Do 1 sierpnia 2024 r. stwierdzono w Azji 58 napaści na statki w celu kradzieży, z czego w kategorii 2 – 9 przypadków, w kategorii 3 – 19 zdarzeń oraz w kategorii 4. – 23 incydentów. Łącznie 51 incydentów, w tym jeden incydent piractwa i 50 incydentów zbrojnego napadu na statki, zgłoszono w Azji w okresie styczeń-czerwiec 2024 r. – informuje Regional Cooperation Agreement on Combating Piracy and Armed Robbery against Ships in Asia (ReCAAP)
Spośród 51 incydentów 44 były faktycznymi incydentami, a siedem próbami incydentów. Liczba incydentów w okresie styczeń-czerwiec 2024 r. zmniejszyła się o 16% w porównaniu z 61 incydentami (wszystkie faktyczne incydenty) zgłoszonymi w okresie styczeń-czerwiec 2023 r.
Liczba incydentów zgłoszonych w okresie styczeń-czerwiec 2024 zmniejszyła się w porównaniu ze styczniem-czerwcem 2023 r. Dominujące liczba zdarzeń miała miejsce w na akwenach położonych w Indiach, na Filipinach, w SOMS (cieśnina Malakka i Singapur - Straits of Malacca and Singapore), Tajlandii i Wietnamie.
- Większość incydentów to zwykle kradzieże dokonywane przez sprawców, którzy nie są nastawieni na konfrontację [z załogą – MG i przyjmują taktykę „uderz i uciekaj” – wyjaśniają autorzy raportu Regional Cooperation Agreement on Combating Piracy and Armed Robbery against Ships in Asia (ReCAAP).
W większości incydentów przestępcy okradają statki, które są źle przygotowane do ochrony [mienia i ludzi – MG], mają niską wolną burtę i manewrują z małą prędkością w strefach zamkniętych Cieśniny Malakka i na akwenach Singapuru. Stwierdza się, iż „Najczęściej kradzionymi przedmiotami są części zamienne do silników”.
Dyrektor wykonawczy ReCAAP ISC, Krishnaswamy Natarajan, stwierdził w czasie prezentacji reportu: „Ogólnie rzecz biorąc, sytuacja piractwa i rozboju morskiego w Azji [stworzyła mniej incydentów – MG] w pierwszej połowie 2024 r. w porównaniu z tym samym okresem w zeszłym roku. Chciałbym pochwalić państwa nadbrzeżne Cieśniny Malakka i Singapur za nasilenie egzekwowania prawa i dokonywanie aresztowań, ponieważ wysiłki te przyczyniły się do 50% zmniejszenia liczby incydentów w Cieśninie w pierwszej połowie 2024 r.”
Spośród 51 zgłoszonych incydentów, 44 to faktyczne zabory mienia. Siedem przypadków skończyło się na próbach kradzieży. W ośmiu incydentach (kategoria 2) sprawcy byli uzbrojeni w noże, a załoga była zagrożona lub związana. W 16 incydentach (kategoria 3) załoga nie została ranna, a sprawcy ukradli z pokładu niezabezpieczone przedmioty. W pozostałych 20 incydentach (kategoria 4) sprawcy nie byli uzbrojeni i żaden członek załogi nie został ranny. W siedmiu przypadkach złodzieje zostali spłoszeni i nic nie zostało ukradzione.
Niebezpieczne akweny Bangladesz
Bangladesz, Indonezja i Morze Południowochińskie (SCS) były w 2024 r. regionami, w których odnotowano wzrost liczby incydentów w okresie styczeń-czerwiec 2024 r. w porównaniu z tym samym okresem w 2023 r. Łącznie zgłoszono 10 incydentów w portach i na kotwicowiskach Bangladeszu, podczas gdy w 2023 r. zgłoszono jeden incydent. Łącznie w portach i na kotwicowiskach Indonezji od stycznia do czerwca 2024 r. miało miejsce 14 incydentów, podczas gdy w pierwszej połowie 2023 r. zanotowano sześć incydentów.
Ponad połowa zgłoszonych incydentów kradzieży w portach i w rejonie Bangladeszu była dokonana przez pojedynczych sprawców lub dotyczyła grupy do 6 złodziei. To około 60% zarejestrowanych przypadków. Były również trzy incydenty z udziałem większych grup sprawców, od ośmiu do dziesięciu mężczyzn.
W przypadku dwóch napadów, sprawcy uzbrojeni byli w noże. Mimo to nikt z załóg napadniętych statków nie został ranny. Siedem z pozostałych ośmiu incydentów nie zawierało informacji, aby sprawcy byli uzbrojeni. W jednym przypadku stwierdzono na pewno, iż sprawcy nie byli uzbrojeni.
Raporty z połowy incydentów zawierają informacje, iż sprawcy nie skrzywdzili załogi. W czasie dwóch napadów sprawcy związali część załogantów, dokonali kradzieży i uciekli nie kalecząc członków załogi. ReCAAP sugeruje, iż sprawcy związali załogantów, by uniemożliwić zaalarmowanie innych członków załogi.
