Robiąc zakupy online, zawsze ryzykujemy tym, iż wybrany rozmiar będzie nietrafiony. Dany model produktu również może nas rozczarować, kiedy zobaczymy go na żywo. W związku z tym wciąż nie brakuje osób, które wolą kupować stacjonarnie. Nie da się jednak ukryć, iż branża e-commerce prężnie się rozwija. Nowe przepisy zawarte w Dyrektywie (UE) 2023/2673 usprawnią jej działanie jeszcze bardziej. Wszystko dzięki intuicyjnemu przyciskowi, który ma umożliwić klientom łatwy zwrot.
REKLAMA
Zobacz wideo Sandra Kubicka rozprawia o zarobkach gwiazd
Zwroty online będą bardziej intuicyjne. Sprawą zajmie się UOKiK
Do tej pory wiele firm działających w branży e-commerce skupiało się głównie na tym, aby udoskonalić funkcję robienia zakupów online dla klienta. Przejście tego procesu miało być możliwie jak najbardziej intuicyjne. W najbliższym czasie przedsiębiorstwa te będą musiały jednak skupić się na nieco innym aspekcie - ułatwieniu zwrotów.
Zobacz też: Firmy ruszą z rekrutacjami. Nowy rok oznacza więcej możliwości? Jedna branża pozwoli na wiele
Nadchodzi era, w której tak zwane dark patterns polegające na celowym zniechęceniu klienta do dokonania zwrotu poprzez ukrywanie lub utrudnianie opcji odstąpienia od umowy, odejdą w niepamięć. Nowe przepisy obejmą teren całej Unii Europejskiej. W Polsce nadzór nad ich funkcjonowaniem będzie pełnić Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Kary za nieprzestrzeganie zasad opisanych w dyrektywie będą proporcjonalne do obrotów przedsiębiorstwa. Rozporządzenie to będzie dotyczyło nie tylko sklepów odzieżowych, ale także wszystkich internetowych usługodawców, również tych oferujących subskrypcję cyfrowych treści.
Proste zwroty online mogą przyciągnąć więcej klientów. Dyrektywa wejdzie w życie w 2026 roku
Wdrożenie w życie Dyrektywy (UE) 2023/2673 z całą pewnością sprawi, iż liczba osób preferujących zakupy online zwiększy się. Andrzej Ciesielski, CEO Furgonetka.pl - firmy zajmującej się zwrotem zakupów - w wypowiedzi dla portalu sadeczanin.info - stwierdził, iż łatwy zwrot zachęca ludzi do korzystania z ofert branży e-commerce. Dzięki nowym zasadom będzie to tak proste, jak kupowanie.
Sklepy będą musiały nie tylko zapewnić możliwość odstąpienia od umowy jednym kliknięciem, ale też dostosować całą infrastrukturę informatyczną i logistyczną do natychmiastowego potwierdzania odstąpienia od umowy w formie trwałej, np. e-mail z numerem sprawy i datą rezygnacji, aktualizacji statusu zamówienia oraz wdrożenia mechanizmów obsługi zwrotu w zintegrowanych systemach magazynowych i finansowych
- tłumaczy w rozmowie z Faktem Michał Wójcik z firmy Alsendo, która dostarcza oprogramowanie i usługi wspierające zarządzanie wysyłkami Zgodnie z normami ustalonymi przez UE, cały proces musi być:
intuicyjny - przycisk powinien znajdować się w widocznym miejscu,
prosty - bazujący na zebranych danych przez system CRM, przez co klient nie musi wykonywać całej masy kliknięć,
natychmiastowy - potwierdzenie odstąpienia od umowy jest automatycznie przetwarzane przez system i wysyłane do klienta.
Firmy e-commerce są zobowiązane wdrożyć przepisy Dyrektywy (UE) 2023/2673 do 19 grudnia 2025 r. W pełni system ten zacznie jednak obowiązywać od 19 czerwca 2026 roku.
Źródła: sadeczanin.info, fakt.pl, eur-lex.europa.eu
Dziękujemy, iż przeczytałaś/eś nasz artykuł.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.

1 dzień temu