Praca zdalna
Praca zdalna, to praca wykonywana całkowicie lub częściowo w miejscu wskazanym przez pracownika i każdorazowo uzgodnionym z pracodawcą, w tym pod adresem zamieszkania pracownika, w szczególności z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość. Uzgodnienie między stronami umowy o pracę dotyczące wykonywania pracy zdalnej przez pracownika może nastąpić:
- przy zawieraniu umowy o pracę albo
- w trakcie zatrudnienia.
Praca zdalna a BHP
Zgodnie z obowiązującym przepisem art. 211 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy pracownik m.in. ma nie tylko prawo ale i obowiązek znać przepisy BHP oraz wykonywać pracę w sposób chroniący jego zdrowie przed jakimkolwiek uszczerbkiem. Powyższy przepis ma bezpośrednie przełożenie do pracy zdalnej, dlatego należy pamiętać, iż pracodawca będzie zobowiązany do przygotowania pracownika w zakresie zorganizowania zdrowego i bezpiecznego stanowiska pracy.
Dodatkowo należy mieć na uwadze fakt, że pracownicy podlegają szkoleniom wstępnym i okresowym w dziedzinie BHP, bowiem pracodawca zobowiązany jest do przeprowadzenia takiego szkolenia zawsze przed dopuszczeniem do pracy oraz okresowo w zależności od charakteru wykonywanej pracy. Co więcej, sam pracodawca również podlega szkoleniu w zakresie niezbędnym do wykonywania ciążących na nim obowiązków.
W sytuacji natomiast, gdy pracownik od początku zatrudnienia u pracodawcy będzie świadczył pracę w formie zdalnej, to wyłącza się stosowanie art. 237(3) §2 (2) Kodeksu pracy. Oznacza to, iż szkolenie okresowe takiego pracownika będzie wymagane w przypadku wykonywania pracy na stanowisku administracyjno-biurowym, gdy rodzaj przeważającej działalności pracodawcy w rozumieniu przepisów o statystyce publicznej znajduje się w grupie działalności, dla której ustalono nie wyższą niż trzecia kategorię ryzyka w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych.
Wypadek w czasie pracy a przepisy prawa pracy
Kodeks pracy reguluje kwestie związaną z wypadkiem w czasie pracy. Zgodnie z przepisem art. 234 Kodeksu pracy:
- W razie wypadku przy pracy pracodawca jest obowiązany podjąć niezbędne działania eliminujące lub ograniczające zagrożenie, zapewnić udzielenie pierwszej pomocy osobom poszkodowanym i ustalenie w przewidzianym trybie okoliczności i przyczyn wypadku oraz zastosować odpowiednie środki zapobiegające podobnym wypadkom [por. §1];
- Pracodawca jest obowiązany niezwłocznie zawiadomić adekwatnego okręgowego inspektora pracy i prokuratora o śmiertelnym, ciężkim lub zbiorowym wypadku przy pracy oraz o każdym innym wypadku, który wywołał wymienione skutki, mającym związek z pracą, o ile może być uznany za wypadek przy pracy [por. §2];
- Pracodawca jest obowiązany prowadzić rejestr wypadków przy pracy [por. §3];
- Pracodawca jest obowiązany przechowywać protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy wraz z pozostałą dokumentacją powypadkową przez 10 lat [por. §3(1)];
- Koszty związane z ustalaniem okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy ponosi pracodawca [por. §4].
Niewątpliwie zatem, gdy dojdzie do wypadku pracownika w czasie pracy, to pracodawca zobowiązany jest do podjęcia niezbędnych działań eliminujących lub ograniczających zagrożenie, zapewnić udzielenie pierwszej pomocy osobom poszkodowanym i ustalenie w przewidzianym trybie okoliczności i przyczyn wypadku oraz zastosować odpowiednie środki zapobiegające podobnym wypadkom.
Pracodawca jest obowiązany:
- zapewnić środki niezbędne do udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników;
- wyznaczyć pracowników do:
- udzielania pierwszej pomocy,
- wykonywania działań w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników;
- zapewnić łączność ze służbami zewnętrznymi wyspecjalizowanymi w szczególności w zakresie udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, ratownictwa medycznego oraz ochrony przeciwpożarowej.
Działania te powinny być dostosowane do rodzaju i zakresu prowadzonej działalności, liczby zatrudnionych pracowników i innych osób przebywających na terenie zakładu pracy oraz rodzaju i poziomu występujących zagrożeń.
