Wojewódzkie Forum Ochrony Infrastruktury Krytycznej w Porcie Gdynia

gospodarkamorska.pl 4 godzin temu
Zdjęcie: GospodarkaMorska.pl - portal morski, portal gospodarczy


W siedzibie Zarządu Morskiego Portu Gdynia odbyło się Wojewódzkie Forum Ochrony Infrastruktury Krytycznej, wraz z Konwentem Dyrektorów Wydziałów Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Urzędów Wojewódzkich. W jego trakcie przedstawiciele władz samorządowych, branży portowej i instytucji związanych z szeroko rozumianym bezpieczeństwem rozmawiali na temat współczesnych wyzwań w zakresie ochrony infrastruktury krytycznej, w tym morskiej. Omawiali również metody przeciwdziałania zagrożeniom, wprowadzania odpowiednich procedur oraz rozwiązań systemowych i technologicznych.

Jako pierwsza zabrała głos wojewoda pomorska Beata Rutkiewicz, która przywitała osoby uczestniczące w wydarzeniu. Podkreśliła, iż tego rodzaju spotkania są niezwykle ważne ze względu na współczesne wyzwania i ogólnie trudny okres, na co składają się sytuacja za wschodnią granicą, czy też powódź na południu kraju. Wskazała województwo pomorskie jako wydające się być daleko od tych problemów, niemniej także w nim nie brakuje wyzwań. Ponadto zwróciła uwagę, iż lokalne samorządy i służby również muszą być stale gotowe do tego, by skutecznie przeciwdziałać zagrożeniom.

– Port Gdynia i Port Gdańsk to są nasze perły w koronie, które też trzeba wzmacniać i na pewno są jednymi z ważniejszych ogniw. Dla mnie osobiście podstawą w tej kwestii są trzy zasady: współdziałanie, kooperacja i zaufanie. Jak je dobrze zorganizujemy, to będziemy wszyscy w miarę bezpieczni patrząc na różne okoliczności – podkreśliła Beata Rutkiewicz.

Następnie głos zabrał Piotr Gorzeński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia, będący gospodarzem wydarzenia. Wskazał na znaczenie Gdyni i jej portu, w ramach którego funkcjonuje także port wojenny, sprawujący istotną rolę w systemie bezpieczeństwa tak polskiego wybrzeża, jak i całego państwa.

– Myślę, iż nie ma tak naprawdę lepszego miejsca do dyskusji o infrastrukturze krytycznej jak porty, a szczególnie Port Gdynia. Wiele w tym zakresie się dzieje, czego przejawem jest wczorajsze podpisanie umowy na budowę falochronów jako infrastruktury, która będzie chroniła nowe elementy naszego portu, jak nowe nabrzeże i Port Zewnętrzny. Biorąc pod uwagę to, iż Port Gdynia jest portem podwójnego przeznaczenia, będzie miał znaczną rolę właśnie jeśli chodzi o infrastrukturę krytyczną – wskazał Piotr Gorzeński.

Wystąpienie otwierające wygłosił Zbigniew Muszyński, dyrektor Rządowego Centrum Bezpieczeństwa. Omówił rolę i zadania samej instytucji, wskazując że obok „alertów RCB”, jest także platformą do zarządzania kryzysowego dla Rady Ministrów, premiera i ministra spraw wewnętrznych. Do tego wszczyna różnego rodzaju procedury, które są istotne z punktu widzenia zarządzania kryzysowego. W tej ostatniej sprawie odpowiada za kwestie związane z współpracą z Unią Europejską i NATO. Do kompetencji RCB należy także tworzenie materiałów informacyjnych, w tym treści poglądowych w kontekście reagowania na zagrożenia oraz metod radzenia sobie z nimi.

Następnie głos zabrał Andrzej Hawryluk, wiceprezes Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych, która jest jednostką sektora finansów strategicznych, zapasów ropy naftowej, paliw oraz gazu. Wykonuje ona też inne zadania określone w odrębnych przepisach, a jako główne prelegent wskazał dysponowanie rezerwami strategicznymi, usługi transportowe i a także realizację innych poleceń wskazanych przez uprawnione do tego podmioty. Przykładem jej działań jest zaangażowanie w ramach powodzi poprzez decyzję ministra spraw wewnętrznych, który wskazał, iż RARS będzie realizowała pomoc w postaci różnego rodzaju usług, w tym zakupów i realizacji darowizn. Ponadto minister finansów zlecił, iż przekazywana pomoc, jaka idzie przez agencję, jest zwolniona z podatku VAT.

Doświadczenie z powodzi, która przetacza się przez kraj niemal od początku września, ma pokazywać, jak RARS angażuje się w pomoc potrzebującym. Oznacza tu magazynowanie i dostarczanie artykułów pierwszej potrzeby, tworzenie infrastruktury, w tym tymczasowych obiektów użyteczności publicznej z dostarczonych kontenerów.

Kolejne wystąpienie wygłosił Mirosław Czapiewski, wiceprezes zarządu spółki ds. infrastruktury w Porcie Gdynia. Przybliżył jego aspekty w systemie logistycznym wsparcia sił zbrojnych wchodzących w skład sojuszniczych sił wzmocnienia. Wskazał też, iż Port Gdynia ma już 100 lat i dowodem na jego rolę jest fakt, iż już u swych początków stanowił element systemu nie tylko handlowego, ale też obronnego. Przejawem tego jest choćby bliskość portu wojennego. Oprócz tego w terminalach realizowane są przeładunki ładunków specjalnych, dotyczących obronności. Biorą w tym udział Bałtycki Terminal Kontenerowy oraz OT Port Gdynia. Wskazał przy tym na szereg inwestycji dotyczących rozwoju transportu drogowego i kolejowego, które mają pozytywnie wpłynąć na przepustowość towarową oraz tym samym wydajność przeładunków w terminalach.

– Jesteśmy istotnym elementem w systemie logistycznym dróg transportowych dostarczania i wywożenia sprzętu specjalnego. Aby móc to sprawnie zrealizować niezbędne są inwestycje, takie jak choćby Droga Czerwona oraz budowa trasy kolejowej 201. Do tego dochodzą nasze plany rozwojowe względem utworzenia portu zewnętrznego, co w istotny sposób będzie wpływać na sprawność obsługi ładunków specjalnych – przekazał Mirosław Czapiewski.

Po tym wystąpieniu miała miejsca przerwa, a następnie praktyczny pokaz sił ratowniczych Portu Gdynia. Członkowie m.in. portowej straży pożarnej pokazali swoje przygotowanie do realizowania procedur związanych z bezpieczeństwem portowym i działania w ramach zwalczania zagrożeń, w tym neutralizacji skutków wypadków. Akcji strażaków i ratowników przyglądali się goście i prelegenci biorący udział w konferencji.

W dalszej części wydarzenia przedstawiciele instytucji związanych z energetyką, infrastrukturą portową oraz bezpieczeństwem przedstawiły takie zagadnienia jak znaczenie i sposoby ochrony obiektów infrastruktury krytycznej, zapewnienie ciągłości działania dostaw energii elektrycznej w obliczu kryzysu, czy też możliwości ochrony łańcucha dostaw. Dzięki temu, jak i pokazom na żywo uczestnicy Wojewódzkiego Forum Ochrony Infrastruktury Krytycznej mogli wymienić się doświadczeniami oraz zaznajomić z wiedzą zarówno teoretyczną, jak i praktyczną.

Idź do oryginalnego materiału