Przed wrzuceniem zdjęcia bądź filmu dziecka do sieci zastanów się, czemu to robisz? Spytaj też o zdanie młodą osobę, której wizerunek planujesz upublicznić. Ogólnopolska kampania Rzeczniczki Praw Dziecka podkreśla fundamentalne znaczenia ochrony wizerunku młodych osób w internecie.
Kampania powstała w konsultacji z nauczycielami, prawnikami oraz młodymi osobami – Każde dziecko ma prawo do ochrony swojego wizerunku, każde dziecko w sieci powinno czuć się bezpiecznie. Naszym celem jest promowanie odpowiedzialnych zachowań – podkreśla Monika Horna-Cieślak, Rzeczniczka Praw Dziecka.
Tymczasem zgodnie z wynikami badań przeprowadzonych na zlecenie Rzeczniczki Praw Dziecka, aż 74 proc. młodych ludzi wskazuje publikowanie zdjęć lub nagrań bez zgody znajdującej się na nich osoby jako jedno z najbardziej szkodliwych zjawisk w sieci. Dodatkowo niemal 1/5 nastolatków chciałaby wziąć udział w zajęciach na temat bezpieczeństwa w wirtualnym świecie.
Pod koniec ubiegłego roku wszystkie szkoły podstawowe w Polsce otrzymały przygotowane w gronie ekspertów, materiały. To m.in. plakat dedykowany dzieciom. Przedstawia zasady, którymi należy kierować się, by dbać o prywatność w sieci oraz informacje, gdzie szukać pomocy w sytuacji, gdy ktoś łamie prawo dziecka do prywatności. To także broszura dla grona pedagogicznego. Opisuje zagrożenia płynące z nierozważnego zamieszczania zdjęć, informacje prawne związane z prywatnością oraz dobre praktyki, jakie Rzeczniczka Praw Dziecka rekomenduje szkołom. Duży nacisk położony jest na poszanowanie praw młodych do prywatności i bycia wysłuchanym oraz zarządzania własnym wizerunkiem.
Uzupełnieniem materiałów są scenariusze zajęć konsultowane z metodykami. Podzielone zostały na trzy grupy wiekowe: dla klas 1-3, 4-6, 7-8. Najmłodszych wprowadzają w tematykę prywatności w kontekście ochrony wizerunku, a także wzmacniają ich poczucie sprawczości. W klasach 4-6 mają za zadanie kształtować umiejętności ochrony wizerunku w sieci oraz dbania o własne bezpieczeństwo online. W najstarszej grupie pokazują znaczenie ochrony danych osobowych w internecie oraz rozwijają umiejętności podejmowania decyzji dotyczących ich udostępniania.
Materiały są też do pobrania na stronie internetowej BRPD.
Partnerem wydarzenia jest Urząd Ochrony Danych Osobowych. Patronat nad nim objęło Ministerstwo Cyfryzacji. Kampanię wspierają UNICEF, NASK-PIB oraz Save the Children Polska