
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wydał decyzję zobowiązującą platformę Booking.com do wprowadzenia istotnych zmian oraz przyznania rekompensat swoim klientom.
Urząd zakwestionował sposób, w jaki serwis informował użytkowników o tym, od kogo tak naprawdę wynajmują nocleg, co mogło naruszać ich prawa. jeżeli korzystałeś z platformy w ciągu ostatniego półtora roku, możesz być uprawniony do otrzymania korzyści.
Postępowanie Prezesa UOKiK wykazało, iż Booking.com nie informował w sposób jasny i jednoznaczny, czy dany obiekt noclegowy jest oferowany przez przedsiębiorcę, czy przez osobę prywatną. Jest to kluczowa informacja, ponieważ w przypadku rezerwacji u osoby fizycznej, konsumentom nie przysługuje pełna ochrona wynikająca z prawa konsumenckiego (np. prawo do odstąpienia od umowy). Dodatkowo, niejasny był podział obowiązków między platformą a wynajmującym, co utrudniało m.in. składanie reklamacji.
Jak zdobyć rekompensatę?
W odpowiedzi na zarzuty, Booking.com zobowiązał się do przyznania rekompensat poszkodowanym użytkownikom. Oto, co musisz wiedzieć, by z nich skorzystać:
- Kto jest uprawniony? Rekompensata przysługuje osobom, które dokonały rezerwacji na Booking.com w okresie od 1 stycznia 2023 r. do dnia wprowadzenia przez firmę zmian wynikających z decyzji.
- Co trzeba zrobić? Należy złożyć reklamację do Booking.com, powołując się na decyzję zobowiązującą wydaną przez Prezesa UOKiK. Reklamacja musi dotyczyć jednej z kwestii poruszonych w decyzji, np. braku informacji o statusie wynajmującego.
- Co można zyskać? Forma rekompensaty zależy od Twojego poziomu w programie lojalnościowym Genius:
- Użytkownicy na poziomie 1 i 2 otrzymają awans o jeden stopień w programie Genius, co może przełożyć się na większe zniżki.
- Użytkownicy na poziomie 3 otrzymają 40 zł do wykorzystania na rezerwacje w serwisie Booking.com.
Platforma zobowiązała się do wprowadzenia zmian, które zwiększą przejrzystość ofert. Oznacza to, iż przy każdej ofercie będzie musiała pojawić się czytelna informacja o tym, czy wynajmujący jest przedsiębiorcą, co pozwoli konsumentom na podejmowanie bardziej świadomych decyzji. Działania UOKiK to część szerszej akcji egzekwowania unijnej dyrektywy Omnibus, w ramach której do podobnych zmian na swoich platformach zobowiązali się wcześniej m.in. Allegro, Amazon czy Zalando.
Podwójne kłopoty Booking.com. Masowe zwolnienia i pozew na miliard euro
Jeśli artykuł UOKiK wygrywa z Booking.com. Możesz dostać 40 zł lub wyższy poziom Genius – sprawdź, jak nie wygląda prawidłowo w Twoim czytniku RSS, to zobacz go na iMagazine.