Webinar. Prewencja samobójstw. Jak rozpoznać i reagować na kryzysy psychiczne u dzieci i nastolatków?

1 miesiąc temu

Rzeczniczka Praw Dziecka Monika Horna-Cieślak zaprasza na cykl spotkań skierowanych do osób dorosłych: rodziców, opiekunów, nauczycieli, profesjonalistów i wszystkich tych, którzy troszczą się o dobro dzieci. Inicjatywa ma na celu budowanie świadomości oraz kształtowanie lepszego zrozumienia problematyki związanej z życiem młodych. Spotkania są okazją do nawiązania dialogu oraz wymiany wiedzy, doświadczeń i praktycznych narzędzi, które pomogą dorosłym zrozumieć wyzwania, przed którymi stoją dzieci i nastolatki. To również zachęta do wspólnego działania dla dobra dzieci oraz poszukiwania rozwiązań dla aktualnych problemów.

Już 10 września br. o godz. 18:30, z okazji Światowego Dnia Zapobiegania Samobójstwom, odbędzie się webinar poświęcony kryzysowi zdrowia psychicznego i prewencji samobójstw wśród dzieci i nastolatków.

Coraz większa liczba młodych osób walczy z problemami zdrowia psychicznego, co znajduje odzwierciedlenie zarówno w danych policyjnych, jak i statystykach Dziecięcego Telefonu Zaufania Rzecznika Praw Dziecka. Tylko w sierpniu 2024 roku, konsultanci linii 800 12 12 12 zareagowali na 155 przypadków, które wymagały interwencji ratujących życie lub zdrowie dzieci. To daje średnio aż 5 interwencji dziennie.

Podczas webinaru skoncentrujemy się na podnoszeniu świadomości na temat kryzysu samobójczego, obalając powszechne mity i stereotypy, które niejednokrotnie prowadzą do bagatelizowania zagrożeń i utrudniają skuteczne reagowanie i udzielanie pomocy. Porozmawiamy także o przyczynach, które mogą prowadzić do myśli samobójczych oraz omówimy sygnały ostrzegawcze, które mogą wskazywać na to, iż dziecko potrzebuje wsparcia. Dla wielu rodziców i nauczycieli jest to bowiem wciąż temat trudny do poruszenia i rozpoznania, a każdy moment zwłoki i brak reakcji mogą mieć katastrofalne skutki.

Ważnym elementem dyskusji będzie również rola rówieśników. Młodzi ludzie często są pierwszymi, którzy dostrzegają, iż z ich przyjacielem/przyjaciółką dzieje się coś złego. Dlatego tak istotne jest, by wiedzieli, jak mogą skutecznie pomóc. Webinar poruszy także perspektywę rodziców, nauczycieli oraz placówek edukacyjnych, omawiając, jakie działania mogą podjąć, aby zapewnić wsparcie dziecku w kryzysie, a także jak przygotować powrót ucznia do szkoły po próbie samobójczej.

Podczas webinaru uczestnicy otrzymają konkretne informacje na temat dostępnych form pomocy. Omówione zostaną także narzędzia profilaktyki, w tym budowanie bezpiecznych relacji opartych na zaufaniu i wzajemnym szacunku między dziećmi a dorosłymi, co jest fundamentem w zapobieganiu samobójstwom.

Zastanowimy się także nad wpływem mediów na zachowania samobójcze, omawiając m.in. efekt Wertera oraz Papageno, czyli to, jak sposób przekazywania informacji o samobójstwach może wpływać na odbiorców.

Ekspert:

Tomasz Bilicki – pedagog, psychoterapeuta, psychotraumatolog, interwent kryzysowy oraz nauczyciel. Ukończył studia podyplomowe m.in. z psychologii motywacji (Uniwersytet SWPS) i psychotraumatologii (Uniwersytet Gdański). Uczył się także na Uniwersytetach: Stanforda, w Utrechcie, Medycznym Harvarda. Jest absolwentem kilkuset godzin szkoleń w zakresie leczenia zaburzeń zdrowia psychicznego. Interwencji kryzysowej uczył się na Florydzie w International Critical Incident Stress Foundation a egzamin certyfikacyjny zdawał na Uniwersytecie Maryland. Jest nauczycielem dyplomowanym. Od 2000 roku pracuje w Łodzi na rzecz wsparcia osób w sytuacji kryzysowej, a od 2015 roku specjalizuję się we współpracy z nastolatkami.

Webinar poprowadzi Weronika Snoch – referentka w Zespole Zdrowia i Spraw Socjalnych w Biurze RPD, działaczka społeczna, studentka pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Od 2020 współtworzy inicjatywę psychoedukacyjną Nastoletni Azyl. Współautorka programu profilaktycznego „Godzina dla MŁODYCH GŁÓW”.

Serdecznie zapraszamy wszystkich, którym zależy na zdrowiu psychicznym młodych ludzi. Webinar to nie tylko okazja do zdobycia wiedzy, ale również do otwartej dyskusji o problemie, który dotyka nas i naszych dzieci.

Idź do oryginalnego materiału