Zakaz konkurencji w umowie B2B – niezbędne wskazówki dla przedsiębiorców

22 godzin temu

Umowa B2B (z ang. Business to Business) to umowa cywilnoprawna regulująca współpracę pomiędzy przedsiębiorcami. Stronami umowy mogą być zarówno osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, jak i spółki handlowe. Jednym z kluczowych zapisów, które mogą pojawić się w takiej umowie jest zakaz konkurencji. Choć jego celem jest ochrona interesów firmy, to jego konstrukcja oraz zakres powinny być starannie przemyślane, aby uniknąć potencjalnych sporów prawnych.

Czym jest zakaz konkurencji i jakie są jego rodzaje?

Zakaz konkurencji w umowie B2B ma na celu ograniczenie możliwości przedsiębiorcy do prowadzenia działalności konkurencyjnej w stosunku do firmy, z którą zawarł umowę. Wprowadzenie tego typu zapisu do umowy jest szczególnie istotne
w branżach, gdzie konkurencyjne działania mogą zagrozić stabilności finansowej przedsiębiorstwa lub zasobom intelektualnym, które firma stara się chronić.

W zależności od umowy i potrzeb stron zakaz konkurencji może przyjąć różne formy:

  • zakaz konkurencji podczas trwania umowy – zabezpiecza dostęp do kluczowych informacji handlowych lub technologicznych wykorzystywanych
    w trakcie współpracy;
  • zakaz konkurencji po zakończeniu umowy – zabezpiecza przed założeniem konkurencyjnej firmy przez współpracownika w oparciu o zdobyte doświadczenie, know-how, czy nawiązane kontakty w trakcie współpracy;
  • zakaz konkurencji ograniczony do określonych terytoriów lub grup klientów – zabezpiecza interesy przedsiębiorcy w określonym regionie oraz relacje z Klientami.

Klauzula zakazu konkurencji po rozwiązaniu umowy – co warto wiedzieć?

W polskim porządku prawnym szczególnie uwarunkowana jest klauzula zakazu konkurencji po rozwiązaniu umowy B2B, która dla swojej skuteczności wymaga, aby była ona:

  • uzasadniona, musi istnieć rzeczywista potrzeba ochrony interesów firmy, np. ochrony tajemnic handlowych, technologii czy klientów;
  • czasowo ograniczona, nie może trwać w nieskończoność;
  • terytorialnie ograniczona, nie może obejmować całego świata;
  • zrównoważona, musi być proporcjonalna do zakresu ochrony interesów firmy, jednocześnie nadmiernie nie ograniczając działalności drugiego przedsiębiorcy.

Niezbędne wskazówki dla przedsiębiorców

  1. Dostosowanie zapisów do specyfiki branży, konkurencja w różnych branżach jest inna, inny jest jej wymiar, inne są jej podstawy, zatem to w oparciu o te dane zakres zakazu takiej konkurencji i jego rygor powinien być określony;
  2. Szczegółowe określenie zakresu zakazu – zakaz konkurencji powinien być dokładnie określony, zarówno podmiotowo, przedmiotowo, terytorialnie jak
    i czasowo;
  3. Odpowiednie wynagrodzenie przysługujące pomimo trwania zakazu konkurencji po rozwiązaniu umowy B2B – w przypadku, gdy zakaz konkurencji ma obowiązywać również po zakończeniu umowy B2B, zalecamy ustalenie odpowiedniego wynagrodzenia będącego w swojej istocie odszkodowaniem za ograniczenie działalności zawodowej, które trwa dalej pomimo rozwiązania kontraktu, a jakie Zleceniodawca wypłaci Zleceniobiorcy w tym okresie. Ważne, aby wysokość wynagrodzenia była odpowiednia i proporcjonalna do zakresu zakazu konkurencji, co pomoże zminimalizować ryzyko jego późniejszego podważenia na drodze sądowej.
  4. Konsultacja z prawnikiem – zagadnienie zakazu konkurencji jest złożone, zatem zasadnym jest skorzystanie z pomocy prawnika, aby zapis był prawnie skuteczny
    i dostosowany do indywidualnych potrzeb firmy.

Podsumowanie

Zakaz konkurencji w umowie B2B jest istotnym narzędziem ochrony interesów przedsiębiorcy, ale wymaga staranności w jego formułowaniu. najważniejsze jest, aby zakaz był uzasadniony, czasowo i terytorialnie ograniczony, a także proporcjonalny do rzeczywistej potrzeby ochrony firmy. Przedsiębiorcy powinni również pamiętać o konieczności wypłaty wynagrodzenia za czas obowiązywania zakazu konkurencji oraz o konsultacjach prawnych, które zapewnią poprawność takich zapisów w umowie.

Artykuł autorstwa: adw. Ewa Bogusz-Iwańska

W razie pytań, a także pomysłów tematów na kolejne wydania Newsletter’a zapraszamy do kontaktu:

[email protected]

Idź do oryginalnego materiału