Obok części silników, ukradziono inne części i wyposażenie okrętowe. liny, farba, mosiężne kapturki hydrantów przeciwpożarowych, węże strażackie i liny cumownicze padły łupem w ponad połowie incydentów. W pozostałych czterech incydentach załogom udało się spłoszyć złodziei i nic nie zostało skradzione.
Złodzieje na swój cel wybierali głównie zbiornikowce (40%). Złodzieje pojawili się również na 3 kontenerowcach (30%) i dwóch masowcach. Abordażu dokonano na jeden drobnicowiec. Stwierdza się, iż sprawcy wchodząc na statek kierowali się jego słabym zabezpieczeniem przez wejściem niepożądanych osób.
Mogło to również wynikać z faktu, iż większość incydentów (90%) miała miejsce w godzinach nocnych. Najście złodziei w ciągu dnia miał miejsce jednorazowo na pokład statku kontenerowego, w czasie gdy był na kotwicowisku w Chittagong Inner Anchorage.
Oczko w (SOMS)
Łącznie 21 incydentów zgłoszono w Cieśninie Malakka i Singapurze (SOMS) od stycznia do czerwca 2024 r. To stanowi istotny spadek o 49% w porównaniu do 41 incydentów zgłoszonych w okresie od stycznia do czerwca 2023 r.
Spośród 21 incydentów zgłoszonych w regionie, dwanaście przypadków kradzieży miało miejsce na wschodnim akwenie Cieśniny Singapurskiej, sześć incydentów miało miejsce na akwenach w rejonach podejścia, a trzy incydenty miały miejsce na zachodnim akwenie Cieśniny Singapurskiej.
Załoga prawie każdego statku zaatakowanego w tym regionie wyszła bezpiecznie z większości zdarzeń. W konfrontacji ze złodziejami nie został ranny marynarz w ponad 80% przypadków. 17 incydentów miało miejsce na pokładzie masowców w trakcie manewrów lub w trakcie żeglugi. W 38% incydentów na akwenach SOMS sprawcy uciekli bez łupów. Przedmioty takie jak części zamienne do silników zostały zabrane w 48% przypadkach, podczas gdy inne przedmioty zmagazynowane i niezabezpieczone zostały zabrane w czsie14% napadów złodziejskich. 86% najść na statek miało miejsce w godzinach nocnych, między 18:00 a 05:59.
- Pomimo mniejszej liczby incydentów, odnotowano większą liczbę przypadków drobnych kradzieży w niektórych portach i kotwicowiskach w Azji. Władze portowe muszą zidentyfikować luki w systemach i stosowanych środkach bezpieczeństwa i ściślej egzekwować Międzynarodowy Kodeks Bezpieczeństwa Statków i Obiektów Portowych – zaznaczył Krishnaswamy Natarajan i podkreślił „Załoga statku musi być również bardziej czujna, gdy ich statki są zakotwiczone lub cumowane”.
Siła bezpieczeństwa w straży przybrzeżnej i telefonie
- Straż przybrzeżna musi wypatrywać podejrzanych małych łodzi kręcących się wokół obszarów portowych i podejmować działania w celu zakazania handlu wymiennego zapasami i wyposażeniem okrętowym – doradza dyrektor ReCAAP”.
W ostatnim okresie ReCAAP ISC wprowadziło kilka rozwiązań, które mają pomóc operatorom statków i całej branży transportu morskiego i rybołówstwa w terminowym i dokładnym zgłaszaniu incydentów i udostępnianiu informacji.
Wprowadzono ulepszoną aplikację mobilną „ReCAAP”, plakat z zaktualizowanymi danymi kontaktowymi centrów koordynacji ratownictwa morskiego w Azji, plakat z danymi kontaktowymi organów ścigania państw nadbrzeżnych SOMS oraz nową wersję przewodnika ReCAAP ISC dotyczącego identyfikacji łodzi rybackich na wodach azjatyckich.
Centrum dowodzenia wprowadziło również interaktywny panel, ReCAAP Data Visualisation Map & Panel (Re-VAMP), który ułatwia operatorom statków i kapitanom dostęp do najnowszych danych i analiz dotyczących piractwa i rozbojów morskich w Azji w celu oceny ryzyka i badań naukowych.
Warto korzystać z narzędzi opracowanych przez ReCAAP ISC, boiwem np. Morza Sulu-Celebes, to wciąż akweny w których występuje zagrożenie porwaniem załogi dla okupu utrzymuje się. Choć w okresie od stycznia do czerwca 2024 r. nie zgłoszono żadnego incydentu, jednak zagrożenie porwaniem załogi dla okupu przez cały czas utrzymuje się ze względu na obecność resztek Grupy Abu Sayyaf (ASG) w rejonie Sulu i Tawi Tawi.
Właśnie na podstawie tych danych wiemy, iż na dzień 1 sierpnia 2024 r. stwierdzono 58 zdarzeń, z czego w kategorii 2 – 9 przypadków, w kategorii 3 – 19 zdarzeń oraz w kategorii 4. – 23 incydentów. 7 przypadków zaboru mienia ze statku było nieudanych. Aplikację na telefon i bieżące informacje o zagrożeniach i sytuacji na najbardziej niebezpiecznych akwenach Azji są dostępne tutaj: recaap.org
Fot. Depositphotos