościowych jest nieodłącznym elementem codzienności większości z nas. Częścią tego nowoczesnego, dynamicznie zmieniającego się świata już od kilkunastu lat jest Twitter – dziś znany jako X. Do czego służy ten portal i jak z niego korzystać?
Co to jest Twitter (X)?
Przed założeniem własnego konta w serwisie warto dowiedzieć się, co to jest Twitter i do czego służy. Zgodnie z definicją jest to serwis społecznościowy umożliwiający użytkownikom mikroblogowanie i tworzenie sieci kontaktów. Został założony w Stanach Zjednoczonych w 2006 roku przez Jacka Dorseya, Biza Stone’a i Evana Williamsa. W 2023 roku nastąpiło przejęcie spółki przez przedsiębiorstwo X Corp zarządzane przez Elona Muska. Wówczas serwis zmienił swoją nazwę na X, jednak sposób działania platformy pozostał taki sam. Od momentu powstania aż do dzisiaj Twitter – czy też X – cieszy się dużą popularnością wśród osób z różnych grup wiekowych.
Tweetowanie na Twitterze – co to adekwatnie znaczy?
Chyba każdy użytkownik internetu słyszał o tym portalu, jednak niekoniecznie każdy wie, co to jest Twitter. Dla osób przyzwyczajonych do serwisów takich jak Facebook albo Instagram, które oferują różne typy treści i sposoby interakcji z nimi, cel korzystania z X nie musi być równie oczywisty. Portal opiera się na publikowaniu krótkich wpisów – tweetów – które mogą dotyczyć najważniejszych wydarzeń, najczęściej politycznych, kulturowych czy sportowych. Można na nie reagować poprzez polubienia, repostowanie ich na swoim profilu lub odpowiadanie na nie. Ponadto można też wysyłać wiadomości prywatne i prowadzić transmisje na żywo – i to adekwatnie tyle. Zatem Twitter nie oferuje znanych z innych portali krótkich filmików – rolek lub tiktoków, nie ma też funkcji takich jak stories/relacje. Podstawową formą komunikacji są wpisy tekstowe, które można opatrzeć obrazkiem lub materiałem wideo.
Wyraz „tweet” pochodzi od angielskiego słowa „ćwierkanie” i jeszcze do niedawna stanowił istotny element rozpoznawczy marki, nawiązując do logo z białym ptaszkiem na niebieskim tle. Po rebrandingu logo zastąpiono samą literą X na czarnym tle. Dodatkowo Elon Musk chce także, aby wpisy użytkowników przestano nazywać tweetami, jednak wieloletnim użytkownikom przyzwyczajenie się do tej zmiany może zająć nieco czasu.
(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)
Wypełnij formularz i odbierz wycenę
Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.
Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.
O Verseo
Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl
Masz prawo do:
- dostępu do swoich danych,
- sprostowania swoich danych,
- żądania usunięcia danych,
- ograniczenia przetwarzania,
- wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
- przenoszenia danych osobowych,
- cofnięcia zgody.
Jeśli uważasz, iż przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Twoje dane przetwarzamy w celu:
- obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
- marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
- zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.
Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.
Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:
- dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
- podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.
Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:
- niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
- w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.
Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.
Do czego służy Twitter (X)?
Choć wygląd portalu oraz nazewnictwo jego poszczególnych elementów uległo zmianie, to działanie Twittera/X jest wciąż takie samo. To, do czego służy Twitter, to przez cały czas przede wszystkim wymiana informacji o aktualnych wydarzeniach. Niezmiennie odbywa się na platformie niemal natychmiast po ich wystąpieniu – znacznie szybciej niż w przypadku prasy czy innych mediów. Jest tak dzięki temu, iż krótkie wpisy mikroblogowe nie wymagają takiego przygotowania i opracowania, co artykuły na portalach informacyjnych, a prosta forma serwisu pozbawionego innych typów treści pozwala na natychmiastowe dotarcie do obserwatorów zawsze w tej samej formie.
Pozwala to na ogłaszanie newsów jeszcze przed ich przeanalizowaniem przez inne stacje nadawcze, dzięki czemu twórca może być pierwszą osobą, która przekaże informacje dany temat i wyrazi o nich opinię. Przesłane tweety zwykle rozpoczynają dyskusję, gromadząc obserwatorów zainteresowanych tą kwestią.
Twitter – co to jest i jak działa w praktyce?
Wszystkie wpisy użytkowników pojawiają się w profilu chronologicznie, zgodnie z kolejnością ich utworzenia. Opublikowanie ich na profilu twórcy jest jednoznaczne z przesłaniem ich do obserwujących, którzy zobaczą je na swojej osi czasu, czyli stronie głównej. Tweety poza tekstem mogą zawierać również zdjęcia, filmy oraz linki, a także hasztagi, dzięki którym użytkownicy mogą w łatwy sposób wyszukać wpisy na interesujący ich temat. Użytkownicy mogą polubić wpis lub dodać go do zakładek, a także podać go dalej, udostępniając go na swoim profilu.
Wiemy już, co to jest Twitter i do czego służy, więc pora przyjrzeć się bliżej jego funkcjonalnościom.
