Urząd Morski w Gdyni realizuje nowe badania dna Bałtyku

3 tygodni temu

Urząd Morski w Gdyni podpisał cztery umowy na rozpoznanie i neutralizację materiałów niebezpiecznych na dnie Bałtyku. Prace obejmą łączną powierzchnię 925 km².

Projekt nazwano „Rozpoznanie i ewentualna neutralizacja materiałów niebezpiecznych zalegających na dnie Morza Bałtyckiego w wybranych lokalizacjach”. Koszt całego projektu wynosi prawie 150 mln zł. Część środków około 28 mln zł pochodzi z budżetu państwa, w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, Komponent B3.2.1 – „Inwestycje w neutralizację zagrożeń oraz odnowę wielkoobszarowych terenów zdegradowanych i Morza Bałtyckiego”.

Eksperci zbadają cztery najważniejsze obszary wrak statku „Franken”, pozostałości wraku „Stuttgart”, rejon Głębi Gdańskiej oraz obszar Rynny Słupskiej.

W ramach projektu przeprowadzone zostaną m. im. szczegółowe badania hydrograficzne, pobór próbek gruntu i wody do analiz chemicznych oraz identyfikacja substancji zanieczyszczających dno.

Prace potrwają do drugiego kwartału 2026 roku. Efektem będzie raport o stanie środowiska i „Plan neutralizacji zagrożeń”, czyli dokument określający dalsze kroki w usuwaniu niebezpiecznych materiałów.

Specjaliści ocenią ryzyko związane z zalegającymi na dnie substancjami. Sprawdzą obecność bojowych środków trujących oraz materiałów wybuchowych. Opracują także metody ich neutralizacji lub wskazówki dotyczące dalszego postępowania.

Za badania w rejonie Rynny Słupskiej, Głębi Gdańskiej i wraku „Franken” odpowiada konsorcjum złożone z Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, Akademii Marynarki Wojennej i firmy Mewo S.A. Pozostałości wraku „Stuttgart” zbada firma GeoFusion Sp. z o.o.

To ważne przedsięwzięcie dla bezpieczeństwa i ochrony środowiska Bałtyku. Szczegółowe wyniki badań pozwolą podjąć dalsze kroki w eliminacji zagrożeń zalegających na dnie morza. Dzięki tym działaniom poprawi się nie tylko stan ekosystemu, ale także bezpieczeństwo żeglugi w rejonie objętym badaniami.

fot. Urząd Morski w Gdyni

Idź do oryginalnego materiału