Wniosek o wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej – jak wypełnić i gdzie złożyć?

1 rok temu
Zdjęcie: Jak wykreślić hipotekę z księgi wieczystej?


Całkowite spłacenie długu (np. kredytu hipotecznego) przez dłużnika nie oznacza, iż wpis hipoteki automatycznie zniknie z księgi wieczystej. O jego wykreślenie musi zadbać właściciel nieruchomości. W tym celu musi złożyć we adekwatnym miejscowo Sądzie Rejonowym wniosek o wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej.

Wierzyciel – najczęściej bank, nie zrobi tego za właściciela nieruchomości. Jednak zgodnie z Ustawą z dnia 6 lipca 1982 r. o księgach wieczystych i hipotece:

“w razie wygaśnięcia hipoteki (co następuje z chwilą spłacenia kredytu) wierzyciel obowiązany jest dokonać wszelkich czynności umożliwiających wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej”.

Wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej – krok po kroku

Informacje o ewentualnej hipotece (bądź hipotekach) ciążącej na nieruchomości znajdują się w Dziale IV księgi wieczystej. Idealny stan jest wtedy, gdy dział ten pozostaje pusty. Jak do tego doprowadzić?

1. Zaświadczenie od wierzyciela potwierdzające spłatę długu

Pierwszą czynnością, którą należy wykonać w celu wykreślenia hipoteki z księgi wieczystej, jest pozyskanie od wierzyciela (np. banku) zaświadczenia o spłacie zadłużenia.

Zaświadczenie o spłaceniu długu wobec wierzyciela jest jednym ze sposobów udowodnienia sądowi, iż hipoteka obciążająca daną nieruchomość, wygasła. Dłużnik, który spłacił swoje zobowiązanie wobec wierzyciela (np. banku) może wystąpić do tej instytucji z prośbą o wydanie zaświadczenia wyrażającego zgodę na wykreślenie ustanowionej hipoteki (Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny, Art. 462, § 1.: Dłużnik, spełniając świadczenie, może żądać od wierzyciela pokwitowania.).

Zaświadczenie wierzyciela (np. banku) powinno być wydane na piśmie i powinno obejmować następujące informacje:

  • dane dłużnika,
  • numer księgi wieczystej nieruchomości, z której hipoteka ma być wykreślona,
  • tytuł hipoteki wraz ze wskazaniem wysokości zadłużenia,
  • potwierdzenie, iż dług zabezpieczony hipoteką został całkowicie spłacony,
  • zgoda na wykreślenie z księgi wieczystej hipoteki wraz ze wszystkimi odnoszącymi się do niej wpisami.

W sytuacji, gdy wierzycielem hipotecznym jest bank, oświadczenie musi być podpisane przez dwie osoby uprawnione do reprezentacji banku. W pozostałych przypadkach (gdy wierzycielem jest inny podmiot niż bank) oświadczenie musi być potwierdzone podpisem poświadczonym notarialnie.

Przeczytaj: Wykreślenie hipoteki bez zgody wierzyciela

2. Wniosek o wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej – wypełnienie formularza

Kolejny krok to uzupełnienie wniosku o wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej. Wniosek należy przygotować na formularzu KW-WPIS. Formularz można pobrać w Sądzie Rejonowym lub ze strony Ministerstwa Sprawiedliwości – POBIERZ.

UWAGA! Przykład prawidłowo wypełnionego formularza KW-WPIS znajdziesz na tej stronie: Wniosek o wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej – wzór wypełniony

Ważne jest, aby wniosek zawierał prawidłowo wpisany numer księgi wieczystej, której dotyczy. Równie istotne jest prawidłowe uzupełnienie pola “Treść żądania” pod rubryką “Wpis prawa, ograniczenia w rozporządzaniu nieruchomością, roszczenia lub hipoteki”.

W przypadku wniosku o wykreślenie hipoteki umownej “Treść żądania” może brzmieć następująco:

“Wnoszę o wykreślenie z działu IV księgi wieczystej o numerze …. (wpisujemy numer księgi wieczystej) hipoteki umownej na kwotę ….. (wpisujemy wysokość kwoty hipotecznej) ustanowionej na rzecz …. (wpisujemy nazwę wierzyciela hipotecznego) z siedzibą w …. (wpisujemy nazwę miasta, w którym wierzyciel ma swoją siedzibę”.

Przykład:

“Wnoszę o wykreślenie z działu IV księgi wieczystej o numerze WA3M/0001234567/8 hipoteki umownej na kwotę 300.000 PLN ustanowionej na rzecz PKO Bank Polski S.A. z siedzibą w Warszawie.”

Uzupełniony wniosek powinien być podpisany przez wszystkich wnioskodawców.

3. Opłacenie wniosku o wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej

Przed złożeniem w Sądzie Rejonowym wniosku o wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej, należy w tym Sądzie uiścić wymaganą opłatę.

Zgodnie z ustawą z dnia 28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych, opłata od wniosku o wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej stanowi połowę opłaty należnej od wniosku o wpis ograniczonego prawa rzeczowego i wynosi 100 zł (Art. 46: Od wniosku o wykreślenie wpisu pobiera się połowę opłaty należnej od wniosku o wpis.).

Opłatę sądową w zakresie wniosku o wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej można uiścić w formie:

  • bezgotówkowej – przelewem na rachunek bieżący dochodów adekwatnego Sądu Rejonowego (Numer rachunku bankowego Sądu znajdziemy na stronie internetowej danego sądu, w którym prowadzona jest księga wieczysta nieruchomości. Potwierdzenie przelewu należy dodać do wniosku jako załącznik.);
  • gotówkowej – bezpośrednio w kasie Sądu;
  • znaków opłaty sądowej o odpowiedniej wartości (znaki można nabyć w kasie Sądu lub na stronie systemu e-Płatności pod adresem https://oplaty.ms.gov.pl.

4. Załączniki do wniosku o wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej

Do wniosku o wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej należy dołączyć:

  • zaświadczenie od wierzyciela potwierdzające spłatę zadłużenia i zawierające zgodę na wykreślenie hipoteki,
  • dowód uiszczenia opłaty sądowej – w sytuacji, gdy płatność była wykonana przelewem,
  • niektóre sądy wymagają także odpisu z KRS dla banku w celu wykazania, iż osoby udzielające pełnomocnictwa do złożenia oświadczania o wykreśleniu hipoteki były do tego uprawnione.

5. Złożenie wniosku o wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej w Sądzie Rejonowym

Prawidłowo wypełniony wniosek KW-WPIS wraz z załącznikiem stanowiącym podstawę wykreślenia hipoteki z księgi wieczystej oraz dowodem uiszczenia opłaty sądowej, należy złożyć w Sądzie Rejonowym adekwatnym dla miejsca położenia nieruchomości obciążonej hipoteką.

Ile się czeka na wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej?

Czas oczekiwania na wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej jest różny w różnych Sądach Rejonowych i zależy od obłożenia sądów sprawami wieczystoksięgowymi. W dużych miastach czas oczekiwania na wpis/wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej może przekraczać choćby 12 miesięcy. Natomiast w przypadku małego obłożenia sądów sprawami wieczystoksięgowymi, czas oczekiwania na wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej skraca się choćby do 3 miesięcy.

Podstawa prawna:

  1. Ustawa z dnia 6 lipca 1982 r. o księgach wieczystych i hipotece.
  2. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe.
  3. Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny.
  4. Ustawa z dnia 28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych.

Zdjęcie: Pixabay.com

Idź do oryginalnego materiału