W całym kraju termometry pokazują minusową temperaturę. W wielu miejscach osiągają one wartości dwucyfrowe. Synoptycy zapowiadają, iż mogą się one utrzymać przez jakiś czas. Jak to wpływa na kwestie pracownicze?
Jak wyjaśnia Katarzyna Wilczyk, starszy prawnik w kancelarii Raczkowski, przepisy nie wprowadzają ograniczenia minimalnej temperatury w otwartej przestrzeni, w której swoje obowiązki wykonują pracownicy.
– Takie regulacje obowiązują jednak przy wykonywaniu obowiązków służbowych w pomieszczeniach. W lekkich pracach fizycznych i pracy biurowej temperatura nie może być niższa niż 18°C. Dla pozostałych prac fizycznych wykonywanych w pomieszczeniach nie powinna spaść poniżej 14°C – podkreśla.
Zwraca natomiast uwagę, iż w zadaniach służbowych wykonywanych w niskiej temperaturze na otwartej przestrzeni (lub w nieogrzewanych pomieszczeniach) szefowie muszą zapewnić podwładnym miejsce umożliwiające schronienie przed opadami atmosferycznymi, ogrzanie się i zmianę odzieży. A także podgrzanie posiłków.
Jak podkreśla ekspertka, gdy ze względu na charakter prac na otwartej przestrzeni w okresie zimowym nie można zapewnić specjalnych pomieszczeń, należy zagwarantować pracownikom odpowiednio dostosowane źródła ciepła.
– Ponadto pracodawcy muszą dostarczyć odpowiednią odzież ochronną (chroniącą głowę, stopy i całe ciało, w tym rękawice czy obuwie), aby zapewnić odpowiedni komfort termiczny – mówi.
Podkreśla jednocześnie, iż pracodawca musi także zapewnić pracownikom profilaktyczne posiłki i napoje.
– Dotyczy to osób wykonujących prace związane z wysiłkiem fizycznym, powodującym w ciągu zmiany roboczej efektywny wydatek energetyczny organizmu powyżej 1500 kcal (6280 kJ) u mężczyzn i powyżej 1000 kcal (4187 kJ) u kobiet, wykonywane na otwartej przestrzeni w okresie zimowym (tj. od 1 listopada do 31 marca). Z kolei przy pracach na otwartej przestrzeni przy temperaturze otoczenia poniżej 10°C pracodawca zapewnia pracownikom także gorące napoje – wskazuje mec. Wilczyk.
I przypomina, iż brak możliwości dotarcia do pracy z powodu mrozu czy śniegu to ewentualna przyczyna usprawiedliwiająca nieobecność pracownika w pracy.
Jak natomiast temperatury wpływają na działalność szkół i przedszkoli? Beata Patoleta, adwokat i ekspert ds. prawa oświatowego, wyjaśnia, iż szkoła musi zapewnić uczniom odpowiednią temperaturę w pomieszczeniach, w których odbywa się nauka.
Natomiast dyrektor, za zgodą organu prowadzącego, może (ale nie musi) zawiesić zajęcia na czas oznaczony, o ile temperatura zewnętrzna (mierzona o godzinie 21.00 w dwóch kolejnych dniach poprzedzających zawieszenie zajęć wynosi -15°C lub jest niższa).
Mec. Patoleta zwraca jednocześnie uwagę, iż od trzeciego dnia (liczonego od momentu zawieszenia zajęć) placówka jest zobowiązana zorganizować uczniom nauczanie zdalne.