Zmiany w prawie dotyczącym dronów

prawyprofil.pl 3 lat temu

Siemka w Nowym Roku! Zakładam, iż jesteś już w pełnej formie po szampańskiej zabawie sylwestrowej (w domowym zaciszu rzecz jasna) i dasz radę przyswoić trochę wiadomości. Są to istotne zmiany w prawie dotyczącym dronów, które obowiązują od 1 stycznia 2021 r.

Zmiany następują w konsekwencji wejścia w życia rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. w sprawie przepisów i procedur eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych. Celem było ujednolicenie przepisów we wszystkich krajach członkowskich UE.

Jedną z najważniejszych zmian jest pojawienie się klasyfikacji lotów podzielonej na kategorie w oparciu o stopień ryzyka wykonywanych operacji lotniczych. Wyszczególniono trzy kategorie i począwszy od najniższego stopnia ryzyka są to:

  1. kategoria otwarta – przeznaczona dla lotów wykonywanych w warunkach VLOS (Visual Line of Sight – loty w zasięgu wzroku),
  2. szczególna – przeznaczona dla lotów wykonywanych zarówno w warunkach VLOS jak i BVLOS (Beyond Visual Line of Sight – loty poza zasięgiem wzroku), które nie mieszczą się w kategorii otwartej,
  3. i certyfikowana – tutaj mamy już certyfikację w zakresie projektowania, produkcji i utrzymania zdatności do lotu BSP o masie powyżej 25 kg.

A teraz nieco bliżej o co chodzi w kategorii otwartej i szczególnej. Z certyfikowaną dam sobie spokój, bo zakładam, iż nie dotyczy Twojej działalności. Chyba, iż jestem w błędzie, to mów śmiało – zrobi się

Kategoria otwarta

Do tej kategorii będzie kwalifikował się każdy kto lata dronem o masie powyżej 250 g lub dronem posiadającym kamerę. Piloci dronów o masie poniżej 250 g posiadających kamerę podlegają wyłącznie obowiązkowi rejestracji.

Od teraz, a adekwatnie od 1 stycznia należy się zarejestrować, przejść szkolenie i test online. Gdzie? O tu: www.drony.ulc.gov.pl

Szkolenie i test są bezpłatne.

Operacje w tej kategorii mogą być wykonywane tylko w zasięgu wzroku pilota, do maksymalnej wysokości 120 metrów. Wymagane jest również poszanowanie prywatności innych osób oraz zachowanie bezpiecznej odległości między dronem a innymi osobami, zwierzętami oraz statkami powietrznymi.

Jeśli natomiast posiadasz ważne świadectwo kwalifikacji UAVO jedyne co należy zrobić to zarejestrować się jako operator drona na podanej wyżej stronie ULC i wygenerować wniosek o konwersję świadectwa. Świadectwa kwalifikacji UAVO są ważne do 1 stycznia 2022 r., co oznacza, iż nie masz obowiązku dokonywać konwersji już teraz, aby móc latać.

W kategorii otwartej są również podkategorie: A1, A2 i A3.

W podkategorii A1 znajdziesz BSP o masie do 250 g i o masie od 250 g do 900 g. W BSP do 250 g dopuszczane są przeloty nad pojedynczymi osobami postronnymi. Natomiast w BSP od 250 g do 900 g dookreślono również czas nieprzewidzianego przelotu nad pojedynczymi osobami postronnymi jako „ograniczony w możliwie największym stopniu”.

W obu przypadkach nie są dopuszczane loty nad zgromadzeniami osób.

W podkategorii A2 znajdziesz BSP o masie do 4 kg. Tutaj już pilot powinien uzyskać Certyfikat Kompetencji Pilota BSP, który jest jest niejako odpowiednikiem obecnego świadectwa kwalifikacji UAVO. Aby uzyskać certyfikat konieczne będzie zaliczenie egzaminu teoretycznego i złożenie oświadczenia o wystarczających umiejętnościach praktycznych. Ta podkategoria umożliwia legalne wykonywanie lotów w odległości poziomej 30 m od osób postronnych lub w odległości 5 m jeżeli BSP posiada uruchomiony tryb niskiej prędkości.

W podkategorii A3 znajdziesz drony najcięższe czyli od 4 do 25 kg. Te będą mogły być użytkowane tylko w odległości minimalnej 150 m od ludzi i zabudowań.

Limit wysokości wykonywanych lotów dla wszystkich podkategorii w kategorii otwartej określono na 120 m.

Kategoria szczególna

Jak wspomniałam mamy tutaj loty VLOS i BVLOS (doprawdy, rajcują mnie te skróciki ) nie mieszczące się w kategorii otwartej. Loty w tej kategorii będą mogły odbywać się na podstawie:

1) oświadczenia o lotach według opublikowanego (przez EASA lub ULC) scenariusza standardowego lub

2) zgody wydanej przez Prezesa ULC lub

3) certyfikatu LUC.

Według informacji zamieszczonych na stronie ULC: „Scenariusze standardowe będą określać bardzo szczegółowo zasady wykonywanych lotów, wymagane parametry i wyposażenie BSP, jak również stopień wymaganego wyszkolenia personelu lotniczego. Operacje wykraczające poza dostępne scenariusze będą mogły być wykonane na podstawie jednorazowej zgody z ULC, lub posiadanego certyfikatu LUC, który przeznaczony ma być dla podmiotów i świadczyć będzie o ich adekwatnym przygotowaniu do konkretnych operacji BSP”.

To tyle na niedzielny wieczór. Dzisiejszy wpis uchyla poniekąd rąbka tajemnicy, czym zajmuję się od pewnego czasu. Podniebna dziedzina nasycona skrócikami

Pozdrowienia!

Źródło: www.ulc.gov.pl

Photo by Jason Blackeye on Unsplash

Idź do oryginalnego materiału