– realizacja obowiązku przez pracodawcę w zakresie ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku w pracy dotyczy powołania zespołu powypadkowego. Co oznacza, iż pracodawca nie jest uprawniony do samodzielnego dokonywania kwalifikowania zdarzenia wypadkowego dotyczącego pracownika
Warto również pamiętać, że:
- pogorszenie stanu chorobowego bez związku z wykonywaną pracą i będące skutkiem rozwoju samoistnego schorzenia, nie będzie uznane za wypadek przy pracy, choćby nastąpiło nagle;
- wykonywanie zwykłych (typowych, normalnych) czynności przez pracownika, który następnie zachorował, nie może być uznane za zewnętrzną przyczynę wypadku przy pracy, gdyż sama praca nie może stanowić zewnętrznej przyczyny w rozumieniu definicji wypadku przy pracy, ale może nią być dopiero określona nadzwyczajna sytuacja związana z tą pracą, która staje się współdziałającą przyczyną zewnętrzną;
- za wypadek przy pracy może być uznana także sytuacja, gdy utrata zdrowia była wynikiem wpływu czynników zewnętrznych pozostających w związku z pracą na rozwijające się samoistnie schorzenie. Musi zatem dojść do kumulowania się negatywnych dla zdrowia pracownika czynników i ich przerodzenie się w sprawczą przyczynę wypadku przy pracy. Zewnętrzną przyczyną zdarzenia będącego wypadkiem przy pracy może być zatem wykonywanie pracy w normalnych warunkach, jeżeli ze względu na stan zdrowia pracownika powodowały one nadmierne obciążenie jego organizmu, przy uwzględnieniu całego okresu, przez który praca nieodpowiadająca stanowi zdrowia pracownika była wykonywana, a nie tylko dzień, w którym zdarzenie nastąpiło. W tym przypadku jest jednak konieczne wykazanie przez poszkodowanego związku przyczynowo – skutkowego pomiędzy stanem jego zdrowia i wpływem czynników występujących przy normalnych czynnościach pracowniczych, a mianowicie by właśnie te czynniki przyspieszyły rozwój choroby lub doprowadziły do jej nagłej eskalacji [tak Wyrok Sądu Apelacyjnego w Gdańsku – III Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych z dnia 8 maja 2014 r., sygn. III APa 4/14].
Wypadek pracownika podczas pracy zdalnej
Nawet wykonywanie pracy na zasadzie zdalnej, czyli np. w miejscu zamieszkania albo w innym miejscu, na które pracodawca wyraził zgodę, nie zwalnia pracodawcy z odpowiedzialności za stan bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie pracy oraz obowiązku do podejmowania działań polegających na zapobiegniu wypadkom przy pracy, czemu ma służyć ustalenie okoliczności i przyczyn każdego wypadku.
Obowiązki pracodawcy przy wypadku pracownika podczas pracy zdalnej:
- udzielenie poszkodowanemu pierwszej pomocy, o ile jest to możliwe;
- zabezpieczenie miejsca wypadku;
- powołanie zespołu powypadkowego przez pracodawcę, który dokonuje następujących czynności:
- ustala okoliczności i przyczyny wypadku;
- bada warunki wykonywanej pracy;
- zbiera informacje dotyczące okoliczności wypadku;
- sporządza protokół powypadkowy;
- przekazuje protokół powypadkowy pracodawcy, pracownikowi, inspektorowi Państwowej Inspekcji Pracy;
- niezwłoczne zawiadomienie adekwatnego okręgowego inspektora pracy i prokuratora o śmiertelnym, ciężkim lub zbiorowym wypadku przy pracy oraz o każdym innym wypadku, który wywołał takie skutki, mającym związek z pracą, o ile może być uznany za wypadek przy pracy;
- rejestracja wypadku w rejestrze wypadków;
- analiza i ocena przyczyn wypadku przy pracy zdalnej.
– należy pamiętać, iż zgodnie z przepisem art. 283 § 2 pkt 6 Kodeksu pracy kto wbrew obowiązkowi nie zawiadamia adekwatnego okręgowego inspektora pracy, prokuratora lub innego adekwatnego organu o śmiertelnym, ciężkim lub zbiorowym wypadku przy pracy oraz o każdym innym wypadku, który wywołał wymienione skutki, mającym związek z pracą, o ile może być uznany za wypadek przy pracy, nie ujawnia wypadku przy pracy albo przedstawia niezgodne z prawdą informacje, dowody lub dokumenty dotyczące takich wypadków – podlega karze grzywny od 1000 zł do 30 000 zł.
Jeśli chodzi o obowiązki pracownika, to gdy dojdzie do wypadku pracownik zobowiązany jest do poinformowania swojego pracodawcy albo bezpośredniego przełożonego o zaistniałej okoliczności.
Należy również pamiętać o tym, iż pracodawca zobowiązany jest przechowywać protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy wraz z pozostałą dokumentacją powypadkową przez 10 lat.
Podsumowanie
Do wypadku może dojść wszędzie – zarówno w zakładzie pracy bądź na jego terenie albo w domu pracownika. Niezależnie od miejsca wypadku pracodawca ma szereg obowiązków należnych do podjęcia w związku z zaistniała sytuacją. Warto pamiętać, iż pracownikowi, który uległ wypadkowi w miejscu pracy przysługują świadczenia, których charakter i wysokość uzależniona jest w szczególności od charakteru poniesionych obrażeń, uszkodzeń ciała, uszczerbku na zdrowiu.
Więcej na temat jednorazowych świadczeń z tytułu wypadku w pracy przeczytasz tutaj.
Adrianna Glapiak,
Autorka tekstów prawnych na ifirma.pl
Prawnik posiadająca wieloletnie doświadczenie w doradztwie prawnym oraz podatkowym. Na co dzień swoją wiedzę i doświadczenie poszerza dzięki pracy jako specjalista do spraw prawnych, a czas wolny poświęca na podnoszeniu kwalifikacji w zakresie aspektów prawnych w e-commerce i social mediach oraz szeroko pojętym prawie autorskim.