Analiza tysięcy faktur
– W sprawach zatorów płatniczych jesteśmy zarówno pierwszą, jak i drugą instancją, ponieważ rozpatrujemy również odwołania ukaranych przedsiębiorców. W obu przypadkach wymaga to ogromnego nakładu pracy. Tylko w ramach ostatnio prowadzonych spraw przeanalizowaliśmy prawie 320 tysięcy faktur wystawionych przez ponad 9 tysięcy dostawców – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Kary dla 11 firm
Spółki ukarane przez UOKiK działały w branżach: motoryzacyjnej, opakowań, energetyki wiatrowej, budowlanej, maszynowej, kosmetycznej, spożywczej i farmaceutycznej. Najwyższe sankcje otrzymały Medi&More (1,09 mln zł), WISS Samochody Specjalne (614 tys. zł) oraz Contimax (341 tys. zł). Kary nałożono również m.in. na Velvet Care, LiuGong Dressta Machinery czy Cetes Cosmetics Poland. Sześciu z jedenastu przedsiębiorców nie kwestionowało decyzji urzędu, dzięki czemu ich kary zostały obniżone o 20 proc.
Przy wymiarze kar urząd brał pod uwagę nie tylko wartość przeterminowanych płatności i długość opóźnień, ale także indywidualne okoliczności. W przypadku trzech spółek na obniżenie sankcji wpłynęły m.in. działania podjęte w celu ograniczenia skali opóźnień i zaprzestanie naruszeń. W dwóch przypadkach przedsiębiorcy wykazali, iż sami byli ofiarą zatorów płatniczych, co również spowodowało złagodzenie kary.
Kara za brak współpracy
Prezes UOKiK ukarał także spółkę Neptun z Lublina kwotą 456 tys. zł za nieterminowe i niepełne odpowiedzi na wezwania w toku postępowania. Najdłuższe opóźnienie w odpowiedzi wyniosło aż 107 dni.
„Spółka udzielała odpowiedzi niekompletnych oraz po wyznaczonych terminach, znacznie utrudniając sprawne prowadzenie postępowania” – podaje UOKiK. Urząd przypomina, iż zgodnie z przepisami ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych każdy podmiot obowiązany jest udzielić, na żądanie Prezesa UOKiK, informacji i dokumentów niezbędnych do ustalania stanu faktycznego w toku postępowania.
Obok sankcji finansowych urząd stosuje również tzw. wystąpienia miękkie. W lipcu 2025 roku skierował ich 22, a od początku roku już blisko 130. Mają one mobilizować przedsiębiorców do poprawy dyscypliny płatniczej. Dodatkowo mają eliminować ryzyko, iż powstaną zatory płatnicze, bez konieczności wszczynania formalnych postępowań.
Jak zgłosić zatory płatnicze?
Każdy przedsiębiorca może zgłosić do UOKiK podejrzenie nadmiernych opóźnień w płatnościach. Wymagane jest wskazanie podmiotu, opis stanu faktycznego, uprawdopodobnienie opóźnień oraz dane zgłaszającego wraz z dokumentami potwierdzającymi nieprawidłowości.
Polecamy także:
- UOKiK reaguje w sprawie infolinii. Konsumenci nie poniosą dodatkowych opłat
- Sektor HoReCa poprawia kondycję finansową, ale wciąż walczy z wysokim zadłużeniem
- Jak wygląda moralność finansowa Polaków? Jest społeczne przyzwolenie na nadużycia
- Od eksportowej potęgi do walki o drewno. Co się stało z polskim przemysłem drzewnym?