Spis treści
Czytasz teraz:
Wyszukiwarki internetowe – które z nich są najpopularniejsze? Sprawdź ranking!
- Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe w Polsce – wersja desktopowa
- Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe w Polsce – wersja mobilna
- Ranking wyszukiwarek internetowych
- Bing
- Yandex
- Yahoo!
- Baidu
Zamknij
W 2024 roku zaobserwowano zwiększenie użytkowników również w innych wyszukiwarkach, nie tylko w Google. Jakie zatem są najpopularniejsze i najlepsze wyszukiwarki internetowe? Czym różnią się między sobą? Odpowiedzi znajdziesz w artykule!
Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe w Polsce – wersja desktopowa
Bezkonkurencyjnie najpopularniejszą wyszukiwarką w Polsce i na świecie (z wyjątkiem dwóch miejsc) jest Google. W I kwartale 2024 z wyszukiwarki tej korzystało 91,5% wszystkich internautów na świecie.
Popularność tej wyszukiwarki sprawia, iż odgrywa ona kluczową rolę, jeżeli chodzi o pozycjonowanie stron w internecie – w końcu to tutaj najwięcej użytkowników poszukuje informacji. W Polsce w tym okresie z wyszukiwarki Google w wersji desktopowej korzystało 86,2% użytkowników.
Statystyki udostępnione przez StatCounter pokazują, iż w ostatnim czasie wzrosła również pozycja wyszukiwarki Bing, oferowanej przez Microsoft. W I kwartale 2024 w Polsce z tej wyszukiwarki w wersji desktopowej korzystało 10,35% użytkowników.
(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)
Wypełnij formularz i odbierz wycenę
Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.
Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.
O Verseo
Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: [email protected]
Masz prawo do:
- dostępu do swoich danych,
- sprostowania swoich danych,
- żądania usunięcia danych,
- ograniczenia przetwarzania,
- wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
- przenoszenia danych osobowych,
- cofnięcia zgody.
Jeśli uważasz, iż przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Twoje dane przetwarzamy w celu:
- obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
- marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
- zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.
Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.
Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:
- dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
- podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.
Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:
- niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
- w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.
Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.
Udział pozostałych wyszukiwarek internetowych w desktopie:
- Yahoo! – 1,37%,
- DuckDuckGo – 0,61%,
- Yandex – 0,56%,
- inne – 0,18%.
Na popularności zyskuje także wyszukiwarka DuckDuckGo, która oferuje prywatność użytkownikom i nie stosuje kodów śledzących.
Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe w Polsce – wersja mobilna
Nieco inaczej wygląda sytuacja w przypadku wyszukiwarek internetowych dla urządzeń mobile. Tu zdecydowaną dominację w Polsce posiada internetowa wyszukiwarka Google – udział użytkowników w I kwartale 2024 wyniósł 98,59%!
Udział pozostałych wyszukiwarek internetowych na urządzeniach mobilnych w Polsce:
- DuckDuckGo – 0,58%,
- Bing – 0,44%,
- Yandex – 0,29%,
- Yahoo! – 0,03%,
- inne – 0,06%.
Z kolei TOP 5 najpopularniejszych wyszukiwarek na świecie to: Google (91,5%), Bing (3,35%), Yandex (1,75%), Yahoo! (1,09%), Baidu (0,87%). Zaledwie w dwóch kluczowych miejscach na świecie Google nie posiada statusu monopolisty – w Rosji i Chinach. W Rosji największą popularność posiada internetowa wyszukiwarka Yandex, z kolei w Chinach – Baidu.
Ranking wyszukiwarek internetowych
Wyszukiwarki internetowe to niezbędne rozwiązania dla użytkowników. Mimo monopolu Google inne wyszukiwarki starają się wprowadzić rozwiązania, które zachęcą internatów. Poznaj 5 najpopularniejszych światowych wyszukiwarek i sprawdź, czym się różnią. Dowiedz się, jaka jest najlepsza wyszukiwarka internetowa!
Historia Google zaczęła się w 1994 roku z inicjatywy projektu studenckiego. To wówczas dwaj studenci – Larry Page i Sergey Brin – opracowali algorytm znany dziś jako PageRank. Niewątpliwy sukces Google, który jest widoczny współcześnie, wynika m.in. z faktu, iż wyszukiwarka ta posiada największą liczbę zaindeksowanych stron.
Zainteresowanie użytkowników tą wyszukiwarką wynika także z różnorodnych funkcji, które oferuje, m.in. wyszukiwanie dzięki grafiki czy głosu, a także dodatkowe rozwiązania, jak:
- Google Ads,
- wizytówki Google,
- filmy dostępne na YouTube,
- Google Analytics.
Sama wyszukiwarka jest bardzo intuicyjna i łatwa w obsłudze. Dodatkowo czynnikiem napędzającym m.in. wśród użytkowników mobile jest fakt, iż rozwiązania Google są domyślnie zainstalowane na urządzeniach w systemie Android. Google daje możliwość uzyskania wyników wyszukiwania w postaci muzyki, obrazu czy wideo.
Zalety wyszukiwarki | Wady wyszukiwarki |
Duża liczba zaindeksowanych podstron | Śledzenie zachowań internautów, brak prywatności |
Intuicyjny interfejs | |
Dodatkowe funkcje i rozwiązania (wyszukiwanie głosowe, Google Ads, Google Analytics, inne) |
Bing
To druga najczęściej używana wyszukiwarka internetowa. Bing, jako rozwiązanie oferowane przez Microsoft, zbudował swoją pozycję właśnie dzięki automatycznej instalacji we wszystkich urządzeniach opartych na systemie Windows. Przeglądarka Edge, bazująca na wyszukiwarce Bing, instalowana jest domyślnie na wszystkich urządzeniach Windows.