Tworzenie tweetów
Użytkownicy mogą nie tylko tworzyć własne tweety, ale również odpowiadać na wpisy innych osób dzięki opcji reply – włączając się do rozpoczętej dyskusji. jeżeli post okaże się wartościowy i chcemy, by dotarł do szerszej grupy odbiorców, możemy użyć funkcji retweet i udostępnić go na własnym profilu. Istotną opcją podczas tworzenia tweetów jest także możliwość oznaczania innych za pomocą powszechnie stosowanego symbolu „@”. Korzystanie z tych funkcji ułatwi tweetowanie i odnalezienie się w świecie X.
Hasztagi
Do tweetów warto dodawać wspomniane wcześniej hasztagi – a choć każdy o nich słyszał, to niekoniecznie z nich korzysta. Twitter jest uznawany za platformę, dzięki której narodziła się popularność hasztagów, czyli wyrazów poprzedzonych symbolem #. Za ich pomocą nadawca przypisuje wpis do adekwatnego tematu, umożliwiając jego rozpowszechnianie wśród społeczności zainteresowanej danym obszarem.
Tworzenie sieci kontaktów
Tak jak w przypadku innych platform, na Twitterze użytkownicy również mogą śledzić wybrane osoby, dzięki czemu nie przegapią ich wpisów.
Platforma pozwala również na tworzenie list grupujących użytkowników według ich upodobań czy tematów, o których piszą.
Profil użytkownika
Częścią każdego serwisu internetowego zwykle jest profil użytkownika, na którym znajdują się podstawowe informacje na jego temat. W przypadku Twittera te elementy to: zdjęcie profilowe, nagłówek, opis bio i linki do wybranych stron internetowych.
Dostępne wersje serwisu Twitter (X)
W zależności od wybranego abonamentu użytkownicy mają dostęp do konkretnych funkcji, jakie udostępnia Twitter – a co to oznacza? Bezpłatna, podstawowa wersja platformy pozwala na tweetowanie oraz gromadzenie obserwujących, jednak ma też pewne ograniczenia. Chcąc zyskać więcej możliwości, można więc zdecydować się na płatną subskrypcję X Premium (dawniej TwitterBlue). Podczas codziennego używania serwisu nie sposób nie zauważyć, które funkcje są dostępne jedynie w abonamencie umożliwiającym jeszcze efektywniejsze korzystanie z Twittera. Co to za funkcje?
Wersja premium serwisu pozwala m.in. na:
- edycję tweetów,
- cofnięcie wpisu po kilku sekundach,
- formatowanie treści (np. stosowanie wyróżnień, kursywy),
- publikację dłuższych tweetów i filmów,
- weryfikację konta.
Co to jest Twitter Premium i jakie przynosi korzyści?
Dla użytkowników podstawowej wersji Twittera maksymalna liczba znaków w jednym wpisie wynosi 280 znaków. Z kolei dla subskrybentów płatnej usługi ten limit w ostatnim czasie kilkukrotnie wzrastał – najpierw do 4 tysięcy znaków, następnie do 10 tysięcy znaków, a aktualnie wynosi on aż 25 tysięcy znaków. Natomiast limit długości publikowanych filmów wzrósł do 2 godzin. Jest to zatem ogromna zmiana mająca wyraźny wpływ na charakter publikowanych treści – a przy tym to rewolucja dla całego serwisu.
X to już nie Twitter – co to oznacza dla użytkowników biznesowych?
Wśród zmian, które zostały wprowadzone do serwisu w ciągu ostatniego roku, warto wymienić np. praktyczne zapisywanie zakładek, wprowadzenie funkcji Community Notes umożliwiającej weryfikację informacji czy usprawnienie procesu weryfikacji raportowania scamów. Kilka nowych opcji dotyczy również kwestii biznesowych – stworzono program dla twórców z dużą liczbą wyświetleń oraz obserwatorów, pozwalający na zarabianie na tweetach.
W dodatku prowadzenie firmowego konta na Twitterze umożliwia:
- przekazywanie informacji o aktualnych wydarzeniach i zmianach,
- budowanie bliskich relacji z klientami i osobami z branży,
- lepsze pozycjonowanie strony internetowej dzięki indeksowaniu tweetów,
- łatwe promowanie marki.
Kto korzysta z Twittera (X)?
Opisaliśmy już, co to jest Twitter i do czego służy ta platforma, jednak jej obraz nie będzie pełny bez wskazania, kim są jej użytkownicy. Choć znaczna część użytkowników Twittera to osoby publiczne, w tym politycy, to nie brakuje również artystów czy sportowców, a przede wszystkim – zwykłych użytkowników.
Według danych statystycznych zebranych przez Tridens Technology w 2023 roku wśród użytkowników Twittera znajdowało się 63% mężczyzn i 27% kobiet. Najwięcej z nich było w wieku od 25 do 49 lat. Najpopularniejszymi i najczęściej obserwowanymi kontami okazały się wówczas m.in. profile: Elona Muska, Baracka Obamy oraz Justina Biebera. Te statystyki wyraźnie pokazują, iż zainteresowania użytkowników X są bardzo zróżnicowane.