Umowa na budowę falochronów osłonowych w porcie Gdynia podpisana!

2 godzin temu

Port Gdynia przygotowuje się do jednej z najważniejszych inwestycji w swojej historii. Dziś podpisano umowę na budowę falochronów osłonowych, które stworzą bezpieczny akwen dla przyszłego Portu Zewnętrznego. Dzięki temu projektowi, Gdynia umocni swoją pozycję wśród najważniejszych portów na Bałtyku, a Polska zyska na bezpieczeństwie gospodarczym i militarnym.

Umowa na „Budowę falochronów osłonowych, stanowiących wodną infrastrukturę dostępową do Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia w formule zaprojektuj i wybuduj”, została podpisana z konsorcjum, którego liderem jest Budimex S.A.

Konsorcjum zajmie się zarówno projektowaniem, jak i samą budową.

Inwestycja obejmuje budowę pierwszej fazy falochronów, które ostatecznie osiągną długość prawie 2,5 kilometra. Projekt zapewni bezpieczne warunki dla rozwoju infrastruktury portowej, zwiększając przepustowość i bezpieczeństwo żeglugi. Jak podkreśla Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni:

„Budowa falochronów osłonowych jest kluczowa dla powstania Portu Zewnętrznego w Gdyni. To realny początek historycznej rozbudowy infrastruktury, zapewniającej znacznie większą przepustowość, liczbę obsługiwanych statków oraz bezpieczeństwo żeglugi i operacji portowych.”- mówi Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

Port Zewnętrzny w Gdyni – przygotowany na największe statki Baltimax

Nowa inwestycja pozwoli na budowę Portu Zewnętrznego, który będzie mógł obsługiwać największe statki, które wpływają na Bałtyk – jednostki o parametrach Baltimax. Zastosowane falochrony osłonią akwen, co umożliwi bezpieczne manewry i rozładunki przy nabrzeżach terminalu.

Dzięki inwestycji poprawią się także warunki nawigacyjne na podejściu do Portu Wewnętrznego, co znacząco zwiększy bezpieczeństwo i efektywność operacji portowych. Projekt ma też istotne znaczenie z punktu widzenia gospodarki.

„To otwarcie zupełnie nowego rozdziału w historii Portu Gdynia” – podkreśla Piotr Gorzeński, prezes Zarządu Portu Morskiego Gdynia. – „Od dziesięcioleci port rozwijał się w swoich dotychczasowych granicach. Dziś wychodzimy w morze, co zapewnia nam rozszerzenie możliwości Portu Gdynia w dłuższej perspektywie.”

Inwestycja wspiera bezpieczeństwo gospodarcze i militarne Polski

Projekt budowy falochronów nie tylko poprawi infrastrukturę portową, ale także wzmocni pozycję Polski na arenie międzynarodowej. Zwiększenie możliwości przeładunkowych Portu Gdynia przyczyni się do dywersyfikacji kierunków handlu zagranicznego, co wpłynie na bezpieczeństwo gospodarcze kraju. Co więcej, Port Gdynia pełni funkcję portu podwójnego przeznaczenia i jest największą bazą NATO w regionie, co podkreśla znaczenie inwestycji dla bezpieczeństwa militarnego.

Koszt inwestycji to ponad 539 milionów złotych

Budowa falochronów zostanie zrealizowana w ciągu kilku lat, a całkowity koszt inwestycji wynosi ponad 539 milionów złotych brutto. Prace mają zakończyć się w drugim kwartale 2028 roku. Konstrukcja falochronów będzie wykonywana dzięki skrzyń żelbetowych o długości 50 metrów, które zostaną zatopione na specjalnym doku pływającym. Jak podkreśla Jakub Długoszek, Dyrektor Budownictwa Infrastrukturalnego w Budimex S.A.:

„Z pewnością wyzwaniem będzie logistyka. Całość materiałów, sprzętu i pracowników będziemy dowozić drogą wodną, a warunki atmosferyczne z pewnością wpłyną na przebieg prac. Jesteśmy jednak w pełni gotowi na realizację tego zadania.”- mówi Jakub Długoszek, Dyrektor Budownictwa Infrastrukturalnego w Budimex S.A, będącego liderem konsorcjum.

Prace będą realizowane zgodnie z rygorystycznymi normami środowiskowymi, w tym z uwzględnieniem ochrony ptaków, ryb i ssaków morskich.

fot: Port Gdynia

Idź do oryginalnego materiału