Choć wyszukiwarka stara się wprowadzać rozwiązania przyjazne dla użytkowników, m.in. wyszukiwanie dzięki obrazu, to przez cały czas pozostaje bardzo daleko za głównym konkurentem. Wynika to m.in. z faktu, iż wyszukiwarka Bing jest znacznie mniej intuicyjna, a także – podobnie jak Google – nie zapewnia prywatności internautom. W Bing możliwe jest uzyskanie wyników wyszukiwania w postaci muzyki, obrazu czy wideo.
W 2023 roku Bing połączył siły z OpenAI, co przyniosło korzyści m.in. w otrzymywaniu odpowiedzi na zapytania w bardziej naturalnym dla użytkowników języku.
Zalety wyszukiwarki | Wady wyszukiwarki |
Integracja z usługami Microsoftu | Nieintuicyjna |
Wyszukiwanie dzięki obrazu | Brak prywatności |
Integracja z OpenAI | Brak wyszukiwania głosowego |
Yandex
To wyszukiwarka popularna szczególnie w Rosji. W I kwartale 2024 roku na terenie tego państwa z wyszukiwarki korzystało aż 70,94% użytkowników, co przełożyło się na zajęcie przez Yandex trzeciego miejsca w zakresie najbardziej popularnych wyszukiwarek na świecie. Oprócz tego wyszukiwarka jest używana przez internautów z Kazachstanu, Ukrainy, Białorusi i Turcji.
Yandex posiada dodatkowe funkcje, takie jak możliwość uzyskania wyników wyszukiwania w postaci muzyki czy filmów, a także darmowe narzędzie do mierzenia ruchu. Oprócz tego posiada część funkcji analogicznych do wyszukiwarki Google, takich jak Yandex Disk (stworzony do przechowywania plików w chmurze i na serwerach) czy usługę tłumacza i map.
Zalety wyszukiwarki | Wady wyszukiwarki |
Funkcjonalnie zbliżona do Google | Brak prywatności |
Posiada dodatkowe funkcje i rozwiązania, jak wyszukiwania obrazem, narzędzie do mierzenia ruchu – Yandex Metrica czy odpowiednik dysku Google – Yandex Disk) | Ograniczony rynek – wyszukiwarka cieszy się popularnością w określonych miejscach na świecie |
Yahoo!
To jedna z najstarszych wyszukiwarek, której pozycja z roku na rok spada. Mimo iż jej historia, podobnie jak Google, rozpoczęła się w 1994 roku, to Yahoo! nie może cieszyć się choćby w połowie tak dużym sukcesem. Co ciekawe, wyszukiwarka jest całkiem popularna w Japonii (korzysta z niej 12,27% użytkowników). Z Yahoo! korzystają również użytkownicy Stanów Zjednoczonych (2,3%).
Yahoo! oferuje szereg dodatkowych rozwiązań, takich jak np. Yahoo! Mail (skrzynka e-mail), Yahoo! News (aktualności ze świata) czy Yahoo! Groups – przestrzeń stworzona do dyskusji online.
Do wad wyszukiwarki z pewnością należy zaliczyć brak innowacyjności, przez co znacząco spada jej pozycja na tle konkurentów. Z powodu zaniechania wprowadzania innowacji algorytmy wyszukiwarki również są zbyt mało zaawansowane w porównaniu do konkurentów.
Zalety wyszukiwarki | Wady wyszukiwarki |
Integracja z całym systemem Yahoo! (poczta, newsy, pogoda, grupy) | Brak innowacji |
Zbyt uproszczone algorytmy | |
Przestarzałość technologiczna | |
Brak prywatności |
Baidu
To chińska wyszukiwarka stworzona w 2000 roku, która dominuje w Chińskiej Republice Ludowej. Jej udział w wyszukiwaniach użytkowników wzrósł zwłaszcza po 2010 roku, gdy na terenie tego państwa została zablokowana wyszukiwarka Google. Wynikało to m.in. z braku dostosowania się Google do wymagań narzucanych przez chiński rząd, związanych z cenzurowaniem wyników wyszukiwania. Z wyszukiwarki Google użytkownicy korzystają zwykle dzięki VPN i udział ten wynosi 4,75%.
Funkcje dostępne w Baidu to m.in. możliwość wyszukiwania dzięki obrazu i głosu, a także dodatkowe rozwiązania, m.in.:
- Baidu Zhidao – to pewnego rodzaju forum, platforma stworzona do zadawania pytań i udzielania odpowiedzi przez użytkowników,
- Baidu Baike – to odpowiednik dostępnej w Google Wikipedii,
- Baidu Tieba – to typowe forum internetowe, na którym użytkownicy mogą prowadzić dyskusje.
Oprócz tego Baidu oferuje m.in. funkcję tłumacza czy usługę map i nawigacji.
Zalety wyszukiwarki | Wady wyszukiwarki |
Wyszukiwanie dzięki obrazu i głosu | Dostępna wyłącznie na rynku chińskim |
Dodatkowe funkcjonalności, m.in. Baidu Zhidao czy Baidu Tieba | Cenzura |
Brak prywatności |
Wyszukiwarki internetowe są jednym z najważniejszych narzędzi współczesnego internetu – dla użytkowników to podstawowe rozwiązanie do wyszukiwania informacji, dla usługodawców zaś to możliwość dotarcia ze swoją ofertą do tychże użytkowników.