Umowa zawarta z Bankiem Millennium S.A. prawomocnie nieważna. Bankowi nie udało się skutecznie zakwestionować statusu konsumenta.

kancelariaczabanski.pl 2 miesięcy temu

Sąd Apelacyjny w Warszawie w dniu 24 września 2024 r. (SSA Joanna Wiśniewska – Sadomska, sygn. I ACa 674/23) w całości oddalił apelację Banku Millennium S.A. od wyroku Sądu Okręgowego w Warszawie z dnia 17 listopada 2022 r. (sygn. IV C 1491/20) i zasądził na rzecz powódki koszty procesu w wysokości 8.100 zł.

Sąd podzielił rozważania Sądu I instancji o istnieniu klauzul niedozwolonych, które skutkowały uznaniem umowy za nieważną. Podstawowym uchybieniem pozwanego banku był brak rzetelnego poinformowania o zagrożeniach wynikających z zaoferowanej umowy powiązanej z kursem CHF. Fakt, iż powódka wcześniej miała już kredyt powiązany z walutą EUR nie zwalniał banku z obowiązków informacyjnych.

Bank w postępowaniu skupił się głównie na próbie podważenia statusu konsumenta. Sąd uznał, iż dla statusu konsumenta nie miały znaczenia perturbacje powódki z nabywaniem różnych nieruchomości i kredytowaniem kwestionowaną umową nabycia jednego lokalu mieszkalnego i refinansowania kredytu na drugi lokal mieszkalny. Powódka jasno i przekonująco wyjaśniła przyczyny takiego stanu, a Sąd uznał te zeznania za wiarygodne. Sąd zgodził się z argumentacją pełnomocnika powodów, iż w tym zakresie orzecznictwo TSUE każe interpretować status konsumenta szeroko. Zasądzenie pełnych odsetek ustawowych za opóźnienie od upływu terminu z wezwania również zasługiwało zdaniem Sądu na aprobatę.

Wyrok jest prawomocny. Sprawę prowadziła adw. Anna Bielecki oraz adw. Natalia Dobrowolska.

Postępowanie trwało łącznie 51 miesięcy, z czego 23 miesiące w II instancji.

Idź do oryginalnego materiału